Hej Aminoer! Jeg er journaliststuderende og vil gerne til at tjene nogle ekstra kroner som freelancer, bl.a. herinde på Amino. Nu hvor jeg har fuldført mit første arbejde, har min kunde bedt mig om at sende ham en regning. Åh-åh. Hvad nu? Jeg har læst forskellige guides om freelancere og selvstændige, og kan forstå, at det er en fordel at blive freelance lønmodtager med virksomhed på deltid, for at kunne skrive regninger til mine kunder og derved slippe for at skulle blive "ansat" hos dem. Nu hvor jeg er studerende (med SU) vil min indkomst ikke være særligt høj - og bestemt ikke overstige momsgrænsen (50.000 såvidt jeg har forstået). Kan jeg derfor slippe for at skulle momsregistreres, men stadig registrere min virksomhed og skrive regninger til mine kunder? Og gælder der nogle særlige regler for selvstændige studerende med SU? Hvis jeg har forstået det korrekt, er mit næste skridt således at registrere mig hos Told & Skat og få et cvr nummer? Og hvordan foregår det med indberetning af min indtjening - kan det klares over selvopgørelsen, eller skal det indberettes separat?
Håber, at I kan hjælpe en wannabe-freelancer :-) De bedste hilsner, Elías |
Hej Elias
Du kan kun registrere din virksomhed med CVR-NR og så pålægge moms på dine fakturaer. Det kan du gøre, selvom din omsætning pr. år ikke overstiger kr. 50.000 pr. år.
Hvis du sælger ydelser, der IKKE er momspligtige jf. momsloven § 13 skal du ikke fakturere moms.
Du kan vælge at lave en faktura med dit CPR-NR i stedet. Du skal stadig lave regnskab og udvidet selvangivelse, og du skal være opmærksom på, at nogle af dine kunder godt kan indberette dine fakturaer som honorarer på selvangivelsen.
Du kan hurtigst oprette en virksomhed på webreg Det kræver digitalt signatur eller NemID. Du bliver sendt videre til virk.dk, som vist har overtaget det med virksomhedsregistrering.
Alternativt kan du downloade en PDF fil og udfylde og sende den. Den SKAL sendes pr. post. til E&S. Det kan godt tage 6 - 8 uger.