Nu har jeg lige skimmet tråden og meget pudsigt at Karin hiver ovenstående indslag fra Jyske Bank TV frem.
Nu ved jeg godt at det er en gammel tråd men der bliver sagt nogle ting her i tråden som ikke er helt rigtige og som bør overvejes:
- Der tales om at omdanne ejendommen (måske kun den erhvervsmæssige del) til selskab. Lad for guds skyld vær med det. En hel eller delvis privat bolig i et selskab = hård fribolig beskatning. Derudover er det noget rod at lade en ejendom eje af et selskab og en person i sameje. Køb ejendommen privat, udlej erhvervsdelen til selskabet, sæt en leje, opgør et overskud og læg det ind i en virksomhedsskatteordning sammen med renteudgifterne.
- Hvis mindre end 25 % af ejendommen vurderingsmæssigt vedrører erhvervsdelen kan hele ejendommen sælges skattefrit. Taler vi om mere end 25% skal der vurderingsfordeling på og erhvervsdelen er avanceskattepligtig ved et senere salg. I og med at der indrømmes et bundfradrag på ca. 260.000 i den erhvervsmæssige avance skal der dog en ganske pæn avance til før der udløses skat.
Lyder det som noget der også bliver sagt i ovenstående indslag så er det ikke helt tilfældigt.
Det er nogle år gammelt men det var mig der tog turen til Silkeborg og medvirkede i indslaget sammen med en lokal ejendomsmægler. Derfor syntes jeg det er pudsigt at det bliver nævnt her.
PS. Tak for det Karin. Det indslag havde jeg jo helt glemt da jeg bryggede en ny hjemmeside sammen her i sidste uge.