Jeg så i går et indslag i de regionale nyheder der beskrev SKATS seneste razzia på Strandvejen. Her stoppede de dyre luksusbiler og fandt rigtig mange der kørte i biler uden at afregne korekt skat af det (f.eks. "sort" privat kørsel i firmabiler). Størstedelen, sagde de, var direktører i firmaer. Klogt nok tænkte SKAT's medarbejdere, at når de fusker med bilskatten, mon så den samme lave moral er smittet af på andre områder. Og det var den, siger SKAT. Flere af dem havde også fusket med f.eks. dyre boliger, indkøbt i firmaet og lejet (for) billigt ud til direktørens børn. Indslaget i TV sluttede af med, at SKAT fortalte at de nu ville holde møder med de Nordsjællandske revisorer for at gøre reglerne mere klar for dem. Den grinede jeg lidt af :) Jeg tror nu ikke det er fordi de Nordsjællandske revisorer ikke kender reglerne - jeg tror mere der er tale om, en generel dårlig moral hos såvel disse revisorer, som deres kunder - nogle af virksomhederne. Jeg synes det er yderst pinligt, at nogle af de mest velstillede (og for nogles vedkommende sikkert også vellidte) mennesker i dette land kan nedværdige sig selv til denne form for associalt bedrageri. For når de snyder i skat er det jo ikke en eller anden "ond skattefar", som det går ud over - nej, det er jo dig om mig! De bryder den sociale kontrakt vi har indgået med hinanden i form af vores fælles land og love. Jeg kan (naturligvis) sagtens acceptere, folk der måtte ønske et andet skattesystem, andre skatteregler, eller skattesatser end vi har i dag. Men der er langt fra at have en politisk holding, og argumentere og arbejde for den, og så til at begå kriminalitet på bekostning af andre i det fællesskab man selv har valgt at være en del af. For mig, som person og forretningsmand, har der altid eksisteret en knivskarp grænse mellem at drive nok så aggressiv, eksperimenterende og kreativ virksomhed - og så at begå direkte ulovligheder. Det er den samme fundamentale forskel der også ses hos f.eks. en erhvervsmand som Martin Thorborg - og så Klaus Riskjær. De er begge dygtige, kreative og alt muligt andet, men Martin sætter helt øjensynligt grænset for sit virke både i forhold til lovgivning og moralsk anstændighed. Det gør Klaus Riskjær tilsyneladende ikke. Hvad søren er det der går galt i Nordsjælland? Hvorfor har det udviklet sig til sådan en kriminel ghetto? Hvorfor kan de ikke bare drive virksomhed der følger landets love - som vi andre i det store hele gør? Går de og ophidser hinanden til disse kriminelle aktiviteter? Skal der måske sættes ind med sådan en slags "Nordsjællandsk bandepakke"? Måske skal nogle af dem tvangsflyttes - ud i et mere sundt miljø? :) |
Hørt, Mikkel.
Jeg tror, at årsagen er, at det har været tydeligt for enhver, at SKAT har ligget underdrejet i flere år grundet sammenlægninger.
Og så er der nogen der ikke har kunnet lade være med at udnytte svagheden.
Derfor hilser jeg i høj grad SKAT's initiativ velkommen og håber, at der kommer meget mere af samme slags i fremtiden, så alle får betalt enhver sit.
Det bliver spændende at se, hvor meget SKAT kan finde, hvis de begynder at blive mere effektive end før sammenlægningerne.
For det var vel det der var meningen med det hele?
Venlig hilsen,
Christian