Det er jo så ikke lykkes dem i de sidste to omgange - først med multimedieskatten og nu med iværksætterskatten. Så enten er de nuværende iværksætter- og VC-forenginger for svage - eller også gider politikerne bare ikke lytte på iværksætterne.
Loven ER skam gået igennem. Det er gældende fra 1. januar 2010. Jeg var i øvrigt ved at brække mig, da Finansminister Claus Hjort Frederiksen tonede frem på skærmen her til aften i en duel med Helle Torning. For her gik han meget op i at kritisere S og SF's forslag om en lidt højere beskatning af overskuddet i virksomheder. Jeg synes ikke den ekstra skat er en god ide, men jeg synes det er totalt hyklerisk at brokke sig over det, når han selv lige har vedtaget 25% stigning i skatten på investeringer i iværksættervirksomheder. Det værste var, at Helle Thorning tilsyneladende slet ikke kender til iværksætterskatten. Hvis hun havde gjort det havde hun vel kastet den bold lige tilbage i hovedet på Claus Hjort Frederiksen - men det gjorde hun ikke. Det er meget tydeligt, at landets politikere IKKE tænker på iværksættere, når de snakker om at de vil skabe gode forhold for erhvervslivet (uanset at de så faktisk heller ikke gør det). Skat på overskud af virksomhedsdriften rammer hovedsageligt de virksomheder i drift, der kører godt. Skat på investeringer, ikke progressive skatter som mulitimedieskatten, den nye e-løn og andre administrative belastninger rammer iværksættere MEGET mere end store veletablerede virksomheder. |
Mikkel deMib Svendsen:Jeg kan sagtens se at det KAN blive utrolig kompliceret, men det behøver det vel ikke at være :)
Omkostningerne er jeg ikke så bange for. Det koster næsten intet at holde et selskab uden drift ved lige. Højest 5-10.000 pr. år. Med den relativt korte investeringshorisont angels typisk har bliver det hurtigt langt billigere end at betale de ekstra 12% i skat ved exit. Og så kan selskaberne jo iøvrigt genbruges og genbruges - der er ikke nødvendigvis grund til at blive ved med at åbne nye "kasser".
Mikkel - det er ikke nogen dum ide, men.... Jeg er selv ramt af iværksætterskatten, og var målløs da jeg fandt ud af at den jo samtidig er blevet indført med tilbagevirkende kraft. Jeg har været medejer af vores iværksættervirksomhed i 7 år. Dengang var der en regel om at gevinster var skattefrie efter 3 års ejerskab, og det var helt perfekt.... men vupti, så blev det lavet om til den kære 10%-regel.
Jeg snakkede med min revisor om problemet, og da vi var to "små-ejere", forslog jeg min revisor præcis den løsningsmodel som du beskriver. Et fælles selskab ville nemlig få os over de 10% - men revisoren afviste den model, som også er kendt under navnet "omvendte juletræer" - den er kendt af Skattefar og går ikke!
/Peter
Bliv gratis medlem