Jeg har planer om at registrere en enkeltmandsvirksomhed, da jeg i den nærmeste fremtid har mulighed for at få jobs, hvor jeg kan sælge konsulent ydelser.
Mit spørgsmål er så, hvornår skal jeg afregne skat til Skat af de penge jeg trækker ud. Skal dette gøres løbende hver gang jeg i princippet evt. trækker penge ud af virksomheden (månedbasis). Eller gør man det samlet (omkring juni), når man sender regnskab og årsopgørelse ind?
Hvis jeg forstår det korrekt, så afregner jeg først skat af mit overkud (indtægter fra fx d.d. og frem til 31/12), i forbindelse med jeg fremsender min udvidede årsopgørelse ind til skat (omkring juni 2011)?
Jeg betaler vel skat af det udtræk jeg har til "privatforbrug"?
B-skat - det hører jeg vel så ikke under, hvis jeg kører med cvr nummer (enkeltmandsfirma) - så er det vl som du siger, at man betaler af virksomhedens overskud (som ovenstående)?
Jeg tror det peter mener er at hvis du trækker penge ud af virksomheden så bliver det jo bogført. Og når året er omme ser du hvad overskudet var og bliver beskattet af det.
Because Aps - Din partner i tøj valget. Vi har alt indenfor arbejdstøj, profilbeklædning, sikkerhedsko, reklameartikler og meget mere.
Okay, men det er jo så baseret på, at man ved hvad man ønsker at udtrække at virksomheden hvert måned. Målet er jo at trække så lidt som muligt ud af virksomheden, så pengene kan arbejde i firmaet i stedet. Så hvis man ikke har et klart overblik over hvad man trækker ud løbende (fx hvis man kan tjene penge på andet lønarbejde ved siden af), hvad gør man så overfor skat?
Er det et krav at man betaler b-skat i rater, og i så fald af hvilket beløb er disse baseret på? Kan man gøre det samlet i forbindelse med fremsendelse af regnskab?
Det er som revisor Peter siger. Det er af overskudet, man betaler skat. Det vil sige, at omsætning fratrukket udgifter giver et overskud (forhåbentlig) og på den baggrund får man skatten beregnet. Kort fortalt.
Overskud betragtes som brutto-løn og "løn" betaler man jo skat af. I det her tilfælde B-skat.
At du hæver penge i løbet af året har intet direkte med din "løn" at gøre. Det et spørgsmål om, at der står penge på kontoen.
Man bør, når man har enkeltmands-firma, lave et estimeret foreslag til sin forskuds-angivelse, der så udløser B-skatte girokort. Dem bør man så betale, da man ellers kan risikere en stor regning fra skat året efter. Specielt hvis man har et større overskud end estimeret. Så er det godt, at noget af skatten er betalt.
Så konklusionen er, at det er helt efter lovgivningen, hvis man afegner skatten i forbindelse med regnskabet, og ikke løbende? (selvom rådet er, at man får tilsendt b-skatte girokort).
... lige et tillægsspørgsmål, der har relevans i forbindelse med dette emne.
Må man "låne" af et enkeltmandsfirma. Her tænker jeg på, at hvis man fx trækker penge ud løbende til privat forbrug. Men alligevel i årets afslutning i sin privatøkonomi, har mulighed for at returnere pengene til selskabet (formål: så man kun betaler selskabskat af overskuddet, og ikke skal beskattes personligt alligevel). Eller er et sådan enkeltmandsselskab i teorien bare en status hvert år d. 31/12?
De penge man trækker ud af firmaet og bogfører det som privatforbrug, vil IKKE blive betragtet som en "udgift", og man dermed, i slutningen af året skal betale B-skat af den overskud der er med den omtalte privatforbrug medregnet som en del af "omsætning".
Det privatforbrug man har via firmaet, skal det oplyses på det udvidede selvangivelse? Da jeg ikke har anden indtægt end mit firma, vil det jo ikke se ret godt ud på den private årsopgørelse hvis ikke der står et stort nul på den