Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse af tredjemandsret i domænenavn (xlpeople.dk)

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Så undrer jeg mig i øvrigt over hvorfor laser-tryk.dk linker til print2people..! Det må da være noget fusk der kan gøres noget ved.!

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 451
Fra  NoTanShop.com Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Xl-(fjernet) har ikke registreret et varemærke eller gjort andet for at beskytte navnet. Der er meget stor forskel på people og (fjernet) ordene. Det er i samme stil med coca cola og pepsi cola. Der er meget stor forskel på coca og pepsi, selvom de sælger samme ydelse.

Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er netop for ikke at hænge nogen ud at jeg har sat (fjernet) ind. Men vil lige indskyde at det ikke drejer sig om ord som "menneske" eller "peoples" eller andet typesquatting.

Jeg indrømmer dog at købe adwords som bruger generelle termer som indholder ordet (fjernet). Hvis dette er betragtes som meget amoralsk, stopper jeg gerne det. Synes dog jeg ser folk bruge adwords som scor, så synes ikke jeg er urimelig.

Men det er nu rart at læse diverse indlæg. Det gør min weekend lidt rarere :-) tak for det.

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvis de skal stævne jer for en million kroner, så skal de vel kunne dokumentere et tab?

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaelValentin:
People er utælleligt, så "peoples" er konkret ikke noget ord.

 

Jeg er ret sikker på der ikke er noget krav til god grammatik, i forhold til navnerettigheder og anden intellektuel ejendom ;)

Det var bare et eksempel på en et navn hvor jeg ville mene man godt kunne have rettigheder i forhold til brugen af præfikset xl-. Det var ikke et oplæg til debat om "korrekt sprogbrug".

 

MichaelValentin:
Jeg kan godt forstå at trådstarter ikke vil hænge vedkommende ud - det synes jeg er en fin gestus, og trådstarter kan formentlig selv se ud fra de kommentarer der er kommet om der er noget i hans konkrete situation som er problematisk.

 

Helt enig.... Men det ændrer stadigvæk ikke på at det er svært at sige noget konkret, uden man kender til detaljerne. Dermed ikke sagt, at detaljerne skal væltes ud i en offentlig debat. Det var bare en konstatering fra min side, at det nu engang er svært at udtale noget konkret om noget ukonkret :)

 

MichaelValentin:
Jeg mener dog ikke at xl-mennesker er problematisk. Jeg vil umiddelbart sige at man kun har ret til sit varemærke på det sprog det eksisterer.

 

Jeg er helt enig med dig i at "xl-mennesker.dk" er ude i gråzonen. Men jeg mener ikke det nødvendigvis er tilfældet, at immaterielle rettigheder begrænses af hvilket sprog de er opbygget i.

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Hørsholm
Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 451
Fra  NoTanShop.com Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til de prøver at skræmme, er som altid penge. XL-(fjernet) tager sig betalt for ydelsen mens XL-peoples gør det gratis for brugerne.

Fra Rødovre
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

navnet:

Hej
 
I bruger domainet xlpeople.dk. Det er en krænkelse af tredjemandsret. Eftersom vi har domainet xl-(fjernet)
 
Vær venlig at fjerne navnet. NU.
 
Hvis dette ikke er gjort senest på mandag, vil I blive stævnet for Kr. 1 mil.
 
Med venlig hilsen.
 
(fjernet)
------------------------------
God weekend :-)
/Navnet

Nu er jeg i den heldige situation at min kæreste læser jura. ...Der er to ting i dette:

1: Hvis afsenderen rent faktisk har ret i det krænker tredjemandsret, skal de to domain-navne ligge MEGET tæt op af hinanden. Fx som ebay.com /ebaay.com... Altså noget der logger vha taskefejl osv, for på den måde at stjæle trafik og kunder fra den oprindelige indehaver. 

Hvis det ikke er tilfældet, har de en meget dårlig sag. Ikke dermed sagt de ikke kan vinde.

2: Hvis den email er en direkte copy/paste af hvad du modtog har du intet at frygte. Overhovedet.

Forklaring: Den er skrevet af en amatør er tydeligvis ikke ved hvad han/hun laver. Det er ganske enkelt ikke sådan man gør. Desuden er kravet om én million helt hen i skoven. Dels at nævne et beløb og dels at gøre det så tidligt i forløbet. 

 

Summa summarum: F*** dem.  Var jeg i dit sted ville jeg gøre 1 af tre ting: Ignorere emailen, svare med "Fint, vi ses i retten" eller, mest sandsynligt, selvom det nok ikke er det klogeste, hente inspiration til et provokativt svar på piratebay.

Morten - én af folkene bag http://www.lærdet.dk

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:
Hvis afsenderen rent faktisk har ret i det krænker tredjemandsret, skal de to domain-navne ligge MEGET tæt op af hinanden. Fx som ebay.com /ebaay.com... Altså noget der logger vha taskefejl osv, for på den måde at stjæle trafik og kunder fra den oprindelige indehaver. 

 

Det er vel kun i tilfælde af decideret typosquatting? Man kan jo krænke folks rettigheder på andre måder :)

 

Er i øvrigt meget enig i dit indlæg... Særligt dine tanker om fremgangsmetoden - det er nok ikke ligefrem en international stjerneadvokat med speciale i immaterielle rettigheder, vi har med at gøre her :)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Rødovre
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fama:

Det er vel kun i tilfælde af decideret typosquatting? Man kan jo krænke folks rettigheder på andre måder :)

Det var det ord jeg ledte efter, ja. :) ...Når det er sagt kan man naturligvis krænke rettigheder på andre måder, det er klart.

Meeeeen, nu er det ikke bare lige sådan at tage "patent" (og nej, jeg ved godt det ikke er et "patent", se venligst anførselstegn) på en ide. I sidste ende er det jo altid rettens subjektive vurdering om man krænker nogen eller ej. Jeg tillader mig bare at mene det er meget meget meget usandsynligt at klager vil få medhold her.

...Og dels derfor, og dels pga den mildest talt amatøragtige fremgangsmåde ville jeg grine lidt af den email og sende et tilsvarende flabet svar tilbage. 

Modtog jeg den email, ville jeg tage det som en fornærmelse mod mit intellekt og se frem til en eventuel afgørelse i retten.

Odds for det kommer så langt er dog til at overse.

Morten - én af folkene bag http://www.lærdet.dk

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)