@ Fashion: Jeg forstår 100 % hvad du tænker. Det her drejer sig om en kompliceret juridisk finesse, som hedder konsumption. Kort sagt går konsumption ud på, at bestemte rettigheder til et bestemt produkteksemplar, fx tøj, bliver konsumeret ("slettet"), når det bliver købt. Ikke alle rettighederne til produktet bliver konsumeret ("slettet"). Men nogle gør. Hvilke, afhænger af, om der er tale om varemærke-, ophavs-, design- eller patentrettigheder. Det har fx som konsekvens, at jeg i de fleste tilfælde gerne må tage billeder af det tøj, jeg køber, sælge selve tøjet videre osv. Men igen, det kommer an på typen af rettighed, der er involveret, hvis overhovedet nogen. Konsumption betyder ikke, at jeg selv har alle rettighederne til produktet og kan administrere dem, som jeg har lyst. I praksis betyder det fx:
Omfanget af konsumptionen, dvs. hvilke rettigheder, der helt præcist bliver "slettet", ligger ikke helt fast. Til de interesserede kan jeg henvise til ophavsretslovens §§ 19 og 20 og varemærkelovens § 6. |
Simply Law:
Det vil sige, at man i praksis kan købe varer, som man ik må tage billeder af til sin webshop eller hjemmeside? Med andre ord, så kan man ik omsætte varerne, hvis man sælger online?
Hvis det er tilfældet, så lyder det godt nok sort, når mærket selv har sat varerne i cirkulation...
Vi er enige om, at du ik ejer de immaterielle rettigheder, men du ejer de købte varer, og kan jo sådan set formidle disse som du ønsker. Dette kan ske uden at mærket kan gå ind og stoppe eller nægte salg...
Simply Law:Konsumption betyder ikke, at jeg selv har alle rettighederne til produktet og kan administrere dem, som jeg har lyst.
Enig, men du kan vel tage billeder, og sælge varerne hvor du vil, og til de priser du vil... Det kan mærket jo ik stoppe. Derfor burde det at tage f.eks billeder af et produkt, da ik være en problemstilling?
Så længe billederne bruges til f.eks salg af varerne på en webshop/website eller reklame for den pågældende webshop/website. Dvs ting som foregår uafhængigt af mærket, og ik har indflydelse på deres reklamekampagner mm...