Uenighed er godt. Det hjælper jo til at forstå mere, hvis man er åben for det
Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet noget om at flytte.
Jeg har taget udgangspunkt i, at sitet skal bygges fra bunden.
Ja, så skal jeg jo ikke bare være åben men også "lytte" efter hvad du skriver ;-)
Ja, det er klart, at søgemaskineoptimering fra bunden sammen med et helt nyt site er en helt anden snak. Men hvor CMS så kan være overkill er når man bruger det i forbindelse med søgemaskineoptimering. Det er jo ikke det et CMS oprindeligt skal bruges til (Content Management System = indholdsstyring)
Men lige i dit tilfælde hvor hverken oprettelse eller årsgebyr er så dyrt har jeg ikke det fjerneste mod det. Der er bare CMS''er som LøweSites, som er hammerdyr i oprettelse, selvom det egentligt ikke kan gøre det vilde i forhold til førnævnte faktorer...
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
"Det er jo ikke det et CMS oprindeligt skal bruges til (Content Management System = indholdsstyring)"
Det er korrekt da Internettet var ungt ;men det er det blevet med tiden... for folk vil, underligt nok, også gerne findes på det de skriver... og helst på side 1
Apropos optimering må http://www.effektivmarkedsfoering.dk/default.asp?Dt=fs12&Cat=79&Content=19&ix1=55&ix2=19&ix3=0&ix4=0&lg=1 vist siges at være en meget dårlig URL - både for mennesker og maskiner.
Derudover kan jeg tilslutte mig det meste af det, de fleste allerede har skrevet.
Søgemaskineoptimering er ikke en proces, som et værktøj kan overtage, men det er en opgave, der i høj grad kan understøttes af det rigtige værktøj. Et dårligt CMS kan gøre det umådelig svært at generere semantisk HTML, en ordentlig struktur eller lignende ting - indholdsmæssigt som tekniske begrænsninger. Det er selvfølgelig meget let at lave URL''er om med mod_rewrite eller ISAPI Rewrite, men det gør det vanskeligere at opdatere siden løbende, hvis det ikke er integreret, ligesom det stjæler tid, der lige så godt kunne være brugt på noget andet (den egentlige optimering). Sidens URL''er er selvfølgelig en mindre detalje i denne sammenhæng, men det er dog samtidig et meget godt eksempel på et område, hvor producenter enten glemmer fokus eller fastlåser deres kunder til den struktur, som de selv anvender. Begge dele er forkert.
Der er ingen tvivl om, at der er gode og dårlige CMS''er, og der er ingen tvivl om, at nogle CMS''er er bedre egnet til søgemaskineoptimering (som de er; alt kan jo ændres). Jeg mener dog ikke, at man skal skifte sit system, fordi det gør opgaven vanskeligere, idet den minimale tid, man sparer, tvivlsomt står mål med den udgift, en hel migrering alt andet lige vil være. Hvis man alligevel står for at skulle investere i en løsning, så bør man dog sætte en lang række krav, hvor det, at systemet er fleksibelt, bør tælle højt.
Tidligere har det været et problem, men Google er blevet meget skrap i den senere tid. Som jeg skrev i begyndelsen af tråden, så er jeg i fuld gang med et søgemaskineoptimeret CMS, hvor jeg netop ændrer de ting, som ikke er helt optimale.
Der bør ikke herske tvivl om at CMS er et værktøj og resultatet afhænger af den der implementerer/anvender det. Garbage in - garbage out. Et godt opsat CMS fjerner ressourcemæssige barrierer så man hurtigere eller billigere kan opnå et resultat. Bagsiden af medaljen er at mange CMS''er efterlader kvalitative barrierer der gør at man ikke kan opnå eksakt den html man gerne vil. Det ultimative CMS er det der ingen sådanne barrierer har. Selv det ultimative CMS kan dog ikke ændre på at det kun er menneskelig evner der kan fortælle hvad "den rette html" er for et givent website.
...hvor CMS så kan være overkill er når man bruger det i forbindelse med søgemaskineoptimering. Det er jo ikke det et CMS oprindeligt skal bruges til (Content Management System = indholdsstyring)
Med al respekt iøvrigt, vil jeg kraftigt advare mod på denne måde at putte systemer i bås og udfra denne bås at udtale sig om hvad systemet så bør eller ikke bør beskæftige sig med. Ellers vil jeg gerne indføre det nye bussword CASEOMS (Content and Search Engine Optimization Management System). Dette system er oprindeligt (per d.d.) beregnet på at kunne varetage begge aspekter af et website. Hvad er ellers alternativerne 1) Desværre du har valgt SEO, så du kan ikke også have CMS. Eller 2) Du har valgt CMS så du kan ikke få SEO (ærgerligt men det burde du have tænkt på noget før). Realiteten er at den del af html''en der har betydning for SEO ikke adskiller sig fra andre dele af html''en. Uanset hvad er det tekst i det samme html dokument. Derfor er der ingen grund til at et CMS (elelr CASEOMS) ikke skulle kunne håndtere indholdet af fx. titletags, metatags og hvad der ellers skal til. Hvis CMS''et ikke kan det er det bare ikke godt nok.
Problemet med hele denne diskusion er, at spørgsmålet er forkert. SEO handler ikke bare om on-site eller off-site. Det handler først og fremmest strategi, konkorrenceforhold, indsigt, analyser osv osv. Det handler om den menneskelige faktor. Den kreative menneskelige faktor. Præcis som med det meste andet markedsføring.
Det ville svare til en diskusion om hvilken skrivemaskine der er bedst til PR.