Hvis en medarbejder har arbejdet 1½ måned uden kontrakt og nu vil opsige, hvordan er reglerne for dette?
Kan personen sige op det ene minut og gå det andet? Og hvordan og hvorledes i forhold til løn?
Er personen timelønnet eller månedslønnet?
(Og lad forhåbentligt eksemplet være en lærestreg for aldrig at lade nogle påbegynde arbejde hos dig uden der er en underskreven ansættelseskontrakt, da du altid vil være den dårligst stillede part)
Uddrag af mulig konsekvens af ikke at overholde Lov om Ansættelsebeviser...
Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Godtgørelsen, der for den enkelte ikke kan overstige 13 ugers løn, fastsættes under hensyntagen til sagens omstændigheder, herunder om mangelen har haft konkret betydning for lønmodtageren. Godtgørelsen kan, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, forhøjes op til 20 ugers løn.
Stk. 2. Godtgørelsen kan dog højst udgøre 1.000 kr., hvis mangelen er undskyldelig og i øvrigt ikke har haft konkret betydning for ansættelsesforholdet.
Ved godt at mit første indlæg ikke var skrevet så det lyder sådan, men jeg er selv den ansatte.
Jeg står i den situation at jeg er blevet tilbudt et bedre job (hvor de gerne vil have at jeg starter på mandag), og har her ved mit nuværende job ingen underskrevet kontrakt (men har dog selv begge eksemplarer af en endnu ikke underskrevet kontrakt).
Derfor ville jeg gerne vide om jeg bare kan give min opsigelse og så bare gå samme dag?
Jeg ringede til min fagforening for at få deres svar, og i det jeg ikke har en kontrakt og hører under funktionærloven, falder det tilbage på funktionlærlovens 1 månedsopsigelse.
Hvis du ikke har været der i mere en 1½ måned, kan det være du stadig er i en prøveperiode, der gør det nemmere at komme væk igen?... står der eventuelt noget i din ikke underskrevne kontrakt om 3 måneders prøve periode?