Jeg plejer at gøre nedenstående og det er især i forhold til sælgere af telefonabonnementer, for de står for 90 % af de salgsopkald, jeg får. Jeg siger ganske enkelt:
Du skal have tak for dit opkald. Jeg har selv arbejdet som telesælger, så jeg ved godt, hvordan du skal gøre mig interesseret i dit produkt. Men jeg er meget glad for det, jeg har - også selvom du måske kan tilbyde mig en billigere pris. Jeg vil anbefale dig at bruge tiden på at ringe til en anden, for det er spild af din gode tid, hvis du bliver ved med at snakke med mig. Hav en god dag.
Den plejer at få dem til at sige undskyld for forstyrrelsen og så siger de farvel.
Det kan godt være, at man er træt af den salgsmetode, men de, der ringer, er som regel studerende eller andre unge, der skal tjene til dagen og vejen på denne måde. De har ikke brug for, at man gør deres job endnu mere surt end det er i forvejen. At svine sælgere til (medmindre de ligefrem beder om det) er som at klage til kasseekspedienten over supermarkedets priser.
Hvis jeg føler, at telesælgeren overskrder mine grænser og bliver ubehøvlet, kontakter jeg efterfølgende virksomheden for at sige, at jeg synes, at de spilder deres penge på en alt for dårlig løsning (og det er ofte fordi de har outsourcet deres salg). Det bliver altid modtaget godt. Engang ringede direktøren endda selv til mig og sagde undskyld og at de ville sende en bog til mig, som jeg oven i købet havde ønsket mig.
God "fornøjelse" med opkaldene :-)
Bedste hilsener
Tommy Krabbe