Hej
Allerførst vil jeg rose dit prisværdige initiativ. Alt for mange børn lever med fysisk og psykisk vold i dagens Danmark. Mit hjerte krymper sig ved tanken...
Enhver borger i Dammark har en underretningspligt i henhold til Servicelovens § 53 "Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen"
Nu kender jeg ikke din relation til barnet, men du skal kontakte familieafdelingen i den pågældende kommune. Du kan indberette dine oplysninger mundtligt eller skriftligt. Du er på den sikre side, hvis al relevant information sendes skriftligt. Vejledning kan læses her på Bekendtgørelse om underretningspligt over for kommunen efter lov om social service
BEK nr 1173 af 10/10/2007 Gældende)
Kommunen har pligt til hurtigst muligt at iværksætte en undersøgelse jfr. Servicelovens § 50: "Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal kommunalbestyrelsen undersøge barnets eller den unges forhold. Afgørelsen træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, jf. dog stk 9 og § 51"
Jf § 50 stk. 9: "Hvis forældremyndighedens indehaver eller den unge, der er fyldt 15 år, ikke giver samtykke, jf. stk. 1, kan undersøgelsen gennemføres uden samtykke ved at indhente de nødvendige, eksisterende oplysninger".
Sådan skal sagen behandles i praksis med den juridiske lovgivning på området. Familieafdelingen i den pågældende kommune skal reagere hurtigt. Desværre har du ikke mulighed for at se, hvordan og hvornår indsatsen sker fordi sagen er omfattet af regler for tavshedspligt.