Hej folkens En ide er blomstret i min hjerne, men er den noget værd.... I disse finanskrise tider og et dagpengesystem hvor folk SKAL søge et utal af jobs uanset om de vil have dem eller ej, så er der mange mindre virksomheder, der drukner i ansøgning. Heraf er mange af dem irrelevante for stilingen, men enhver seriøs virksomhed giver jo folk svar. Jeg har talt med mange opgivne virksomhedsejere, som bruger alt for mange ressourcer på jobansøgninger.
Min ide er som følger: Alle ansøgninger sendes til mig og jeg læser dem igennem og sorterer de useriøse fra. Ud fra kundens anvisninger om hvad de lægger vægt på, så udærdiger jeg en oversigt over f.eks. de 10 mest egnede. Såfremt kunden er enig, så kaldes de 10 personer til samtale af kunden og jeg giver resten et pænt afslagsbrev, ligesom jeg også sørger for at de får besked om at ansøgningen er modtaget. Kunden skal således kun indrykke jobopslaget. Sende en "opgaven" til mig med beskrivelse af hvad de lægger vægt på (og fravælger) og så afvente en liste med relevante ansøgere.
Jeg ved at nogle rekrutteringsbereauer laver lidt det samme, men denne version skal henvende sig til mindre virksomheder.
Fyr løs! På forhånd tak
Peter K |
Hej Peter
Ideen er egentlig ok, for som du siger er der mange virksomheder, der drukner i ansøgninger, når de slår ledige job op.
Det svære (som med alt andet iværksætteri) bliver at sælge ideen til virksomhederne om at der er god fornuft i at outsource denne del til dig. Her skal der gøres et stort stykke arbejde.
Som du selv siger, så findes der andre virksomheder/rekrutteringsbureauer som tilbyder lignende løsninger. Det er derfor vigtigt at du ser på hvor meget tid virksomheden reelt sparer, de skal jo også sætte dig grundigt ind i opgaven for at sikre, at det er de rigtige 10, du vælger ud.
Min erfaring er at det kan være svært at sælge den slags løsninger til mindre virksomheder, selvom det udefra set burde være en god forretning for dem. Det er derfor vigtigt at du kan opstille et "regnskab" for dem, der nemt og overskueligt viser virksomheden, at det kan betale sig for dem.
Har du erfaring med denne slags arbejde i forvejen?
Håber du kan bruge ovenstående tanker...
8 råd til den gode rekruttering.