Hej
Det har interessant at læse denne tråd, - men for mig på en lidt anderledes måde.
Det er jo en klassisk opstilling at man finder noget man vil beskæftige sig med og laver et firma, - og så går det "galt". Man bygger forretningen på hvad man selv ville foretrække, eller tror andre vil. Den slags er dog næsten altid baseret på et diffust grundlag.
Jeg har haft mange firmaer gennem tiderne (er serie-iværksætter) og erfaringerne er forskellige, fordi målgrupperne er forskellige. Hvis jeg derfor havde bygget alle min firmaer op over hvad jeg syntes var det altså ikke gået så godt, som det trods alt har gjort.
Jeg undre mig især over, at ingen har prøvet i praksis hvad forskellen er, og målt det op imod hvad det giver på bundlinien. Her tænker jeg ikke på at man prøver at "skyde" en eller anden sæsonvare af, men helt reelt at prøve muligheden af.
Nu skal man ikke kaste sig ud i for meget i denne tid, men et enkelt eksempel på hvad jeg selv har praktiseret kunne måske give lidt inspiration til ikke at være så firkantet omkring emnet.
Jeg har simpelthen lavet en "kælderbutik" i shoppene. Her kan man finde gode tilbud som man ikke finder på hylderne i den øvrige butik (men selvfølgelig i samme gruppe) og her kan man "fylde en kasse" med gode tilbud som man så skal betale fragt for at få sendt. 1-2 ting koster xx kr. 4 ting koster yy kr., 6 ting zz kr. og 8 ting koster det samme som 6 ting, og er altså billigere end 4+4 ting, - i fragt
På de øvrige "etager" i shoppen er der fragtfri levering og normalpriser.
Nu er der altså psykologisk lavet en kobling mellem at tilbuddene er der af en årsag, og at avancen er så lille at man "naturligvis" må betale for fragten.
Når jeg så derfor efterfølgende ved kassen tilbyder at kunderne kan "gå i kælderen" og hente 1-2 varer og få medsendt den fragtfri levering af normalvaren, - så har jeg tilbudt kunden noget ekstra, - og det kan kunderne lide.
Kundepsykologien er altså nu, at kunden sparer pengene på et tilbud + pengene til fragt. samtidigt laves der en kobling mellem at normalvaren jo er xx billigere fordi den jo inkluderer fragt. Med andre ord har jeg på denne måde bevidstgjort kunden om faktorerne ved fragtomkostningen vs prisen på varene.
En reaktion jeg derfor ofte hører når mine shops omtales, er at kunderne faktisk "forsvarer" mine butikker når det på et forum nævnes at det er "billigere i Nello" - med begrundelsen, - at det er gratis at få sendt.
Jeg har aldrig nævnt i markedsføringen at det er gratis, blot at det er inkluderet i prisen. Men da kunderne i min kælderbutik nu bevidst om at fragt koster, så laver de selv koblingen og tillægger derfor den fragtfri levering en værdi......
Michael