Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan påvirker Iværksætterskatten dig?

Side 5 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Jeg kan sagtens se at det KAN blive utrolig kompliceret, men det behøver det vel ikke at være :)

Omkostningerne er jeg ikke så bange for. Det koster næsten intet at holde et selskab uden drift ved lige. Højest 5-10.000 pr. år. Med den relativt korte investeringshorisont angels typisk har bliver det hurtigt langt billigere end at betale de ekstra 12% i skat ved exit. Og så kan selskaberne jo iøvrigt genbruges og genbruges - der er ikke nødvendigvis grund til at blive ved med at åbne nye "kasser".

Mikkel - det er ikke nogen dum ide, men.... Jeg er selv ramt af iværksætterskatten, og var målløs da jeg fandt ud af at den jo samtidig er blevet indført med tilbagevirkende kraft. Jeg har været medejer af vores iværksættervirksomhed i 7 år. Dengang var der en regel om at gevinster var skattefrie efter 3 års ejerskab, og det var helt perfekt.... men vupti, så blev det lavet om til den kære 10%-regel.

Jeg snakkede med min revisor om problemet, og da vi var to "små-ejere", forslog jeg min revisor præcis den løsningsmodel som du beskriver. Et fælles selskab ville nemlig få os over de 10% - men revisoren afviste den model, som også er kendt under navnet "omvendte juletræer" - den er kendt af Skattefar og går ikke!

/Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:30

frostbox:
"omvendte juletræer" - den er kendt af Skattefar og går ikke!

Det er sgu et meget godt navn ... Ovendte Juletræer hehe :)

Men, mon ikke det blot er ved en omdannelse, at skattefar brokker sig over den manøvre? Hvis selskaberne fra starten af er konstrueret på denne måde, så har jeg da svært ved at se hvilke love det skulle bryde med. Det er jo blot en holding-konstruktion. Jeg har aldrig hørt at det skulle være ulovligt at have flere ejere af et holdingselskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40

Mikkel deMib Svendsen:

frostbox:
"omvendte juletræer" - den er kendt af Skattefar og går ikke!

Det er sgu et meget godt navn ... Ovendte Juletræer hehe :)

Men, mon ikke det blot er ved en omdannelse, at skattefar brokker sig over den manøvre? Hvis selskaberne fra starten af er konstrueret på denne måde, så har jeg da svært ved at se hvilke love det skulle bryde med. Det er jo blot en holding-konstruktion. Jeg har aldrig hørt at det skulle være ulovligt at have flere ejere af et holdingselskab.

Hej Mikkel

Den går ikke, da SKAT netop har fokus på denne mellemholding-konstruktion, hvor formålet alene er at bringe ejerandelen over 10%. SKAT påpeger netop i denne forbindelse, at de reelle ejeres andele skal beregnes uden om dette mellemholdingselskab.

Hilsen

Tonny

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 22:42

Mikkel deMib Svendsen:
Loven ER skam gået igennem. Det er gældende fra 1. januar 2010.

hmm så syntes jeg vi skal gå efter det grødhoved der lagde navn til den lov og så må vi jo se hvad deres bevæggrunde har været med at fremsætte den lov..

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:46

Tonny, vil du dermed mene, at hvis jeg nu f.eks. ejer 18% af et selskab via mit holdingselskab, som jeg ejer 100% i dag og så sælger 50% af holdingselskabet til dig, så vil skattevæsnet vurdere det somom vi hver især ejer 9% af det selskab jeg har investeret i?

Det lyder næsten endnu mere absurd end skatten i sig selv - men på den anden side er det snart svært at blive overrasket over det makværk de brygger sammen på skatteområdet ...

> hmm så syntes jeg vi skal gå efter det grødhoved der lagde navn til den lov  ...

Det er skam let nok - loven er fremsat af regeringen.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 22:49

Mikkel deMib Svendsen:

> hmm så syntes jeg vi skal gå efter det grødhoved der lagde navn til den lov  ...

Det er skam let nok - loven er fremsat af regeringen.

Yes og jeg er ved at finde ud af hvilken en af politikerne i regeringen, der er har fremsat det, for der er en ophavsmand til hver af de forslag der fremstilles

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Mikkel deMib Svendsen:

Tonny, vil du dermed mene, at hvis jeg nu f.eks. ejer 18% af et selskab via mit holdingselskab, som jeg ejer 100% i dag og så sælger 50% af holdingselskabet til dig, så vil skattevæsnet vurdere det somom vi hver især ejer 9% af det selskab jeg har investeret i?

Det lyder næsten endnu mere absurd end skatten i sig selv - men på den anden side er det snart svært at blive overrasket over det makværk de brygger sammen på skatteområdet ...

Hej Mikkel

Både ja og nej.

Hvis vi ejer holdingselskabet i fællesskab som private personer, så¨vil der ikke ske nogen ændring. Derimod i det tilfælde, at vi hver især har et selskab, som ejer dette selskab, så er din fremstilling korrekt, idet det oprindelige selskab overgår til mellemholding, hvor den reelle ejerandel for de 2 øverste selskaber så er 9%.

Iøvrigt er jeg også af den opfattelse, at denne grænse skal ses i sammenhæng med selskabsloven, hvor man som ejer af mindre end 10% af anparterne/aktierne, reelt kan blive påtvunget en afståelse heraf, hvis de øvrige 90% af ejerne skulle ønske dette.

Det er derfor utroligt vigtigt, særligt nu, at få tilrettelagt sin selskabskonstruktion rigtigt fra dag 1.

Hilsen

Tonny

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:58

Hmmm... nu er klokken godtnok ved at være ret mange og jeg har været på arbejde siden klokken halv syv i morges - så jeg tænker formentenligt ikke helt klart på nuværende tidspunkt.

Men, er det ikke nu hvor vi Amino'er (dem af os der vel og mærke har en eller flere virksomheder) burde gøre fælles front på en eller anden måde? Jeg ved ikke hvor mange af de rigtig mange brugere herinde, som decideret har virksomhed(er) eller investeret i nogen - men der må være en rimeligt stort antal repræsenteret herinde. Og vi må sgu da på en eller anden måde med fælles hjælp kunne få sparket til medierne og derigennem politikkerne?

Er det ikke vores pligt, nu hvor vi netop har et fælles sted som Amino, at bruge vores "sammenhold" til netop at mobilisere nogle kræfter til at få omstødt den iværksætter-skat?

Sagt meget ligeud: Hvis vi Amino'er ikke kan gøre det - hvem f..... skulle så ellers kunne gøre det?

/Jesper

Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rablende sindsygt at vi nu bruger en masse tanker og ideer på at undgå en tåbelig lov. Vores tid og Ideer skal bruges på samfundsværdiskabende aktiviteter.

Men det kendetegner meget godt det danske samfund på mange områder - at vi grundet vores system bruger tid på IKKE produktive aktiviteter - blot for at kunne overleve og være produktiv - man må virkelig beklage at vores svage skatte minster Kristian Jensen ikke evnede at se dette problem 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10

Jesper Norbøll:

Hmmm... nu er klokken godtnok ved at være ret mange og jeg har været på arbejde siden klokken halv syv i morges - så jeg tænker formentenligt ikke helt klart på nuværende tidspunkt.

Men, er det ikke nu hvor vi Amino'er (dem af os der vel og mærke har en eller flere virksomheder) burde gøre fælles front på en eller anden måde? Jeg ved ikke hvor mange af de rigtig mange brugere herinde, som decideret har virksomhed(er) eller investeret i nogen - men der må være en rimeligt stort antal repræsenteret herinde. Og vi må sgu da på en eller anden måde med fælles hjælp kunne få sparket til medierne og derigennem politikkerne?

Er det ikke vores pligt, nu hvor vi netop har et fælles sted som Amino, at bruge vores "sammenhold" til netop at mobilisere nogle kræfter til at få omstødt den iværksætter-skat?

Sagt meget ligeud: Hvis vi Amino'er ikke kan gøre det - hvem f..... skulle så ellers kunne gøre det?

/Jesper

Det kunne måske være en god idé.

En indgangsvinkel var vel at få sparket lidt liv i Dansk Iværksætter Forening, som nu er i samarbejde med Ejerlederne, så skulle man jo netop mene, at man havde et direkte hul til den borgerlige del af "borgen".

Problemet er vel i realiteten, hvem der har tid og overskud til at gennemføre dette projekt, da vi jo også har vore virksomheder at passe, netop med henblik på at betale lidt (eller meget) skat.

Hilsen

Tonny

Side 5 ud af 8 (79 indlæg)