Post Danmark sender i begyndelsen af næste uge et brev til deres erhvervskunder om at undgå fejl i opdelingen af erhvervs- og privatpakker.
Det betyder, at en del pakker sendes til forkerte takster og i strid med aftalen med Post Danmark. Kontrollen med pakkerne vil derfor blive skærpet.
FDIH er tilfreds med initiativet, da vi har drøftet problemet med Post Danmark. Når enkelte firmaer udsender privatpakker som erhvervspakker, giver det ulige konkurrencevilkår i forhold til dem, der overholder de indgåede aftaler.
Jeg er spændt på, hvordan de kommer til at praktisere det og hvilken betydning det får for os.. med andre ord om vi får en masse "uforskyldte" gebyrer pålagt, hvor vi ikke selv var klar over at vi snød.
Vi har rigtigt mange kunder som har webshops i fritiden hjemmefra - og når jeg får en bestilling, kan jeg jo ikke lige se, om firmaet er registret som virksomhed.. Jeg plejer bare at gå ud fra, at hvis de har udfyldt et firmanavn på bestillingen, så sender jeg som erhvervspakke. Men det kan jeg jo så ikke gøre mere, så jeg har to muligheder..
Bede om cvrnr ved bestillingen, hvilket jeg ikke vil, da det både er mere besværligt for kunden, ikke alle sidder lige med virksomhedens cvrnr ved hånden (hvis det fx er en stor virksomhed) og det kan sende det forkerte signal, at vi ikke vil have kunder som ikke har cvr nummer.-. så at bede kunden om det under bestilling i webshoppen, det er udelukket.
Anden mulighed er, at jeg selv tjekker om firmaet er registreret på cvr.dk.. Men hvad så hvis det fx er et helt nyt firma, som ikke har fået cvrnr endnu? Eller hvis de har fået cvrnr fornylig og ikke har registreret sig som virksomhedsadresse på posthuset? Eller hvis firmanavnet er rigtigt, men de vil have sendt pakken til anden adresse - hvor skal jeg så vide fra, om den adresse er fx firmaets lager eller ejerens privatadresse?
Så er spændt på at se, om vi nu skal til at bøvle med at bevise, at pakkerne er til erhverv.