Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Den Nordsjællandske ghetto stormes

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg så i går et indslag i de regionale nyheder der beskrev SKATS seneste razzia på Strandvejen. Her stoppede de dyre luksusbiler og fandt rigtig mange der kørte i biler uden at afregne korekt skat af det (f.eks. "sort" privat kørsel i firmabiler). Størstedelen, sagde de, var direktører i firmaer.

Klogt nok tænkte SKAT's medarbejdere, at når de fusker med bilskatten, mon så den samme lave moral er smittet af på andre områder. Og det var den, siger SKAT. Flere af dem havde også fusket med f.eks. dyre boliger, indkøbt i firmaet og lejet (for) billigt ud til direktørens børn.

Indslaget i TV sluttede af med, at SKAT fortalte at de nu ville holde møder med de Nordsjællandske revisorer for at gøre reglerne mere klar for dem. Den grinede jeg lidt af :)

Jeg tror nu ikke det er fordi de Nordsjællandske revisorer ikke kender reglerne - jeg tror mere der er tale om, en generel dårlig moral hos såvel disse revisorer, som deres kunder - nogle af virksomhederne.

Jeg synes det er yderst pinligt, at nogle af de mest velstillede (og for nogles vedkommende sikkert også vellidte) mennesker i dette land kan nedværdige sig selv til denne form for associalt bedrageri.

For når de snyder i skat er det jo ikke en eller anden "ond skattefar", som det går ud over - nej, det er jo dig om mig! De bryder den sociale kontrakt vi har indgået med hinanden i form af vores fælles land og love.

Jeg kan (naturligvis) sagtens acceptere, folk der måtte ønske et andet skattesystem, andre skatteregler, eller skattesatser end vi har i dag. Men der er langt fra at have en politisk holding, og argumentere og arbejde for den, og så til at begå kriminalitet på bekostning af andre i det fællesskab man selv har valgt at være en del af.

For mig, som person og forretningsmand, har der altid eksisteret en knivskarp grænse mellem at drive nok så aggressiv, eksperimenterende og kreativ virksomhed - og så at begå direkte ulovligheder. Det er den samme fundamentale forskel der også ses hos f.eks. en erhvervsmand som Martin Thorborg - og så Klaus Riskjær. De er begge dygtige, kreative og alt muligt andet, men Martin sætter helt øjensynligt grænset for sit virke både i forhold til lovgivning og moralsk anstændighed. Det gør Klaus Riskjær tilsyneladende ikke.

Hvad søren er det der går galt i Nordsjælland? Hvorfor har det udviklet sig til sådan en kriminel ghetto? Hvorfor kan de ikke bare drive virksomhed der følger landets love - som vi andre i det store hele gør? Går de og ophidser hinanden til disse kriminelle aktiviteter? Skal der måske sættes ind med sådan en slags "Nordsjællandsk bandepakke"? Måske skal nogle af dem tvangsflyttes - ud i et mere sundt miljø? :)

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:01

Hørt, Mikkel.

Jeg tror, at årsagen er, at det har været tydeligt for enhver, at SKAT har ligget underdrejet i flere år grundet sammenlægninger.

Og så er der nogen der ikke har kunnet lade være med at udnytte svagheden.

Derfor hilser jeg i høj grad SKAT's initiativ velkommen og håber, at der kommer meget mere af samme slags i fremtiden, så alle får betalt enhver sit.

Det bliver spændende at se, hvor meget SKAT kan finde, hvis de begynder at blive mere effektive end før sammenlægningerne. 

For det var vel det der var meningen med det hele?

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 19:37
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Wah wah wah.

Alle folk, uanset samfundslag, snyder. Det batter bare mest når de "rige" snyder, og derfor kommer det i medierne. Når bistandsfar laver lidt sort arbejde er der ingen nyhedsværdi jo.

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 19:41

cardigan:

Når bistandsfar laver lidt sort arbejde er der ingen nyhedsværdi jo.

Ikke fordi at jeg synes det er i orden at bistandsfar laver lidt sort arbejde - men det er jo små penge i forhold til de eksempler man har hørt om - hvor det altså drejer sig om flere millioner i skattesnyd.

Hvis denne nyhed og Mikkel deMib's gode indlæg bare får én rigmand til at ikke at snyde, så er det simpelthen det hele værd.

__

Godt indlæg - helt enig! Yes 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 21:53

Nu skal jeg passe på med at generalisere, men gør det nok alligevel :o)

Det er jo ikke kun i forbindelse med deres virksomheder, at der er mange i det område der går over grænsen. Jeg har hørt rigtig mange fra Nordsjælland der, med rette, brokker sig over at fordi de har så høj indkosmst som de har, bliver straffet med en endnu højere skatteprocent.

Det synes de er enormt uretfærdigt, og jeg tror det er der man skal finde grunden til den lave moral. Og heldigvis har de en masse omkring sig i samme situation, der kan bekrætfe dem i at det da næsten er en pligt at forsøge at unddrage mest muligt. Og de deler naturligvis også gode råd med hinanden.

Hvis Skat valgte at fluepenetrere hver enkelt holdingselskab alle disse direktører har, vil man utvivlsomt kunne finde et endnu større beløb til statskassen. Der er selvfølgelig meget der går efter bogen, men jeg ved at der også er en del der ikke gør.

Og så er der det med det associale aspekt. Mange af disse mennesker føler ikke at de har noget specielt socialt ansvar. Og det er trods alt også lettere at have denne holdning med en god og solid opsparing, hvor det meste i øvrigt nok er skjult i udlandet :o) Jeg har haft mine diskutioner med folk der mener at det nærmest skulle være en menneskeret for velstillede, at de kunne have deres idyl i Skodsborg m.m. for sig selv, som de kan dele blandt ligestillede. Jeg er ved at kaste op de gange vi kommer ind i den debat, for der er heldigvis sjældent at jeg hører noget værre sludder end det.

Men meget apro pos dette, så jeg en nyhed på TV2 om fordelingen af dem der bestiller sort arbejde, 47% bliver bestilt af velstillede, med en husstandsindkomst på ove 1 mio.brutto. Jeg ved ikke om det tal er rigtigt, men jeg tror ikke det er helt ved siden af. Ofte bliver det udført at Østeuropærere, som én i vennekredsen har fået kontakt til. Og den slags er de flittige til at dele. På samme måde som de driver rovdrift på deres au pair piger, hvor det ikke er unormalt at de arbejder for flere familier ad gangen. Stik imod reglerne i øvrigt. Men det er som sådan heller ikke en au pair pige de har bestilt, men  groft sagt - noget tyende til at klare de sure pligter.

Det blev meget genereliserende, og jeg ved det er forkert. Der er masser af mennesker der ikke er sådan, men det er bare lettere på den måde. Og det havde som sådan heller ikke noget med deres måde at drive virksomhed på, men som nævnt skal grunden nok findes i den grundliggende holdning, at de bliver rippet af Skat, og derfor har "lov" til at snyde lidt hist og her.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:20

igang:
Og heldigvis har de en masse omkring sig i samme situation, der kan bekrætfe dem i at det da næsten er en pligt at forsøge at unddrage mest muligt. Og de deler naturligvis også gode råd med hinanden.

Jeg, det foregår vist på næsten samme måde i alle kriminelle ghetto miljøer - uanset om de er i den lave eller høje ende af indkomstskalaen. :)

Jeg synes ikke du er generaliserende. Du siger jo ikke, at det er ALLE i Nordsjælland, der begår skatte-kriminalitet - men der er tilsyneladende alt for mange der gør det.

Jeg ved godt at mange af disse ikke har nogen særlig sans eller forståekse for, den "sociale kontrakt" det er at bo i et land - særligt et land som Danmark, hvor et stort flertal har valgt, at vi skal håndtere store dele af de fælles opgaver i fællesskab - og finansiere det over skatten. Men så må de rette myndigheder jo vise dem, at vi - det store nogenlunde lovlydige flertal, mener det alvorligt. Og det er så det SKAT er i gang med, med disse razziaer. Det er godt.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 22:34
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Igang@ Det blev meget genereliserende, og jeg ved det er forkert.

You said it Smile

Mikkel: Det var dog den værste gang politiske sludder jeg har læst længe.

Skrevet med samme logik som når SF påstår at skattelettelserne er at tage fra de fattige og give til de rige.

Nej , men det er logik at de som betaler mest, også får mest retur.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:46

Jesper Laugesen:
Mikkel: Det var dog den værste gang politiske sludder jeg har læst længe

Mener du virkelig, at det er "politisk sludder", at mene, at folk skal overholde landets love, herunder også betale den skal som lovgivningen kræver?

Jeg synes som sagt det er fint nok, at kæmpe for at man ønsker skatten sat ned, hvis det er det man ønsker - men der er også meget langt fra det, og så til at begå selvtægt.

Jeg mener iøvrigt ikke det er speciel SF-poltik, at kræve landets love overholdt. Det tror jeg vist de fleste partier er enige i at man skal - og særligt har De Konservative kendt for en "lov og orden" politik.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:02

At kalde Nordsjælland for en kriminal ghetto, på baggrund af de to nyheder er nok også at være lige lovligt nem at manipulerer.

Nyheden om en razzia på strandvejen, der fanger folk der snyder med firma-biler etc. er på ingen måde et bevis for at folk der kører på strandvejen er hverken værre eller bedre end andre omkring skattesnyderi.
Jeg var på strandvejen for et par uger siden, for at kigge på lejlighed, og det er tydeligt at hvis skat kun kunne finde 11 mil. så er det en langt overvejende del af bilerne der har været lovlige.
Hvis man tog en søndag på Lyngbyvej, så er jeg sikker på at man sagtens kunne finde en god del varervogne, der kun var registreret til firma kørsel.

Jeg så nyheden, om at en stor del af det sorte arbejde var bestilt af relativt veltjenende på DR, og journalisten ville så gerne havde repræsentatanten fra Skat, til at sige at de var pga. en særlig moralsk fleksibilitet, men hun mente desværre at det bare var fordi de velstillende generelt bestilte mere arbejde.

Man skal altid vogte sig, når medierne udstiller en minoritetsgruppe som værende særligt slemme i en eller anden forstand. Men jeg må da sige, at det er fantatisk PR-arbejde fra SKATs side!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:04

Jesper Laugesen:

Skrevet med samme logik som når SF påstår at skattelettelserne er at tage fra de fattige og give til de rige.

Den er SF da godt nok sluppet fint af sted med i lang tid, uimodsagt.

For hvordan kan man tage noget fra de fattige så længe man betaler mange flere hundrede kroner mere i skat end de fattigste?

At betale eks. 400% mere end de fattigste i stedet for at betale 500% mere end den samme fattige har altså intet med at tage fra de fattigste at gøre.

Det kan man først med god ret sige i det øjeblik, at de fattigste betaler mere i skat end de rigeste; men der er GODT NOK et stykke vej til at dette sker (= aldrig)

At regeringen ikke med eet ord har anvendt denne argumentation forstår jeg ikke.

Venlig hilsen,

Christian

PS: Når det så er sagt, synes jeg selvfølgelig, at der skal være balance imellem dem, der kan yde noget til samfundet og hjælpe dem, der er ude af stand til at hjælpe sig selv. Men det skal ske på et korrekt grundlag og ikke på grund af en argumentation der ikke holder vand.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)