Jeg er ikke siker på at du kan bruge mine erfaringer til ret meget, men jeg deler dem gerne alligevel.
Mine kunder er erhvervskunder, og de fysiske varer de køber af mig er mobiltelefoner og tilbehør.
Rent prismæssigt ligger vi en den fornuftige ende. Vi er absolut ikke de billigste, men langt fra de dyreste. Og da produktet er det samme som det konkurrenterne leverer (nu taler vi kun om de fysiske produkter), skal vi adskille os på en eller anden måde. Det gør vi bl.a. ved at svare mails/bestillinger omgående, sende dem samme dag så vidt det er muligt, og levere varerne 100% fragt- og gebyrfrit. Og det er en succes.
Hvis det er en bestilling på tilbehør med 5.000 - 10.000 i db, er det klart at fragten ikke betyder noget som helst. Men vi har selvfølgelig også en del bestillinger hvor det bare er en enkelt autolader eller et headset. Og her er der nærmest ingen penge i det. Men vi kigger på det samlede billede, og ved også at levere dette uden ekstra omkostninger, sikrer vi at kunderne er glade, får en god og hurtig service og ikke bliver straffet med alle mulige mærkelige gebyrer uanset hvor stor eller lille ordren er.
Facit er at vores kunder er tilfredse, de har rimelige priser og det er ikke mit indtryk at de er på udkig efter alternative forhandlere. Det er i hvert fald meget meget få kunder vi mister, og i de tilfælde det sker, er det som regel noget der er helt uden for vores indflydelse der er årsagen til dette. Og dem vi nu en gang mister undervejs, plejer at være glade for at holde kontakten ved lige, og vi får da heldigvis også nogle af dem igen.
Så selvom vi ikke tager alle de gebyrer, og selv afholder udgifterne til fragten og vores pakkemand, tjener vi stadig fornuftige penge. Vi kunne måske tjene 300.000 - 400.000 mere pr. år hvis vi lagde omkostningen over på kunderne, men frygter at det vil gå ud over loyaliteten, og dermed koste os mere i den sidste ende.
Som nævnt er min forretning noget anderledes end din, da jeg i forbindelse med dette kun har B2B salg, og ikke har en webshop.
Men du søgte erfaringer, og det har du fået :o)