Eftersom det jeg skal lave er visuelt, er det nok en rigtig god idé med nogle reference side, men vil det give den samme effekt hvis det er fiktive sider? - jeg tænker på at dem er der jo ikke mulighed for at kontakte.
Dem som higer efter at se referencer er tit dem som ikke ved hvad “varen” koster, mens dem som har indsigt i webdesign, godt kender prisen og ved hvordan man sætter en deal op, og får præcis det som en kravspecifikationen indeholder.
Derfor kan du regne med, at dem som spørger efter referencer er dem som samtidig spørger efter hjælp omkring hvordan sådan en deal skal handles færdig.
Derfor er det mere vigtig at du har forskellige service udbud at tilbyde, nemlig at håndterer dem uden erfaring på en sådan måde, at de føler sig vejledt og ikke vildledt.
Referencelister er sjældent ens - nogle laver bare en lang liste af navne, hvorimod der er citater hos andre, screenshot og andre virkemidler der fortæller om kunden samt opgaven. Hvis der er gjort noget ud af referencedelen tæller det med i min beslutning, om jeg skal handle med firmaet. Hvis det bare er en lang liste med firmanavne, tæller det næsten intet.
Det er efter min mening vigtigt at kunne se referencer på det en webdesigner eller for den sags skyld grafisk designer har lavet før hen.
Både fordi man så kan se om det virksomheden kan tilbyde visuelt er noget man selv vil have, men også fordi hvis vi nu sagde at en af referencerne var netto eller TDC eller en anden større kendt virksomhed. Og virksomheden har et længerevarende samarbejde med disse, så må man jo kunne leverer varen.
Ud over det viser referencer jo også hvad du kan leverer, også selvom du måske ikke har så mange af slagsen.
Og ja der findes rigtig mange som siger de er webdesignere, og som ikke engang kan eksempelvis html, css eller generelt andet end at sætte en hjemmeside op i et open source system. det vil sige downloade systemet og uploade det via FTP. og så måske lige downloade et template og tilknytte det til systemet. Det er efter min mening ikke at være webdesigner. Og derfor er det vigtigt at man kan se hvad man tidligere har lavet.
Referencer er en nødvendighed når vi snakker salg, om det er B2B eller til private. Vi vil som kunde generelt, bare gerne kunne se at en eventuel leverandør af en ydelse, har kompetencerne samt erfaringen. Sjovt er det når der skal vises referencer, så har stort set alle arbejdet for Danske Bank, Mærsk, Novo, osv. - > altså de "store"! Det må alt andet end lige betyde at vi ser referencer hos de største kunder som en fordel. Vil det så sige man er dårligere stillet når man "kun" har udført arbejde for mindre virksomheder etc. .... Nej .... man er bare ærlig :)
Referencer er en nødvendighed når vi snakker salg, om det er B2B eller til private. Vi vil som kunde generelt, bare gerne kunne se at en eventuel leverandør af en ydelse, har kompetencerne samt erfaringen. Sjovt er det når der skal vises referencer, så har stort set alle arbejdet for Danske Bank, Mærsk, Novo, osv. - > altså de "store"! Det må alt andet end lige betyde at vi ser referencer hos de største kunder som en fordel. Vil det så sige man er dårligere stillet når man "kun" har udført arbejde for mindre virksomheder etc. .... Nej .... man er bare ærlig :)
Hvis du kigger på de fleste ref. lister, så ser du jo en gentagelse af design kun brudt med forskellige farve nuancer.
Hvis du kun kan forholde dig til en ref. liste, så får du aldrig et unik design udviklet, du altid vil sige, this style I like, og går derved udenom det unikke.
Derfor skal man have forskellige service udbud, dog kan man have noget blikfang, og det behøver slet ikke være en ref. liste, men noget man selv har sat op. just 2 let the eyes melt.
Jeg kender ikke nogen som har fået lavet et unik design udfra en ref. liste, men kender mange som har forhandlet sig frem til et unik design.
Lyver - jeg har aldrig sagt at noget lyder...... men det er da sært og lettere usandsynligt at alle ekspelvis har arbejdet for Danske Bank - mener du ikke den er lidt søgt? :)
Det ved jeg nu ikke. Jeg har ikke selv arbejdet for Danske Bank, Men jeg har lavet noget for Netto og MyTravel. og det skal mine kunder da vide :) andet ville da være dumt.
Men nej det betyder ikke at det er bedst at have større referencer, men det hjælper da på det. Jeg havde jo ikke selv større referencer til en start. men de kom hen af vejen. Men jeg mener stadig at det er noget man bør vise frem, da en eventuel kunde så kan se om den stil man designer i er noget de kan li. Hver webdesigner har deres stil, og derfor er det også vigtigt.
Det du siger, at kopi produkter er bedst i forbindelse med webdesign, da du kun kan forholde sig til hvad dit øje ser og ikke hvad du evt. kan spørge et firma om.
Vi bliver altid spurgt, om vi kan løfte en given opgave, det er så op til det service udbud vi har, at lave et forslag og derpå at evt. lade det være et udgangspunkt for fremtid opgave løsning.
Hvis du kun kan forholde dit til hvad du ser, så får du aldrig udviklet det du sigter efter i længden, da det er svært at se sin egen idé 2 steder i verden.
Som jeg sagde før, dem som har erfaring i at bestille sit unikke design behøver ikke ref. Liste, mens dem som er “ny”, de søger mere en hjælp frem for et blikfang. Derfor er det op til design-virksomheden at havde det service udbud der kan afhjælpe den “ny” med at besvare alle de spørgsmål der måtte komme.
De fleste store virksomheder forbyder at “virksomheden” opretter dem som ref. Punkt.