Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Truende konkurs

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle!

Jeg er i den situation at min ejerledet virksomhed er det jeg vil tro er tæt på konkurs. (har jo aldrig prøvet det) Fakta: Selskabet er et A/S. Egenkapital 3.5 millioner. Overskud hvert år, de seneste 7 år, Dog et forventet underskud for 2009 på omkring 3 million før skat. Masser at lave - budget for 2010 viser overskud på kr. 700.000 før skat.

Situationen er den at vi ikke længere kan betale vore leverandører samt SKAT, til trods for et relativt stort tilgodehavende hos vore kunder. Det hjælper i midlertidigt ikke meget når vores bank ikke vil være med til at hæve vores kassekredit. .... Cash is the King!

Da jeg aldrig har prøvet at være part i en konkurs, er jeg meget usikker på fremtiden for min familie og jeg. Selskabet er som sagt et A/S, så jeg er helt klar over at jeg kun hænger på krav fra banken og kreditforeningen. Men hvad med SKAT? Det er vel virksomhedens MOMS og A-SKATTE gæld og det kan vel ikke blive min som direktør og ejer? 

Da både min kone og jeg er ansat i virksomheden og dermed har vor ret høje indtjening der, bliver det jo pludselig også noget der kommer til at gå ud over vores private økonomi. Vi er tvunget til at have en tilsvarende indtjening for at få den private del til at hænge sammen - og det er jeg ikke sikker på er muligt. En ting er huset, bilerne og B&O anlæg, men hvad med vore private ejendele - kan de risikerer at blive en del af konkursboet? Herunder almendelige møbler, barnevogn, TV, osv. ... måske et dumt spørgsmål, men helt ærlig er sgu nervøs for at hele familiens indbo forsvinder!....

På forhånd, tak for hjælpen!

Mark

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark,

moms og skattegæld er gæld som selskabet har og som ikke er "jeres" - heller ikke ved konkurs.

det samme gælder alle andre kreditorer - også bank og kreditforening MEDMINDRE i har afgivet selvskyldnerkaution eller tilsvarende overfor disse eller evt. har givet pant i huset.

JH

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mente jeg nok. Har selvskyldnererklæringer i bank. Men naturligvis ingen pant til nogen :)

Tak for svaret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mark

Hvordan er det helt reelt, udover det beskrevne, er der mulighed for videreførsel, hvis den nødvendige kapital tilføres.

Jeg kan oplyse, at "krise- eller akuthjælp" er en af de sider, som jeg prøver at gøre til en kunst.

Hvordan med andre banker eller alternativt en investor? Hvordan med selskabets revisor, er der ikke input fra den side til et forsøg på en løsning? Det er måske allerede forsøgt?

Hvis du er interesseret, så prøv at sende mig en PB eller en mail, så vil jeg da gerne se, om jeg kan hjælpe med de nødvendige kontakter U/B.

Held og lykke

Tonny

PS. Jan's indlæg om hæftelser er enig i.

Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Helt reelt, vil jeg mene der er tale om en sund virksomhed, med kraftige likviditetsproblemer. Helt reelt så mener jeg at en midlertidig finansiering, i en periode på maks 6-12 måneder ville kunne redde virksomheden. Og i virkeligheden ville kunne ende som en god investering! Virksomheden er 40 år gammel, og jeg har været ejer siden 2002, og har hvert år formået at tjene penge. Således vil jeg tillade mig at kalde det en midlertidig situation - som direkte konsekvense af den verserende finanskrise.

Jeg er i samarbejde med virksomhedens revisor i gang med at udarbejde materiale til brug for banken. Men helt realistisk set, så tror jeg ikke på en løsning med vores nuværende bank. Det skal også siges at min private gæld er i selvsamme bank. Og at gælden nødvendiggør en relativ høj indtjeningen. En indtjening som virksomheden hidtil har kunnet generere.

Fantastisk forum det her .... dejligt at mennesker i år 2010, stadig sætter en ære i at hjælpe andre mennesker! Uden nødvendigvis at få noget til gængæld ;)

Mark

Fra Nykøbing Sj.
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

mark8000:

Fantastisk forum det her .... dejligt at mennesker i år 2010, stadig sætter en ære i at hjælpe andre mennesker! Uden nødvendigvis at få noget til gængæld ;)

Mark

Hej Mark

Du er velkommen til at sende mig en mail eller PM (personal message) - hvis du har flere spørgsmål - jeg har prøvet det samme...

Jan

Cir-IT er Airboss partner - Vi gør din hverdag nemmere!
AirBoss - er et af de ældste økonomisystemer på det danske marked.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

mark8000:

Hej Tonny

Helt reelt, vil jeg mene der er tale om en sund virksomhed, med kraftige likviditetsproblemer. Helt reelt så mener jeg at en midlertidig finansiering, i en periode på maks 6-12 måneder ville kunne redde virksomheden. Og i virkeligheden ville kunne ende som en god investering! Virksomheden er 40 år gammel, og jeg har været ejer siden 2002, og har hvert år formået at tjene penge. Således vil jeg tillade mig at kalde det en midlertidig situation - som direkte konsekvense af den verserende finanskrise.

Jeg er i samarbejde med virksomhedens revisor i gang med at udarbejde materiale til brug for banken. Men helt realistisk set, så tror jeg ikke på en løsning med vores nuværende bank. Det skal også siges at min private gæld er i selvsamme bank. Og at gælden nødvendiggør en relativ høj indtjeningen. En indtjening som virksomheden hidtil har kunnet generere.

Fantastisk forum det her .... dejligt at mennesker i år 2010, stadig sætter en ære i at hjælpe andre mennesker! Uden nødvendigvis at få noget til gængæld ;)

Mark

Hej Mark

Du kan notere dig mit tilbud, som følgelig stadig står ved magt, hvis det bliver nødvendigtYes

Håber du får held med det nuværende forsøg, og rart at høre at du stadig har modet, så tror jeg også det vil lykkedes i sidste ende.

Hilsen

Tonny

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Held og lykke med projektet.

Her er et par idéer som måske kan hjælpe dig.

1. Tal med din revisor om, virksomheden skal bede om en betalingsstandsning - det lyder som en grundlæggende sund virksomhed, der bare skal strammes op - det kan en betalingsstandsning hjælpe med. Under en betalingsstandsning kører virksomheden videre, mens gæld og akkord-betaling afklares. Dine kreditorer må ikke plage dig imens!

2. Kan du bede dine debitorer om hjælp? Find de ti (f.eks.) der skylder mest, og spørg om de vil hjælpe dig og betale regningerne før tid? Det kan måske lade sig gøre. Fremover bør du nok overveje din kreditpolitik (bankerne låner ikke penge ud, og det skal du heller ikke gøre) - tilbyd en lille rabat for hurtig betaling.

 

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark,

Lige et par tanker som måske kan hjælpe ud fra hvad jeg lige mener at vide om det, men rådfør dig med en professionel snarest:

1. Konkurs er ikke nødvendigvis det mest nærliggende. Du har jo muligheden for at indgive betalingsstandsning for at få ro på situationen som du beskriver som midlertidig. Dette vil være i de fleste kreditorers interesse. En kreditor kan indgive konkursbegæring mod din virksomhed, hvis du misligholder dine forpligtigelser, men hvis denne ikke er berettiget (fx hvis situationen virkelig kun er midlertidig), så vil de kunne blive erstatningsansvarlige for den skade det må påføre din virksomhed at være under konkursbehandling. Under en betalingsstandsning har du fortsat råderet over virksomheden. De færreste vil være interesseret i at du går konkurs, især ikke de simple kreditorer. Snak med advokat/revisor om situationen - de vil også kunne hjælpe dig med de muligheder der er for en rekonstruktion.

2. Din kone og din ret høje indtjening... går du konkurs skal du være opmærksom på, at man vil vurdere om jeres indkomst har været rimelig, ellers kan boet kræve det overskydende tilbage, da I begge er nærtstående og der kan være tale om et gaveelement.

3. Retsplejelovens kap. 47 omhandler trangsbeneficiet, hvilket med andre ord vil sige at alle har ret til et rimeligt liv. Dette medfører at; Ja dit B&O anlæg ryger sikkert, nej din barnevogn ryger ikke og sikkert heller ikke andre almindelige ting. Dette er selvfølgelig kun principielt og hvis du personligt hæfter for noget du kun kan betale ved at realisere nogle aktiver privat.

Husk at dette bare er hvad min "amatør-viden" siger mig, så sørg for noget professionel hjælp snarest, for der er også mange andre relevante forhold end nævnt her.

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres svar, Tonny, Jan, Carsten og JJ. Det er virkelig fantastisk at I gider at hjælpe mig :) Og Tonny og Jan - måske holder jeg Jer op på jeres tilbud ;)

God aften!!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)