Ikke hvis de 3 andre firmaer følger loven... Så vil jeg derimod sige det direkte er fremmende for konkurrencen.
Hvad handler sagen så om, hvis den ikke handler om brud på konkurrencelovgivningen?
Størrelsen af Pandora og deres begrundelse for at hive Aagaard i retten gør ikke kontrakten mere lovlig af den grund. Indtil sagen har været for højesteret har vi kun Sø- og Handelsrettens dom at forholde os til. Og den er helt klar - aftalen var ulovlig. Så du kan svine Pandora og myndighederne alt det til du ønsker. Men hvis vi holder os til de oplysninger vi rent faktisk har er der ikke så meget at diskutere.
Jeg kender til det faktum at der er faldet dom i en sag, hvor konkurrencelovgivningen er blevet håndhævet. Hvis de relevante myndigheders arbejde er at sikre loven bliver håndhævet kan jeg ikke se hvordan i alverden man kan tolke det som andet end positivt. At der så muligvis er andre sager eller at myndighederne ikke "gør nok" kan jeg ikke se ændrer på noget som helst i forhold til den indeværende sag. Mener du myndighederne skal lade Aagaard slippe eller hvad er din pointe?
Det er meget muligt.... Men ligegyldigt hvad kan jeg så absolut ikke se noget galt i at myndighederne dømmer og forfølger tilfælde på brud af konkurrencelovgivningen.... Igen må jeg spørge dig: Ville du mene det var bedre for konkurrencen, hvis man lod Aagaard slippe?
Så må du jo gå til medierne.... Hvis du har noget at have dine påstande i naturligvis.... For hvis det forholder sig som du påstår er det da ikke tilfredsstillende. Men jeg kan stadigvæk ikke se hvad det har at gøre med Pandora eller Aagaard? Mener du man skal lade alle slippe, hvis man ikke har rescourcer til at fange alle "forbrydere"? |
Det er en meget ømtålelig diskussion... man kommer jo ikke udenom at lovgivningen ikke overholdes. Måske skulle man så kigge på om lovgivningen simpelthen er for stram til at det kan lade sig gøre at overholde den? Et skud i tågen vil være at 80% af producenter dikterer prisen. Hvis antagelsen er korrekt, er det overvældende - og vel også et fingerpeg om at der rent faktisk er en problematik.
Lad os se på et scenarie: En virksomhed laver sig et produkt. Sælger det ud til 100 kr. til 100 virksomheder. Tanken er at varen skal koste 200 kr. så forretningen kan tjene penge ind til at få dækket sine omkostninger og gerne lidt til. 20 butikker vælger at sælge varen til 150 kr. 10 butikker byder under og sælger den til 120 kr.
Næste gang virksomheden forsøger at sælge sit produkt til sine 100 forhandlere - vil jeg godt vædde med at der kun er 50 tilbage som gider have produktet. Så må virksomheden lukke da der ikke er basis for at det kan løbe rundt.
Eneste vinder er forbrugeren. Jeg mener at vi mangler en instans som også kan beskytte virksomhederne.