Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Invistering af penge

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har undersøgt muligheden for at invisteret et beløb bedst muligt. FIH erhversbank giver 3.350% i rente over 3 år. Dvs ca. et afkast på 10.000 over 3 år ved en invistering på 100.000. Det er den sikreste måde, kan jeg umildbart komme frem til, da beløbet er dækket af indskydergarantifonden?

Et lidt mere usikkert alternativ er at købe en bunke aktier, som typisk har haft et højt udbytte. Danske bank har ikke giver udbytte de seneste par år, men før det har den ligget på ca. 7 kr pr. aktie. Ved 740 aktier givet det et udbytte på 5180 pr. år.

Under alle omstændigheder så skal jeg have fundet en løsning der er bedre end 0,25% som jeg pt. får. Jeg har ikke behov for beløbet de næste 3 år, men jeg er slet ikke indstillet på at tage nogle "chancer", eller løbe nogen risiko. Har i gode råd?

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 20:34

Hej Casper,

Medmindre du vil hjælpe en afrikansk nevø til svigersønnen til en nylig afdød dikator med at få frigivet $20.456.000 fra en bank. Angry Big Smile

Så tror jeg faktisk, at du selv kommer med svaret. Jeg har ikke regnet på Obligaioner, men der løber du en mindre kursrisiko.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:38

Hej Thomas,

Jeg vil gerne hjælpe iværksættere i Nigeria :-)... men jeg synes den procentdel af millionbeløbet de tilbyder er for lille :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 20:44

Har du regnet på Obligationer?

Jeg har tidligere haft et lidt større beløb stående på højrente konti, men det er ikke mange steder, hvor det gives mere.

Derudover kan jeg bedst li' at pengene arbejder, men der er så også risiko faktoreren.

Og du har helt ret. De er for fedtede med provenuet i Afrika :)

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:48

Hej Casper,

Var selv igennem det samme for et stykke tid siden. Min løsning blev en højrente konto i 3 år.

Sæt dine penge på auktion på Mybanker.biz Smile

Når beløbet er under 750.000 har din penge en garanti, så det er ligemeget hvilken bank du vælger.

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 20:56

Hej Casper,

Ja, de er dækket af Indskydergarantifonden (op til 750.000 - og så må evt. gæld modregnes først)

Problemet ved den her form for binding er at renten i samfundet i bindingsperioden kan stige betragteligt og du om fx 12 måneder kan få fx 4-5 % for et års binding (eller måske endda uden binding). Og så er det ærgerligt at være låst i de næste 24 måneder. Men det er jo en temperamentssag.

Det er den samme vurdering man tager når man skal vælge om man skal ha' Flexlån kontra fast rente. Her er det bare omvendt fortegn...

Men måske er din horisont (altså den tid du mener du ikke har brug for pengene i) længere end de 3 år? Og det gør, at du så kan "tåle" noget mere risiko, da der er flere år at indhente et evt. tab i. Og så kan aktier godt komme på tale. Men i forhold til det du skriver med nul risiko, så er aktier nok ikke noget for dig.

Husk, at når aktierne udbetaler udbytte, så falder kursen på aktien tilsvarende, da selskabets egenkapital også bliver mindre (så kan der være noget skattemæssigt der gør det til en god ide, at få udbytte i stedet for kursstigning...). 

Endelig afhænger investeringen (og muligheder for valg aktiver at investere i) også af, hvilket skattemiljø din overskudslikviditet befinder sig i - privatt regi? VSO? Selskab? Pension?

Mvh

Christian

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:08

Tak for svarene, umildbart er mit temperament til en højrente konto. Pengene er i et ApS selskab.

Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 21:18
Tilmeldt 3. Dec 08
Skrevet kl. 21:24

Hej Thomas,

Mht. obligationer, så er afkastet endnu dårligere på den helt korte bane (1-3 år). De fleste er over kurs 100, og da de udløber i kurs 100, får man jo et kurstab. Og renten sammenlagt med kurstabet giver pt. generelt lidt dårligere afkast end at ha' pengene stående i banken.

Men se nu om ikke I kan få dem placeret uden binding og dekort!

Og sæt dem da endelig på auktion - der er tit et andet pengeinstitut der minimum kan matche din egen bank.

mvh

Christian

Fra Copenhagen
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 21:30

Hvorfor er det at du ikke vil løbe nogen form for risiko. 3 år er en relativ lang tidshorisont, så måske det kunne være interessant for dig at investere dele af beløbet i obligationer og aktier med spredt risiko?

Med venlig hilsen

Jens Jakob Andersen

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)