Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enhedslisten foreslår 90% beskatning af Danske Direktørlønninger

Side 6 ud af 11 (108 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Louise L:
Og det øjeblik kunne være kommet, hvis man som direktør opdager, at man tjener 22 millioner om året, mens ens medarbejdere må gå ned i løn eller endda bliver fyret.

Jamen hvad nu hvis direktøren gør det godt ? Det kunne være at firmaet havde mistet store ordrer i udlandet uden at det havde noget som helst med den direktør at gøre. Skal man så fyre ham alligevel ? I solidaritet med ham opvaskeren som desværre kom i overskud ? Eller skal man sætte man sætte hans løn så langt ned, at han forlader virksomheden , selvom han gjorde et fabelagtigt job ? Kun pga ordet " Solidaritet " ?

Jeg stemmer selv SF, men jeg ligger ikke al fornuft til side, fordi jeg hører ordet " Solidaritet ", eller fordi jeg ser et rødt flag smælde.

Solidaritet er at klassekampen stopper nu ! Og at vi opfører som voksne mennesker, der handler ansvarligt , i stedet for at glide ud på en følelsesmæssig rutsjetur hver gang vi hører ordet " Solidaritet ", eller når DF viser et dansk flag

Solidaritet er at vi forstår at værdsætte hinanden som mennesker. Nogen får et kick ud af at tjene penge, andre af at være pædagoger, andre som musikere og andre ved at arbejde for Greenpeace.

Hvis vi på venstrefløjen kunne opnå ægte solidaritet med dem der tjener penge, og taler til deres hjerter , i stedet for at pisse dem i ansigtet, så kunne krigen stoppe, og alle ville blive mere bevidste om hinandens betydning og behov.

Ja hvem ved måske ligefrem fred og kærlighed ?

Stop nu det fjendebillede gøgl alle parter, og mød hinanden. Og hvis i ikke kan det, så opsøg en terapeut der kan lære jer at integrere andre mennesker.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:12

Louise L:

En direktør i et stort firma er ikke noget i sig selv. Han er noget sammen med sine medarbejdere. Føler en direktør et virkeligt ansvar for sin virksomheds bedste, ville han efter min mening afstå noget af en så stor løn enten til lønstigninger eller andre goder, der gør arbejdspladsen til et godt sted at være og tiltrækker den bedste arbejdskraft.

Jeg faldt lige over denne bemærkning

Nu er direktøren den der leder og fordeler, det så via nogle mellem leder osv. Men overordnet er det ham der samsætter strategien for et firma. Og det er ham der står til ansvar for den. Ligeså er det hans ansvar at få fat i de folk, der kan udfylde denne opgave, til lavest mulig løn. Da firmaet skal tjene penge til aktionærer.

En ting man skal tænke på, når man ser på de firma'er som der har direktør i de lønnings klasser, er så også de firma'er der betaler mere i løn pr medarbejder. Fx har mange slagteri eller bryggeri arbejder, lige fra de ufaglærte og opefter, ligget langt over niveau, for hvad andre firma betaler for deres ansatte.

Nu har jeg nært kendskab til et firma i Århus området, hvor lønningerne er meget høje. Med det resultat, at der er masser af mennesker på deres ventelister til stillinger. For uanset hvad niveau man tænker på, om det er den ufaglærte eller direktøren, så tiltrækkes de af høje lønninger, som noget primært. Som også gør at man ikke kan forhandle løn som man ønsker.

Ligeså så skal man tænke på at ingen..ingen mennesker i et firma er uundværlig. Nogle kan være svære at erstate, men de kan erstates. Hvorfor, der faktisk ikke er nogen som har krav på noget.  Men man vælger så at belønne folk, og hvis det ikke hvar for det sociale samhold i arbejderklassen, så ville firma'erne sikkert også belønne de nederste arbejder i hirakiet. Problemet er at man indgår lokal aftaler med fagforeninger osv. Som netop sætter en bremser i dette. På den anden side sikre det så også at den svageste medarbejder, får en ordentlig løn.

På mellem leder niveau, er det op til en selv at forhandle, og en god forhandler eller dygtig medarbejder vil så her altid kunne tække mere ud af et firma.

Tager man forhold i et firma, så gør mange firma, en stor indsats, med personaleforeninger, herunder arrangementer osv. som de så kan støtte med fordelagtge skatte regler. Det som tit stikker en kæp i hjulet her, er at man skal svare skat, eller den enkelte ansatte skal svare skat af de ting. Og da firmaer ikke er interresseret i at deres ansatte ligemeget niveau, skal betale mere af deres penge i skat, på noget som de ikke har indflydelse på, så fravælger man mange ting.

/Kenneth

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 19:29

Hej igen Louise

Vil lige sige at det da er super at du nuancere debatten, og det skal der til ! :-) Så jeg håber ikke du tager det personligt

Jeg vil lige skære mine argumenter endnu mere til :

Hvis en virksomhed havde en dårlig chef, havde de måske skulle fyret 2000 ekstra medarbejdere. Så man kan ikke vurdere at en chef er dårlig og skal trækkes i løn fordi han skal fyre nogen, og fordi de taber omsætning. Måske det havde været endnu værre , hvis han ikke været der.

Det derfor det er så super vigtigt at vi beholder, og kan tiltrække , de gode chefer i DK. De kan nemlig undgå at for mange bliver fyret.

Hvis der så er en der er decideret dårlig skal bestyrelsen og aktionærene nok tage hånd om det, tro mig , det er deres penge, og deres drøm, han smider ud af vinduet.

Og så synes jeg efterhånden også de klæde den danske befolkning generelt, at tage et fælles ansvar for det her økonomiske cirkus der har foregået, når folk belåner deres boliger til over skorstenen, så må man vide at boligpriser kan falde igen, og betale prisen , uden at skyde skylden på andre, når det sker.

Der hvor jeg synes man kunne komme med nogle reguleringer , er angående investeringer i ejendoms- og aktiemarkedet. De 2 markeder er simpelthen for farlige for samfundsøkonomien, hvis ikke de bliver reguleret noget bedre. Hvordan. har jeg ikke tænkt videre over. Men jeg ser gerne det kommer snart

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 19:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Louise L:

Jeg siger, at det sommetider er på sin plads at vise lidt solidaritet med medarbejderne for helhedens skyld.

Og det øjeblik kunne være kommet, hvis man som direktør opdager, at man tjener 22 millioner om året, mens ens medarbejdere må gå ned i løn eller endda bliver fyret. Det er nemlig ikke noget, der gavner arbejdsmotivationen - og dermed virksomheden.

hej Louise,
Jeg er nødt til lige at blande mig lidt - for jeg er simpelthen så utroligt uenig i din holdning. Jeg skal nok holde en sober tone - for du har heeeeelt ret til at have de holdninger, du har, selvfølgelig.

Men sådan helt inde i mit hjerte gør det ondt, at der findes danskere, som har den holdning som du har. Det gør det, fordi jeg mener det er fuldstændigt dræbende for udvikling, konkurrenceevne og ja - hele vores gode samfund, hvis verden var bare "henad" Enhedslistens ønsker.

Lige præcis den her debat, som handler om direktørens lønning, er jo meget symptomatisk for tankegangen; Vi skal allesammen være lige! Og sådan kan verden bare ikke bygges op!!

Direktøren tjener en meget højere løn end de ansatte, fordi han er dygtigere og har ansvaret. Så enkelt er det!
Det kan på ingen som helst måde være sandt, at du synes det er fair, at manden (eller kvinden:-)), der bærer det samlede ansvar for virksomhedens sundhed, fremtid, ejerkredsens økonomi og medarbejdernes tryghed, skal ligestilles med medarbejderne??

Dertil kommer så, at verden er nu engang sådan, at hvis direktøren får en mindre løn end han er værd - så rejser han til et andet sted hvor han får det samme. Og så må omtalte virksomhed nøjes med en direktør der er lønnedsættelsen tilsvarende mindre værd. Det betyder dårligere styring og større udtryghed i virksomheden...og så må de fyre nogle af de ansatte. Det kan måske koste hele virksomheden og ALLE jobs.

Jeg har svært ved at forstå, at du virkelig føler det er det rigtige af en direktør med høj løn at "dele ud" til de ansatte. Direktøren er jo ikke ansat til at være "far" eller "mor". Han/hun er ansat til at skabe en sund og vækstende virksomhed, som giver overskud, indtjening og tryghed for de ansatte.

Og så lige en sidste ting: Hvorfor er det egentligt at de ansatte ikke er motiveret nok ved overhovedet at have et trygt og stabilt job? Er vores samfund ikke lige en anelse på afspor, hvis man vil have mere i løn, bare fordi der er en anden i virksomheden, der har det?

NÅ!
/Rikke

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39

Jimi Hove:
Hvis en virksomhed havde en dårlig chef, havde de måske skulle fyret 2000 ekstra medarbejdere

Problemet er tit, at de folk der siger op, ikke bliver genbesat fordi der ikke er økonomi til det. Og via den vej, vil man typisk ikke opdage det i det offentlige rum. MEn en stille vej ned af bakke. Og det netop på alle niveau'er.

For på alle niveau'er bliver talt, og gerne om de dispositioner, som ledelsen tager....folk idag på alle niveauer er ikke bare nogle nikkedukker idag, de stiller såmænd krav og tænker selvstændigt.

Jimi Hove:

Der hvor jeg synes man kunne komme med nogle reguleringer , er angående investeringer i ejendoms- og aktiemarkedet. De 2 markeder er simpelthen for farlige for samfundsøkonomien, hvis ikke de bliver reguleret noget bedre. Hvordan. har jeg ikke tænkt videre over. Men jeg ser gerne det kommer snart

Jeg synes mere at man skal lære folk om hvad det betyder at låne penge. For mange aner det faktisk ikke og det er næsten pinligt. JEg så for ikke sålang tid siden nogle interview  af unge mennesker, og hvordan de tænker på deres privat økonomi, og her var holdningen generalt, man kan jo altid låne, fedt at tænke på....specielt når det er fremtiden. Håber så at luksusfælden på TV3 evt. kan sætte lidt gang i folks forbrugs tanker.

Men giver dig ret i at de  områder er farlige, men det er normalt ikke noget der kommer til at berøre den store portion af borger når en investor mister penge.....det  er  jo stadig privat/virksomheds økonomi.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:49

Rikkepigen:
Og så lige en sidste ting: Hvorfor er det egentligt at de ansatte ikke er motiveret nok ved overhovedet at have et trygt og stabilt job? Er vores samfund ikke lige en anelse på afspor, hvis man vil have mere i løn, bare fordi der er en anden i virksomheden, der har det?

Vi mennesker er jo idag opdraget til at være noget specielt....vi render og kalder vores pige for lille princesse og knægten for supermand....og stærk mand osv....og indprinter at de er specielle en ener. Og når så en er højre rangeret end vi er, så får vi det dårligt fordi at vi er jo noget specielt....og det i sig selv skal jo belønnes.

Det er desværre prisen for det velfærdssamfund vi lever i. Vi har jo mobil og computer før vi bliver konfirmeret. Vi giver fladskærms tv og anlæg i konfirmations gave samt en røvfuld penge....som de så egentlig ikke aner hvad de skal bruge til...for der er jo planlagt at PC og mobil skal skiftes til efteråret.

Og derfor kan vi ikke have at nogle får mere end en selv....vi giver sådan at de har et tilhøresforhold i skolen, sådan at de ikke er udenfor....og desværre tager de unge mennesker desværre det med sig.

/Kenneth

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 20:03

Hvis direktøren er direkte årsag til en værdistigning i virksomheden på mere end 22 mio - hvorfor ansætter de så ikke bare nogle flere direktører?

Surprise

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 20:24

Websafe

Mange firmaer har mere end èn direktør. Og de allesammen skal leve op til deres løn. Hvis firmaer er spredt udover flere lande, er der såmænd også flere administrerende direktører, en til hvert land.

Så jo firmaer med succes prøver at udvide den succes med flere afdelinger, og flere direktører.

Og i sidste ende , er kunden den store chef. Leverer du ikke varen, bliver du fyret.

I øvrigt er 22 millioner et lille beløb i de store forretninger. Faktisk har danske virksomheder allerede nu , store problemer med at lokke kloge hoveder til DK pga af små direktørlønninger, høje skatter og en befolkning der er misundelige på folk med succes

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 20:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

selvfølgelig er skole pædagogen mere værd end hr. Carlsberg chef, vedkommene skaber også ti'er tusind arbejdspladser... holdkæft hvor er hun dum, lige til at knalde ned.. sorry. men hvis man vil fjerne sort arbejde, skal man først fjerne nogle politiker,... Og hun skal holde sig LAAAAAAAAAANGt væk fra politik!!!!

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 20:32

Min pointe er at de dygtige og loyale medarbejdere også er årsag til værdistigningen, og derfor skal de også have del i lønstigningen.

Side 6 ud af 11 (108 indlæg)