Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback på en ide

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

En ide er blomstret i min hjerne, men er den noget værd....

I disse finanskrise tider og et dagpengesystem hvor folk SKAL søge et utal af jobs uanset om de vil have dem eller ej, så er der mange mindre virksomheder, der drukner i ansøgning. Heraf er mange af dem irrelevante for stilingen, men enhver seriøs virksomhed giver jo folk svar.

Jeg har talt med mange opgivne virksomhedsejere, som bruger alt for mange ressourcer på jobansøgninger.

Min ide er som følger:

Alle ansøgninger sendes til mig og jeg læser dem igennem og sorterer de useriøse fra. Ud fra kundens anvisninger om hvad de lægger vægt på, så udærdiger jeg en oversigt over f.eks. de 10 mest egnede.

Såfremt kunden er enig, så kaldes de 10 personer til samtale af kunden og jeg giver resten et pænt afslagsbrev, ligesom jeg også sørger for at de får besked om at ansøgningen er modtaget.

Kunden skal således kun indrykke jobopslaget. Sende en "opgaven" til mig med beskrivelse af hvad de lægger vægt på (og fravælger) og så afvente en liste med relevante ansøgere.

Jeg ved at nogle rekrutteringsbereauer laver lidt det samme, men denne version skal henvende sig til mindre virksomheder.

Fyr løs!

På forhånd tak

Peter K

-Who dares, wins

www.espressohouse.dk - speciale i Nespresso

www.smarttrend.dk - Ilse Jacobsen, BabaJaga, CCDK, OXMO tøj til kvinder.

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 11:02

Hej Peter

Ideen er egentlig ok, for som du siger er der mange virksomheder, der drukner i ansøgninger, når de slår ledige job op.
Det svære (som med alt andet iværksætteri) bliver at sælge ideen til virksomhederne om at der er god fornuft i at outsource denne del til dig. Her skal der gøres et stort stykke arbejde.

Som du selv siger, så findes der andre virksomheder/rekrutteringsbureauer som tilbyder lignende løsninger. Det er derfor vigtigt at du ser på hvor meget tid virksomheden reelt sparer, de skal jo også sætte dig grundigt ind i opgaven for at sikre, at det er de rigtige 10, du vælger ud.

Min erfaring er at det kan være svært at sælge den slags løsninger til mindre virksomheder, selvom det udefra set burde være en god forretning for dem. Det er derfor vigtigt at du kan opstille et "regnskab" for dem, der nemt og overskueligt viser virksomheden, at det kan betale sig for dem.

Har du erfaring med denne slags arbejde i forvejen?

Håber du kan bruge ovenstående tanker...

8 råd til den gode rekruttering.

Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Skrevet kl. 18:29

Det kan i høj grad bruges og jeg tror du har ret. Det er noteret, mere feedback ønskes.

-Who dares, wins

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 21:57

Hej peter.

Jeg synes det lyder som en god ide.

Men hvordan vil du få virksomheder til at stole på dig, altså at det er de reelt 10 bedste kandidater til jobbet. og at det fx ikke bare er 2 af dine venner der er med blandt de 10, selvom de ikke nødvendigvis skulle være blandt de 10 bedste.

TMS

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:17

Hej Peter Kamp!

Det lyder som en rigtig god idé i det du jo, som du skriver, at mange firmaer drukner i ansøgninger. Vanskelighederne (eller det tvivlsomme) ligger nok i at forstå firmaets anskuelser på en ansøgning da nogle læser ansøgningen på bogstavet og andre også læser mellem linierne.

Ideen kunne måske (også) bruges til sælgere (bare et forslag). Mange firmaer er trætte af sælgere, nogle har måske grund til det, andre syntes bare at sådanne skal man behandle en sælger. Ideen er så at de firmaer som helst vil være fri for sælgere henviser til dig og så kan du så orientere firmaerne om hvad der har været af hendvendelser så kan firmaerne selv tage stilling til om det er af interesse.

Blot lidt strøtanker.

De bedste hilsener

Hans Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Skrevet kl. 22:32

Tak for jeres feedback.

Jeg noterer det hele ned og tager det med i min SWOT analyse.

Mht. om mine jeg giver jobbet til mine venner, så tror jeg ikke det er noget problem. Hvad er oddsene for at mine venner søger et job, hvor arbejdsgiveren samtidig hyrer mig til at gennemlæse ansøgninger.....

-Who dares, wins

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 23:21

Nej chancen er lille, men den er der, og det behøver ikke nødvendigvis kun være venner. Det kan være bekendt, eller venners venner som får et tip om at du ordner ansøgningerne for netop det firma som han/hun søger job i.

Bare du er opmærksom på det.. ellers synes jeg det er en super ide, hvis du vel og mærke kan få firmaerne med på den..

Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:50

Tja det var da en idé...

Når jeg skriver en ansøgning plejer jeg at ringe til virksomheden for at høre lidt mere om den, finde oplysninger på deres hjemmeside, artikler eller hvad der nu dukker op.

Og så er der lige rekruteringsbueauerne!!! Jeg har netop lige i dag ringet til JobTeam i Esbjerg for at få mere information om en opslået stilling. Her fik jeg fat i en dame der spurgte hvad det drejede sig om, og jeg kunne fortælle at jeg gerne ville høre yderligere om stillingsopslag XXXX. Hvad vil du vide spurgte hun, jamen jeg vil gerne vide noget om det og det, hvorefter hun sagde et øjeblik og gik åbenbart hen at talte med hendes kollega der havde med stillingen at gøre, lidt senere kom hun tilbage med beskeden, min kollega siger at du "bare" skal sende en ansøgning så kigger de på det, og sluttede med at fortælle at de ikke måtte fortælle noget om jobbet!!!

Her har vi altså en situation hvor man skal skrive en seriøs ansøgning uden at vide hvad man skal arbejde med, og uden at vide hvem virksomheden er, at de som rekruteringsbureau ikke vil fortælle hvem virksoheden er kan jeg have en vis forståelse for, men at de ikke vil bruge tid på at tale med deres seriøse kandidater "råmateriale" er mig en gåde og ikke mindst useriøst, både overfor den virksomhed som har købt dem til at varetage opgaven og overfor kanditadten som måske seriøst ønsker at søge stillingen.

Ifølge JobTeam skal kanditater altså bruge tid på at sidde at skrive ansøgninger i blinde fordi de ikke selv "gider" at bruge tid på at tale med folk og få afklaret om.

Har du en løsning op dette problem også?

Jeg kan kun anbefale virksomhederne ikke at benytte JobTeam som konsulent når de skal have nyansættelser.

Mvh

JR

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 13:41

Ideen er skam god nok i sig selv, men som andre før mig har skrevet, hvad gør dig til en kvalificeret person? Du kan på ingen måder vide om en person har gode kompetencer indenfor lad os bare sige laborant faget.

Det betyder at du skal læse dig og sætter dig ind i hvert fag der findes derude?

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Østerbro
Tilmeldt 14. Aug 09
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 22:22

Tjoo... det handler ikke så meget om ideen holder vand, det handler mere om du kan markedsføre den, sælge dig selv, opnår troværdighed o.s.v

Hvorfor skal de lige netop bruge dig?

Partner @ The Social Agency 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)