Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af ApS, kontant eller i værdier?

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Thomas De Oliveira:
Jeg må gerne eje ApS men ikke stifte... (åndsvagt!)

Er det ikke kun anparter du må eje tror du?

Nej jeg må gerne eje ApS (100%) bare ikke stifte.. (Det har jeg fået afvide)

Lagersalg123 - JEN:

Jeg ved ikke om der skal nogle erklæringer til ved den type handel/overdragelse af anparter. Men kunne da sagtens forestiller mig der er nogle ting der skal på plads, da det jo ellers er en glimrende hvidvaskningsmodel, så der må være noget at tage hensyn til.

Der må revisoerne på banen, det ved jeg ikke noget om. Smile

Ja det kunne være dejligt med en revisor på banen :-)

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 19:33

Thomas De Oliveira:

Lagersalg123 - JEN:

Thomas De Oliveira:
Så hvis jeg vil købe et ApS som har en værdi af 80.000 tusind, i f.eks. computer, skrivebord, tv, hjemmeside osv. kan jeg så ikke købe det for sælgeren salgspris (f.eks. 1.00,-)  ?

Er vi ude i, at det du faktisk mener er om du kan stifte et selskab med værdier der svarer til 80.000 eller er det et køb af et eksisterende selskab?

Mit spørgsmål er så om der er nogle regler for om jeg kan købe et ApS med værdier for 80.000 ,- for under 80.000,- og lave en aftale med sælger ?

Du må købe anparter, ved et allerede stiftet selskab, du må ikke stifte så længe du ikke er myndig jf. § 24 stk 3.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 19:38

Bastian:

Du må købe anparter, ved et allerede stiftet selskab, du må ikke stifte så længe du ikke er myndig jf. § 24 stk 3.

Det er også det jeg skriver:

Thomas De Oliveira:

Mit spørgsmål er om jeg så må købe anparterne efter sælgeren tilbud, til f.eks. 1.00,- for 100% ? og jeg derved ejer ApS'et ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44

Hej alle

Handel af ApS er en handel med værdipapirer, anparter, som er det samme som, hvis du køber aktier i eks. din bank.

Ved køb af anparter eller aktier bliver ejer eller medejer af pågældende selskab.

Ved værdiansættelsen af anparterne tager dette normalt udgangspunkt i selskabets værdi (Indre værdi = egenkapitalen) med tillæg af eks. goodwill og andre immaterielle forhold, som kundeportefølje, nichevirksomhed m.v.

Ved handel mellem uafhængige parter kan prisen aftales frit, idet denne ikke kan anfægtes. Betaling for anparterne kan ligeledes aftales helt frit, hvilket betyder kontant eller et gældsbrev eller måske et bytte af anparter. Det står helt frit.

Køber man således anparter i et selskab, hvor kapitalforholdene ikke er overholdt, så overtager man som ejer også forpligtelsen til at reetablere selskabet kapital, hhv. kr. 80.000 for ApS og kr. 500.000 for A/S.

Ved handel mellem interesseforbundne parter skal værdiansættelsen ske til markedsværdi, d.v.s. at der skal ske en værdiansættelse af 3. mand eks. vurderingsmand for aktiverne og/eller revisor til vurdering/beregning af eks. goodwill, idet denne slags overdragelser har SKAT's bevågenhed, da der ofte vil forsøges en overdragelse med formål at spare skat m.v.

Ved handel med anparter og køb af selskabet generelt, hvor man efterfølgende bliver hovedaktionær, så kan jeg kun anbefale, at dette sker i samråd med en advokat, således alle dokumenter m.v. bliver udfærdiget korrekt, ikke mindst af hensyn til selskabets historik med bl.a. hæftelse for "gamle" sager overfor leverandører og/eller kunder.

Håber dette giver mening, ellers er i velkommen til at spørge

Hilsen

Tonny

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas

Jeg kan ikke se noget galt for, at du køber et ApS eller et A/S for f.eks. en krone. Men medmindre ham, du køber af er fuldstændig fra den, så er værdien af et ApS til en krone, nok ikke særligt stor. Det betyder, at du bliver skal reetablerer egen kapitalen, dvs. at putte penge i firmaet, til der værdier for 80 K. Og så er det jo egentligt lige meget, hvad du har købt ApS'et for.

Hvis du har de 80 K, ville det nemmeste være at låne dem til en af dine forældre, der så opretter et ApS baseret på pengene. Det ApS kan du så købe af dem, tilgengæld for at deres gæld bliver indfriet. Så sidder du tilbage med et selskab, med 80 K i egenkapital.

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 625
Fra  NKH.dk Skrevet kl. 19:50

Thomas De Oliveira:

Bastian:

Det er også det jeg skriver:

Thomas De Oliveira:

Mit spørgsmål er om jeg så må købe anparterne efter sælgeren tilbud, til f.eks. 1.00,- for 100% ? og jeg derved ejer ApS'et ?

Er det fordi du vil lade dine forældre stifte, også købe anparter?

Så vil det nemmeste være at lave et såkaldt "familielån" hvor du låner 80.000 kr. 0 % rente til kapital. En af dine forældre stifter, du køber alle anparter for 80.000 kr. Men da de skylder dig 80.000 bliver resultatet 0,-

Nu ejer du anparter og selskabet har en kapital på 80.000 kr.

Med venlig hilsen

Bastian

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 19:53

Hele problemet ligger i at jeg efter værgemålsloven § 43 (Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.)

Ikke kan starte virksomhed i og med jeg ikke er 15, men jeg frit har mulighed for at købe anparter (100%) i et ApS som på nuværende tidspunkt er den eneste men også dyreste løsning for mig..

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 19:58

Lundsby:

Hej Thomas

Jeg kan ikke se noget galt for, at du køber et ApS eller et A/S for f.eks. en krone. Men medmindre ham, du køber af er fuldstændig fra den, så er værdien af et ApS til en krone, nok ikke særligt stor. Det betyder, at du bliver skal reetablerer egen kapitalen, dvs. at putte penge i firmaet, til der værdier for 80 K. Og så er det jo egentligt lige meget, hvad du har købt ApS'et for.

Hvis du har de 80 K, ville det nemmeste være at låne dem til en af dine forældre, der så opretter et ApS baseret på pengene. Det ApS kan du så købe af dem, tilgengæld for at deres gæld bliver indfriet. Så sidder du tilbage med et selskab, med 80 K i egenkapital.

Det har også været meningen hele vejen igennem, problemet ligger bare i at vi tilsammen ikke har 160.000.. Og derfor gerne vil vide hvordan det funger med værdier og køb af virksomheden..  

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 20:00

Bastian:
Er det fordi du vil lade dine forældre stifte, også købe anparter?

Jo det er korrekt.

Bastian:

Så vil det nemmeste være at lave et såkaldt "familielån" hvor du låner 80.000 kr. 0 % rente til kapital. En af dine forældre stifter, du køber alle anparter for 80.000 kr. Men da de skylder dig 80.000 bliver resultatet 0,-

Nu ejer du anparter og selskabet har en kapital på 80.000 kr.

Problemet ligger i at hverken jeg eller min mor har 80.000 eller for den sags skyld 160.000.

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 20:14

Thomas De Oliveira:

Problemet ligger i at hverken jeg eller min mor har 80.000 eller for den sags skyld 160.000.

Så kan du ikke stifte et ApS, medmindre du kan låne pengene på den ene eller anden måde. (og det bliver nok max besværligt, når du er under 18...)

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)