Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er de juridiske regler mht. produkfotos?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@ Fashion: Jeg forstår 100 % hvad du tænker. Det her drejer sig om en kompliceret juridisk finesse, som hedder konsumption. 

Kort sagt går konsumption ud på, at bestemte rettigheder til et bestemt produkteksemplar, fx tøj, bliver konsumeret ("slettet"), når det bliver købt.

Ikke alle rettighederne til produktet bliver konsumeret ("slettet"). Men nogle gør. Hvilke, afhænger af, om der er tale om varemærke-, ophavs-, design- eller patentrettigheder.

Det har fx som konsekvens, at jeg i de fleste tilfælde gerne må tage billeder af det tøj, jeg køber, sælge selve tøjet videre osv.

Men igen, det kommer an på typen af rettighed, der er involveret, hvis overhovedet nogen.

Konsumption betyder ikke, at jeg selv har alle rettighederne til produktet og kan administrere dem, som jeg har lyst.

I praksis betyder det fx:

  • At jeg i de fleste tilfælde ikke kan fremstille flere eksemplarer af produktet og sælge dem til andre (det er i princippet det, man gør ved billeder)
  • At jeg ikke kan overdrage de immaterielle rettigheder til produktet til andre, men godt sælge selve produktet videre
  • At jeg i de fleste tilfælde gerne må tage billeder af det tøj, jeg selv har købt og bruge dem i min virksomhed

Omfanget af konsumptionen, dvs. hvilke rettigheder, der helt præcist bliver "slettet", ligger ikke helt fast. 

Til de interesserede kan jeg henvise til ophavsretslovens §§ 19 og 20 og varemærkelovens § 6.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Simply Law:

Det har fx som konsekvens, at jeg i de fleste tilfælde gerne må tage billeder af det tøj, jeg køber, sælge selve tøjet videre osv.

Men igen, det kommer an på typen af rettighed, der er involveret, hvis overhovedet nogen.

Det vil sige, at man i praksis kan købe varer, som man ik må tage billeder af til sin webshop eller hjemmeside? Med andre ord, så kan man ik omsætte varerne, hvis man sælger online?

Hvis det er tilfældet, så lyder det godt nok sort, når mærket selv har sat varerne i cirkulation...

Vi er enige om, at du ik ejer de immaterielle rettigheder, men du ejer de købte varer, og kan jo sådan set formidle disse som du ønsker. Dette kan ske uden at mærket kan gå ind og stoppe eller nægte salg...

Simply Law:

Konsumption betyder ikke, at jeg selv har alle rettighederne til produktet og kan administrere dem, som jeg har lyst.

Enig, men du kan vel tage billeder, og sælge varerne hvor du vil, og til de priser du vil... Det kan mærket jo ik stoppe. Derfor burde det at tage f.eks billeder af et produkt, da ik være en problemstilling?
Så længe billederne bruges til f.eks salg af varerne på en webshop/website eller reklame for den pågældende webshop/website. Dvs ting som foregår uafhængigt af mærket, og ik har indflydelse på deres reklamekampagner mm...

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Fashion: Jeg er enig med dig langt hen ad vejen. Det er min vurdering, at man godt kan tage billeder af modeprodukter og bruge dem i sin egen markedsføring.

Når jeg tager mine forbehold ud over netop den situation, er det fordi der er lidt juridisk usikkerhed om hvor langt man kan "strække" konsumptionen.

Det følger af varemærkelovens § 6, stk. 1, at der kan gøres "brug af mærket" uden producentens samtykke for de enkelte produkteksemplarer.

Det må også omfatte at tage billeder af produkterne til eget brug. Det bygger jeg særligt på EU-domstolens dom i Dior-sagen, som også angår spørgsmålet om konsumption af ophavsrettigheder.

Men betyder det også, at man kan tage billeder af sine egne produkter og sælge billederne kommercielt videre?

Jeg er ikke sikker på, at varemærkelovens § 6, stk. 1, ophavsretslovens §§ 19 og 20 og designlovens § 12 kan fortolkes så vidt.

Men det kræver en dybere undersøgelse fra min side at komme med et mere underbygget svar på det spørgsmål.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)