Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er de juridiske regler mht. produkfotos?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 6. Aug 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Er der nogen er jer som kender til juraen omkring nedenstående?

Må jeg tager produktfotos af en tøjkollektion, uden producentens samtykke? Og sælge billederne til flere forhandlere?

Tak for hjælpen

Maria

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 14:36

Maria:

Kære Aminoer

Er der nogen er jer som kender til juraen omkring nedenstående?

Må jeg tager produktfotos af en tøjkollektion, uden producentens samtykke? Og sælge billederne til flere forhandlere?

Tak for hjælpen

Maria

Nej - det må du ikke.

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 10
Skrevet kl. 14:55

Tak for svaret Jan.

Jeg skal lige have det skåret ud i pap.

Det vil sige at forhandlerne, når de beder en fotograf om at tage produktfotos for dem, skal have en aftale med producenten forinden? Eller har det automatisk fordi de har en forhandleraftale med producenten?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:55

Maria:

Hvis du selv tager billederne, så er svaret JA...

Hvis du vil tage producentens billeder, så er svaret NEJ...

Fra København
Tilmeldt 6. Aug 10
Skrevet kl. 14:59

Ja ok, det var måske ikke helt klart :-)

Jeg vil selv tage produktfotos og sælge dem til forhandlerne. Så det skulle der altså ikke være noget i vejen for at gøre.

Tak for svaret!

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:03

Maria:

Jeg vil selv tage produktfotos og sælge dem til forhandlerne. Så det skulle der altså ikke være noget i vejen for at gøre.

Næ så du går bare igang Skype-Wink

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 16:04

Maria:

Ja ok, det var måske ikke helt klart :-)

Tak for svaret!

Sorry - jeg misforstod. Du må fotografere alt det du har lyst til :o)

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 11:07

Jeg tillader mig at supplere med lidt juridisk input. 

@ Maria: Svaret er mere nuanceret end som så. 

Kort fortalt: Hvis producenten har enten:

• Varemærke-, 
  • Ophavs-,  eller 
  • Designrettigheder 

til de pågældende produkter skal du i en del tilfælde rent juridisk have tilladelse for at tage billeder og videresælge dem.

Eksempler:

• En del tøj og andre produkter har synlige varemærker, hvilket kan forhindre dig i at tage billeder af kollektionerne og bruge billederne kommercielt. Men man ser ikke varemærkerne fra alle vinkler. 
  • Der kan også være designrettigheder til tøjkollektioner.
  • Real life case: Jeg har tidligere arbejdet på en sag, hvor en bilproducent havde brugt en kendt kuglepen i en avisannonce uden tilladelse. Det kostede, bl.a. fordi man kunne se varemærket.

Mit råd: Fordi du bygger en forretning op ad produkter, som andre har rettigheder til, vil jeg anbefale dig:

• Enten at finde en kompetent rådgiver, som kan garantere dig, at du ikke krænker rettigheder før du går i gang med en billedserie, eller
  • Få rettighedshaverens samtykke

Du kan selvfølgelig også kaste dig ud i projektet uden videre og afvente, hvorvidt rettighedshavere rør på sig. Det er langt fra sikkert, men nu kender du risikoen.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:53

Simply Law:

Nu spørger jeg måske dumt, men er det Maria spørger om, ik det fotografer gør? Altså de tager billeder af varerne til en webshop, og sælger billederne til webshoppen...

I teorien kunne de vel sagtens sælge billederne til flere webshops, hvis det er aftalen, som der foreligger indbyrdes mellem fotografen og køberne af billederne?

Det kan en producent vel på ingen måde forhindre, eller føle sig krænket over? Det er da mærket uvedkommende, hvem de enkelte webshops benytter til fotografering af produkterne, så længe varerne som der sælges er ægte og sat legalt i cirkulation...

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 12:55

Hej Kristian,

Dejligt med lidt ekspert-input.

Bemærk, at der er tale om at tage billeder af produkterne og bruge billederne til at sælge de pågældende produkter i web-shops (ganske normale produktfotos).

Tanken er at sælge billederne til de web-shops, som forhandler produkterne.

Ændrer det noget ved om man må eller ikke må?

Problemet opstår fordi mange producenter ikke selv leverer ordentlige produktfotos - og slet ikke er klar over, hvor vigtigt det er.

Mvh.

Carsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)