Opdagede først denne debat nu - men da spændende at vi også bliver debatteret herinde blandt kreative AMINOer :-)
Der er en del punkter, som kunne kommenteres - her de vigtigste:
1) Hvorfor vi ikke arbejder frivilligt frem for at være en virksomhed? Det gjorde vi også i 3½ år inden, at vi i sommers kunne gå fuldtid med projektet. Det har knald-hårdt i natte-timerne, men det er nu hvad det er. Problemet var, at det manglende fokus også betød, at vi fik samlet meget få penge ind - typisk kun 2-5000 kr. pr. måned. Alene i november og december indsamlede vi hver måned 250.000 kr. til velgørende formål - så tiden betyder alt for, at vi kan gøre dette til en succes! Vi er ikke en forening af flere grunde: Primært fordi vi så skulle leve af statsmidler og dermed konkurrerre med organisationerne om disse - det ønsker vi ikke. Sekundært fordi det havde været svært at få en investor ind - så skulle vi leve af fondsmidler, og dem søgte vi oprindeligt uden held dengang, vi hverken var virksomhed eller forening. Nu har vi fået en investor, som er gået ind i det med både hjerte og hjerne. Det er super. Og så kan jeg i øvrigt oplyse, at hvis vi skulle gøre dette for at blive rige, så burde vi vælge våben eller porno via nettet. Desuden tjente vi langt mere i tidligere jobs - så vi gør det rent faktisk primært for at hjælpe de mange vigtige formål. Tro det eller lad være :-)
2) Det Gode Program er ganske rigtigt et program, som skaber loyalitet, godt image og flere kunder i butikken. Men nogle nøgletal, som I gerne må få tilsendt statistikker på (vi bruger Instadia), må interessere jer som shopejere. Vi har 50.000 unikke besøgende om dagen. Af dem, vi sender videre, konverteres 7% til købende kunder - det er meget højt. Har selv været e-handelschef hos Bog & idé, og her konverterede vi kun 1-2% af alle besøgende til kunder. Af de brugere, vi sender videre, finder 80% butikkerne via Det Gode Program - de går altså IKKE direkte ind på shoppen, men bruger listen i programmet til at finde shops. Det er derfor nye kunder for butikken! 10% finder shopsene via websitet ENGODSAG.DK, mens de sidste 10% går direkte ind på butikkerne - og her aktiveres programmet så. Disse 10% bliver mere loyale pga. programmet, de har vi dokumenteret igennem flere brugerundersøgelser, men for de 10% er det korrekt, at dem havde man fået alligevel. Men opvejet imod de sidste 90%, som man ellers ikke havde fået, så kan enhver marketingmand vidst se, at det er en god investering. Ellers fik vi aldrig over 510 internetbutikker, også de helt tunge brands, med på idéen!
3) Korrekt. Man betaler et marketinggebyr efter noget tid på 250 kr. i kvartalet. Sammenlign det med en avisannonce, optagelse i De Gule Sider etc. - det vælter vist ikke noget marketingbudget. Og nej, det har ligget fast sådan i 2 år og kommer ikke til at stige! Resten af betalingen er 100% succes afhængig - ingen ordrer, ingen ekstraudgifter. Og bemærk at vi i 2006 fik 6 butiksopsigelser og i tilsvarende periode tilgang af 280 nye butikker - det taler vist for sig selv?!
4) Avance på produkter. Ja, man skal selvfølgelig beregne på det. ENGODSAG.DK er ikke godgørende arbejde for jer som internetbutikker. Det er en effektiv og billig marketingform, hvor I samtidig får et bedre image. Langt de fleste shops hos os tænker ikke velgørenhed, når de arbejder med os. De tænker bundlinje og glæder sig så samtidig over de gode formål. Men det er ikke driveren i samarbejdet!
Jeg håber, at det besvarede nogle af spørgsmålene og satte nogle konkrete tal på jeres overvejelser.
|