Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

køb af ejendom via selskab?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Er det muligt for et Aps selskab, at købe en ejendom, som både fungere som et domicil for firmaet, men også er en privat bolig for ejeren af selskabet? og kan selskabet derved betale alle udgifter, såsom el, vand, varme osv.?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:16

Ja, det er muligt. Men det er ikke altid, det viser sig at være en fordel for dig. Så når du har noget konkret på banen, synes jeg, at du skal kontakte en revisor for at få en samtale om både ApS-ets og din egen økonomi.

Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:00
Det er en rigtigt god ide at lade et ApS købe ejendommen såfremt de ikke ejer andet end den. Så kan du sælge ejendommen/ selskabet efter 3 år skattefrit hvis du altså ejer selskabet. Hvis du selv skal være lejer i ejendommen skal du jo så bare betale husleje til selskabet som du selv fastsætter.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:06
> Hvis du selv skal være lejer i ejendommen skal du jo så bare betale husleje til selskabet som du selv fastsætter.

Nej, så enkelt hænger det desværre ikke sammen. Du beskattes af en bestemt procentdel af husets værdi, og for klangt de fleste mennesker går det regnestykke ikke op. Jeg har selv lige været igennem det og efter revisoren fik regnet på det stod det klart at det SLET ikke kunne betale sig at lade mit ApS købe huset.

Iøvrigt er privat salg af ejendom skattefrit. Hvis virksomheden sælger det skal virksomheden svare almindelig skat af fortjenesten

Tilmeldt 24. Feb 07
Skrevet kl. 17:19
For at bruge min model så er det naturligvis nødvendigt at ejendommen er opdelt i lejemål hvoraf det ene bliver brugt til bolig. Det melder indlægget ikke noget om men ellers har du ret.

Man bliver ikke beskattet af salg af privat ejendom men historien melder ikke noget om hvis ejendom vi taler om.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:59
Nej, du har altså stadig ikke ret :)

Mit nyindkøbte hus er NETOP opdelt i privat og erhverv og registreret og købt som sådan, og alligevel kan det SLET ikke betale sig.

Det er altså snart 20 år siden det kunne betale sig at virksomheden købte huset :)
Tilmeldt 24. Feb 07
Skrevet kl. 18:41
Det kommer an på hvordan du skruer det sammen. Det kan gøres på flere måder.

men lad os bare lukke den med det.

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:00
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:58
Dato: 24-02-2007 16:59:56 Forfatter: Katmo
Det er en rigtigt god ide at lade et ApS købe ejendommen såfremt de ikke ejer andet end den. Så kan du sælge ejendommen/ selskabet efter 3 år skattefrit hvis du altså ejer selskabet. Hvis du selv skal være lejer i ejendommen skal du jo så bare betale husleje til selskabet som du selv fastsætter.

Nej nej og atter nej nej !

1) Selskabet kan ikke sælge ejendommen skattefrit efter 3 år. Derimod kan et selskab sælge aktierne i et datterselskab skattefrit efter 3 års ejertid. Dvs. det kræver 2 selskaber. Herudover er det en forudsætning at den der skal købe ejendommen når tid engang er vil købe ejendommen i selskabsform. Hvis det er en beboelsesejendom har det formodningen i mod sig.

2) Som privatperson vil du kunne sælge ejendommen skattefrit hvis det er en alm. beboelsesejendom (et eller to familieshus med grund under 1.400 m2). 

3) Du skal beskattes af værdi af fri bolig hvis selskabet ejer ejendommen og værdien opgøres som 6% af ejendomsvurderingen + samtlige udgifter som selskabet afholder på ejendommen udover finansieringsudgifter. Det gælder uanset hvor meget du selv betaler til selskabet. Du beskattes så bare af den overskydende del.   

4) Normalt vis har selskabet fradrag for udgifterne men i og med at vi taler om et selskab som du ikke har nogen arbejdsindsats i er du ikke berettiget til løn og den helt eller delvis fri bolig betragtes derfor som udbytte. Det betyder at selsskabet ikke har fradragsret for udgiften. Dette kan man opnå ved at fastsætte din lejebetaling sådan at den svarer til ovenstående (pkt. 3) men det vil normalt være dyrere end en almindelig markedsleje.

Generelt fører de i pkt. 3 nævnte regler til at det er en dårlig ide at have fri bolig fra sit selskab som hovedaktionær, og Derfor blev der også handlet rigtig mange ejendomme over til personligt regi dengang reglerne blev ændret.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:22
Tak, det var som sagt også den udregning jeg fik af min revisor og advokat. Bortset fra en lille detaljer - det med de 1400 kvm grund gælder ikke altid. I mit tilfælde, hvor vi har over 1400 vm grund, gælder det f.eks. ikke da der ligger en erklæring fra kommunen om at der ikke er udstykningsret. Dette tjekkede advokat og revisor inden handlen.

En anden detalje er, at erhvervsdelen i en ejendom i nogle tilfælde, som I mit, kan nedlægges inden et salg, såfremt ejendommen er købt privat, og dermed kan man undgå beskatningen af den del.

Men overordnet set er jeg helt enig - jeg har svært ved at se i hvilken situation det kan betale sig at lade selskabet købe en ejendom man også skal bo i. Det kunne det vist engang, men ikke mere :)
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)