Jamen hvad nu hvis direktøren gør det godt ? Det kunne være at firmaet havde mistet store ordrer i udlandet uden at det havde noget som helst med den direktør at gøre. Skal man så fyre ham alligevel ? I solidaritet med ham opvaskeren som desværre kom i overskud ? Eller skal man sætte man sætte hans løn så langt ned, at han forlader virksomheden , selvom han gjorde et fabelagtigt job ? Kun pga ordet " Solidaritet " ? Jeg stemmer selv SF, men jeg ligger ikke al fornuft til side, fordi jeg hører ordet " Solidaritet ", eller fordi jeg ser et rødt flag smælde. Solidaritet er at klassekampen stopper nu ! Og at vi opfører som voksne mennesker, der handler ansvarligt , i stedet for at glide ud på en følelsesmæssig rutsjetur hver gang vi hører ordet " Solidaritet ", eller når DF viser et dansk flag Solidaritet er at vi forstår at værdsætte hinanden som mennesker. Nogen får et kick ud af at tjene penge, andre af at være pædagoger, andre som musikere og andre ved at arbejde for Greenpeace. Hvis vi på venstrefløjen kunne opnå ægte solidaritet med dem der tjener penge, og taler til deres hjerter , i stedet for at pisse dem i ansigtet, så kunne krigen stoppe, og alle ville blive mere bevidste om hinandens betydning og behov. Ja hvem ved måske ligefrem fred og kærlighed ? Stop nu det fjendebillede gøgl alle parter, og mød hinanden. Og hvis i ikke kan det, så opsøg en terapeut der kan lære jer at integrere andre mennesker. |
Louise L:En direktør i et stort firma er ikke noget i sig selv. Han er noget sammen med sine medarbejdere. Føler en direktør et virkeligt ansvar for sin virksomheds bedste, ville han efter min mening afstå noget af en så stor løn enten til lønstigninger eller andre goder, der gør arbejdspladsen til et godt sted at være og tiltrækker den bedste arbejdskraft.
Jeg faldt lige over denne bemærkning
Nu er direktøren den der leder og fordeler, det så via nogle mellem leder osv. Men overordnet er det ham der samsætter strategien for et firma. Og det er ham der står til ansvar for den. Ligeså er det hans ansvar at få fat i de folk, der kan udfylde denne opgave, til lavest mulig løn. Da firmaet skal tjene penge til aktionærer.
En ting man skal tænke på, når man ser på de firma'er som der har direktør i de lønnings klasser, er så også de firma'er der betaler mere i løn pr medarbejder. Fx har mange slagteri eller bryggeri arbejder, lige fra de ufaglærte og opefter, ligget langt over niveau, for hvad andre firma betaler for deres ansatte.
Nu har jeg nært kendskab til et firma i Århus området, hvor lønningerne er meget høje. Med det resultat, at der er masser af mennesker på deres ventelister til stillinger. For uanset hvad niveau man tænker på, om det er den ufaglærte eller direktøren, så tiltrækkes de af høje lønninger, som noget primært. Som også gør at man ikke kan forhandle løn som man ønsker.
Ligeså så skal man tænke på at ingen..ingen mennesker i et firma er uundværlig. Nogle kan være svære at erstate, men de kan erstates. Hvorfor, der faktisk ikke er nogen som har krav på noget. Men man vælger så at belønne folk, og hvis det ikke hvar for det sociale samhold i arbejderklassen, så ville firma'erne sikkert også belønne de nederste arbejder i hirakiet. Problemet er at man indgår lokal aftaler med fagforeninger osv. Som netop sætter en bremser i dette. På den anden side sikre det så også at den svageste medarbejder, får en ordentlig løn.
På mellem leder niveau, er det op til en selv at forhandle, og en god forhandler eller dygtig medarbejder vil så her altid kunne tække mere ud af et firma.
Tager man forhold i et firma, så gør mange firma, en stor indsats, med personaleforeninger, herunder arrangementer osv. som de så kan støtte med fordelagtge skatte regler. Det som tit stikker en kæp i hjulet her, er at man skal svare skat, eller den enkelte ansatte skal svare skat af de ting. Og da firmaer ikke er interresseret i at deres ansatte ligemeget niveau, skal betale mere af deres penge i skat, på noget som de ikke har indflydelse på, så fravælger man mange ting.
/Kenneth