Spørgsmålet
er så bare om man vil få noget ud af det, hvis personen vælger at
fjerne billederne med det samme hun får en påmindelse om at der er en
sag undervejs....?
Bare fordi billederne bliver fjernet med det samme fritager det ikke personen for erstatningskrav. Der har jo allerede fundet et misbrug sted, som har givet dig unfair konkurrence og potentielt set kostet dig tab.
Det er en udbredt misforståelse, at såsnart man har fjernet de "ulovlige" billeder, så behøver man ikke at betale erstatning. I de sager jeg har kendskab til er der uden varsel (og mens billederne stadig lå der) fremsendt brev med krav om fjernelse af billederne samt en regning på typisk 6000-9000 kr. pr. billede.
Bare fordi billederne bliver
fjernet med det samme fritager det ikke personen for erstatningskrav.
Der har jo allerede fundet et misbrug sted, som har givet dig unfair
konkurrence og potentielt set kostet dig tab.
Jeg spurgte
engang en advokat om han ville tage en sag hvor en shop havde stjålet
omkring 40-50 billeder. Han sagde at det var tvivlsomt hvad jeg ville
få ud af det, da jeg skulle kunne dokumentere at jeg havde mistet
omsætning, eller haft andre former for direkte tab økonomisk. Om det er
rigtigt skal jeg ikke kunne sige, men dengang gad jeg så ikke bruge
mere tid på det.
Men det er vel at prøve en sag og se hvordan udfaldet bliver. Det vil jo kunne sætte en standard for sager fremadrettet - og så kan det jo gå hen og blive en rigtig god forretning!
Jeg mener, at den advokat tager fejl. Det er bla. baseret på en del indlæg fra Mikkel deMib samt indlæg fra Kristian Holte (Simply Law) i tidligere tråde. Der blev f.eks. diskuteret livligt omkring lige netop dette emne i den her tråd: http://www.amino.dk/forums/t/64840.aspx?PageIndex=2
Pressefotograferne har jo deres forbund der tager sig af den slags - men virksomheder og private har næsten ingen mulighed for at få hjælp til sådan noget.
Jeg kender mange der kunne bruge ophavsret-hjælp jævnligt!
Pressefotograferne har jo deres forbund der tager sig af den slags - men virksomheder og private har næsten ingen mulighed for at få hjælp til sådan noget.
Det har du vist misforstået. Det står enhver frit at ringe til en advokat. Den eneste forskel på dem der er i forbund og os andre er hvem der skal betale regninngen for advokaten - og dermed løbe risikoen i sagen.
Det har du vist misforstået. Det står enhver frit at ringe til en advokat. Den eneste forskel på dem der er i forbund og os andre er hvem der skal betale regninngen for advokaten - og dermed løbe risikoen i sagen.
Kunne man forestille sig et samarbejde med FDIH i denne sammenhæng? Pt synes jeg de er alt for dyre i forhold til den værdi man får som medlem - men hvis der var nogen til at varetage og køre de juridiske sager - så ville det pludselig blive meget mere interessant... men måske de ville blive overdynget med sager, da dette jo er et temmelig udbredt problem.
Du skal ikke dokumentere økonomisk tab for at få erstatning.
Det følger direkte af ophavsretsloven og retspraksis, at du som det mindste skal have en rimelig betaling for den "udnyttelse", dvs. brug, som krænkeren har gjort af dit materiale. Hvis du kan dokumentere et tab oveni får du et større beløb, men det er ikke et krav for at få betaling.
Det gør heller ingen forskel, hvis krænkeren fjerner materialet efter en henvendelse. Han har stadig krænket. Her gælder det bare om at sikre sig så godt bevis som muligt, fx ved at tage screenshorts.
Hvis du laver en sådan no cure - no pay ordning, så kan du godt regne med 2-10 sager om året fra os.
Jeg synes helt klart at du skal starte den service op. Simons forslag er super godt, men det er ikke et setup man "bare lige laver", men hvis det bliver en succes kan du jo altid udbygge ordningen. Der findes pt. systemer som er nævnt i tråden. Desuden findes også www.copyscape.com der er et værktøj til at analysere kopier af tekst. Måske kunne du købe dig til, at bruge de andre firmaers teknologier. Et automatiseret system vil dog nok kræve, at der først sendes en forespørgsel til din kunde, da du jo ikke k an vide om kundens tekst/billede lovligt benyttes på andre sites. (f.eks. hvis det er fra en leverandør, hvis data er givet til prissammenligning sites osv.)
Mindre virksomheder, mig selv inklusiv har til tider problemer med dårlige betalere, og da det er mindre beløb det drejer sig om (for mit vedkommende, typisk 5-10.000) kan det ikke betale sig at få en advokat på sagen.