Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat har foretaget udlæg, men i hvor meget?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 05:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alle.

Jeg er kommet bagud med mine indbetalinger til SKAT. Jeg har fået en rykker, men er ikke blevet sendt til inkasso eller fogeden.

På en salgsmesse i går søndag var der uanmeldt kontrolbesøg fra SKAT, hvor også fogeden var med. De tog min kassebeholdning, som afdrag i gælden. Desuden gjorde de udlæg i banken.

Jeg fik desværre kun en kopi af kvitteringen på kassebeholdningen, men ikke på udlæget i banken. Jeg ved derfor ikke om de "kun" har taget udlæg i dagens omsætningdankortet eller det er hele indeståendet i banken, der er taget udlæg i. Hvad er praksis?

Faktisk undre det mig, at jeg ikke har fået en varsling om, hvad der kan ske, hvis ikke jeg får betalt min gæld til SKAT eller får lavet en afdragsordning. Eftersom gælden er ret ny og jeg som sagt aldrig er blevet indkaldt, troede jeg egentlig, jeg havde lidt tid.

Må SKAT foretage udlæg uden at varsle først?

Håber at i har et svar eller to derude :-)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Jeg ved godt at jeg lyder noget hård i kanten når jeg skriver dette, men;

Det er utroligt at folk bliver overraskede over at det kan have en konsekvens ikke at betale sine regninger.
Jeg har selv for et par uger siden været med til et retsmøde med en af vores kunder med en lidt for over-smart direktør, som mente at de bare kunne lade være med at betale regningerne til os.
Hans egen forklaring i retten var, at de jo ikke havde troet at vi ville gøre alvor ud af at hive dem i retten....
Vores advokat spurgte ham så pænt om han så derved havde regnet med ikke at skulle betale regningerne til os - det kunne han kun svare på ved at trække på skulderne og fyre noget af i stil med det du selv skriver; at han kunne "trække dem lidt". Jeg behøver nok ikke at fortælle at ovenstående er blevet en ret dyr historie for manden med diverse advokatomkostninger m.m. plus en RKI-registrering.

Jeg ved ikke hvad SKAT's praksis normal er i den situation du beskriver, men jeg ved at de altid står forrest i køen af kreditorer når der er nogen der skylder penge. Og jeg ved at de bl.a. har mulighed for at lave løn-tilbageholdelse hvis du er normal lønmodtager og skylder penge.

Du skriver at det undrer dig, at du ikke har fået nogen varsling om hvad der kan ske hvis du ikke betaler. Men i og med at du har fået en rykker fra dem, så har du allerede fået et varsel og der har nok også stået en dato for seneste betalingsfrist. Hvad der så kan ske derefter er jo sådan set underordnet i og med at du burde have kontaktet dem og fået afklaret situationen - inden det nåede så vidt som nu.

Reelt set ville SKAT kunne erklare dig konkurs og tvangslukke din virksomhed - og eventuelt gøre dig personligt ansvarlig (hvis det er et selskab). Så vær glad for at de indtil videre blot har gjort udlæg.

/Jesper

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:29

Hej

Jeg har gæld til SKAT på ca. 18,000,- for noget forkert angivet moms og blev så kaldt ned til SKAT. De valgte og lukke mit firma da der var meget lidt aktivitet i firmaet.

Jeg genåbnede så i januar og skylder dem stadig, jeg vil dog vælge frivilligt og betale for jeg får mulighed for det.

SKAT er de væreste og skylde penge de kan tage det de vil....Undtagen hvis du er på SU/kontanthjælp så kan de ikke røre dig..

mikkel

Tilmeldt 19. Apr 10
Skrevet kl. 07:53

Hej Mikkel.

Jeg har også en negativ angivelse, som de endnu ikke har godkendt. (På næsten samme beløb som det skyldige)

Havde jeg vidst, at de pludselig og uden varsel ville stille op og foretage udlæg, havde jeg nok presset noget mere på for at få godkendt angivelsen.

Jeg har kalkuleret med den negative moms, så det betyder en del, hvis de nu tømmer bankkontoen.

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 07:54

Hej Nordica

Jeg også råde dig til og få en aftale med SKAT, de er som regel til og snakke med, såfremt du har reelle hensigter og vil yde en indsats for at komme af med evt. gæld. Det kræver muligvis en køreplan for din virksomhed, som er gennemskuelig, det skal forstås således at er din virksomhed i selskabsform, vil SKAT sikre sig at du ikke "blot" køre en gæld op til dem, for derefter og lukke virksomheden, er den derimod personlig ejet vil de altid kunne komme og hente penge, derfor få en aftale begge kan leve med, og få så gang i salget igen, det er jo det vi lever af. Big Smile

MJ

Gratis kaffe til dine kunder - www.intel-ad.com

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 16:59

Nordica:
Må SKAT foretage udlæg uden at varsle først?

SKAT varsler skam løbende igennem dagspressen. Lovgivningen giver dem mulighed for at indrykke små annoncer, hvor de gør opmærksom på, at der kan fortages udlæg i efter betalte krav.

Som udgangspunkt kan du regne med at de tømmer kontoen. Hvis du finder det urimeligt kan du klage over afgørelsen til fogedretten.

Tilmeldt 19. Apr 10
Skrevet kl. 18:13

Hej igen.

Henrik Krogh:

Som udgangspunkt kan du regne med at de tømmer kontoen. Hvis du finder det urimeligt kan du klage over afgørelsen til fogedretten.

Jeg havde ved udlægsforretningen et familiemedlem til at hjælpe til. Ved en fejl fik hun oplyst sit eget kontonummer til skat i stedet for firmaets kontonummer (Kortene er ens)

Skat har nu spærret hendes konto i fire uger og ved ikke om de vil åbne kontoen igen, da "vi" jo selv har oplyst kontonummeret til dem. Vi skulle skrive en forklaring til dem og de ville herefter drøfte internt om de ville ophæve spærringen. Jeg har endnu intet hørt og er bekymret for udfaldet.

Hvis ikke Skat vil ophæve spærringen, skal jeg da henvende mig til fogedretten i min egen by, eller der hvor Skattecenteret høre hjemme?

Tilmeldt 19. Apr 10
Skrevet kl. 17:00

MJ:

Jeg også råde dig til og få en aftale med SKAT, de er som regel til og snakke med, såfremt du har reelle hensigter og vil yde en indsats for at komme af med evt. gæld. Det kræver muligvis en køreplan for din virksomhed, som er gennemskuelig, det skal forstås således at er din virksomhed i selskabsform, vil SKAT sikre sig at du ikke "blot" køre en gæld op til dem, for derefter og lukke virksomheden, er den derimod personlig ejet vil de altid kunne komme og hente penge, derfor få en aftale begge kan leve med, og få så gang i salget igen, det er jo det vi lever af. Big Smile

MJ

Hej MJ

Jeg ved nu ikke rigtigt.... Jeg har lavet en afdragsordning med SKAT samt betalt seneste skyldige A-skat.

Mit firma er personlig ejet og gælden er på ca. 50.000 kr. Til trods for dette vil de stadig ikke genåbne den konto, som altså ikke er ejet eller brugt af mig.

Vedkommende har, som Henrik rådede til, klaget til fogedretten, som heller ikke vil tage sig af sagen, da de mener at det er SKAT, der skal sende sådan en sag videre til dem.

Så noget tyder på, at man er fuldstændig alene i verden, hvis man rager uklar med SKAT.

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 18:45

Ja de kan jo tage hele dit økonomiske liv..

Så lav en afdragsordning. På den anden måde er det svært og komme videre.

mikkel

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SKAT har altid en begrundelsespligt. Ring mandag til det pågældende Skattecenter og bed om at få oplyst hvortil en klage/indsigelse skal sendes til. Et udlæg har du mulighed for at påklage og det er SKAT's forbandede pligt at give vejledning om klageproceduren. Det fremgår eksempelvis af Forvaltningsloven.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)