Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd vedr. revisor som nystartet firma

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen, tak til alle der har svaret - rart at se Aminoerne er lige så venligtsindede som da jeg sidst benyttede det for en del år siden!

Jeg tror umiddelbart jeg vil slå lidt koldt vand i blodet, og tage Anette op på tilbuddet om at møde op til et gratis informations møde - det er nok et rigtigt godt udgangspunkt. Jeg har modtaget et par mails fra flere af jer, og gemmer dem - så jeg vil vende tilbage når/hvis det bliver aktuelt. 

Tusind tak!

(Og god weekend til jer alle!)

Med venlig hilsen,

Mik - mdn@billigeprototyper.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00

Henrik Krogh:

mdn:
Vil i anbefale en revisor til ovenstående

Overvej en god bogholder fremfor en revisor. Du vil som ofte få et lige så godt resultat, som hvis du valgte en statsautoriseret eller registreret revisor og ofte til billigere penge.

Hmmmm?????

Hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Hmmmm?????

Der er tale om en tilsyneladende forholdsvis enkel opgave med en forventet årlig omsætning på mellem 150.000 og 250.000 kr.

Man skal ikke have arbejdet meget revisionsverdenen for at opdage at statsautoriseret eller registreret revisorer som oftest fakturer højere honorar end bogholdere. Man skal heller ikke have arbejdet meget med denne verden, før man opdager, at der der er mange dygtige bogholdere, som fagligt er mindst lige så dygtige som mange statsautoriseret eller registreret revisorer.

Alene baseret på mine egne oplevelser med statsautoriseret eller registreret revisorer i trådene her på Amino er der flere af disse, som jeg aldrig selv ville turde betro mine egne regnskaber til. Omvendt er op til  flere i kategorien "bogholdere" og "ikke-godkendte revisorer", hvor jeg ikke ville få ødelagt min nattesøvn.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05

Henrik Krogh:

Tonny Skov Pedersen:
Hmmmm?????

Der er tale om en tilsyneladende forholdsvis enkel opgave med en forventet årlig omsætning på mellem 150.000 og 250.000 kr.

Man skal ikke have arbejdet meget revisionsverdenen for at opdage at statsautoriseret eller registreret revisorer som oftest fakturer højere honorar end bogholdere. Man skal heller ikke have arbejdet meget med denne verden, før man opdager, at der der er mange dygtige bogholdere, som fagligt er mindst lige så dygtige som mange statsautoriseret eller registreret revisorer.

Alene baseret på mine egne oplevelser med statsautoriseret eller registreret revisorer i trådene her på Amino er der flere af disse, som jeg aldrig selv ville turde betro mine egne regnskaber til. Omvendt er op til  flere i kategorien "bogholdere" og "ikke-godkendte revisorer", hvor jeg ikke ville få ødelagt min nattesøvn.

Tak for at alt ikke er sort og hvidt, og jeg kan næppe være uenig. Men når en bank nu anbefaler en revisor, så ved vi vel i realiteten og så, hvad de mener eller?

Hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 10:00

Tonny Skov Pedersen:
Men når en bank nu anbefaler en revisor, så ved vi vel i realiteten og så, hvad de mener eller?

Ja det er jo spørgsmålet. En revisortitel dækker over mange ting. Det at bruge begrebet revisor er efterhånden et udfladet begreb, som i manges bevidsthed dækker over alt fra en bogholder til statsautoriseret revisor.

Hvis det var mig der stod i situationen, ville jeg have spurgt min bankrådgiver, om han virkelig anbefaler at smide perler efter svin. Udgiften til en revisor skal og bør altid stå mål med omfanget af ens aktiviteter. Omfanget og kompleksiteten i trådstarters virksomhed gør at det efter min opfattelse vil være overkill med en statsautoriseret eller godkendt revisor.

En god bogholder ville snildt kunne løse opgaven og det formentligt væsentlig billigere end en statsautoriseret eller godkendt revisor.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26

Henrik Krogh:

Tonny Skov Pedersen:
Men når en bank nu anbefaler en revisor, så ved vi vel i realiteten og så, hvad de mener eller?

Ja det er jo spørgsmålet. En revisortitel dækker over mange ting. Det at bruge begrebet revisor er efterhånden et udfladet begreb, som i manges bevidsthed dækker over alt fra en bogholder til statsautoriseret revisor.

Ja, her har revisionsbranchen (godkendte revisorer) spillet fallit, idet de ikke har formået at gøre opmærksom på forskellen i begreberne.

Henrik Krogh:

Hvis det var mig der stod i situationen, ville jeg have spurgt min bankrådgiver, om han virkelig anbefaler at smide perler efter svin. Udgiften til en revisor skal og bør altid stå mål med omfanget af ens aktiviteter. Omfanget og kompleksiteten i trådstarters virksomhed gør at det efter min opfattelse vil være overkill med en statsautoriseret eller godkendt revisor.

Jeg er enig i, at omkostningerne skal vurderes, men i dette tilfælde ved vi kun, hvad trådstarter oplyser, herunder bankens udmelding, som jo må være afstedkommet af en årsag eller måske bare en standard bemærkning. Eks. ved vi ikke om trådstarter har optaget store lån eller har andre forhold, hvor banken vurderer, at det vil være formålstjenligt med en (måske) godkendt revisor. Hvis det kun er p.g.a. virksomheden er jeg enig.

Henrik Krogh:

En god bogholder ville snildt kunne løse opgaven og det formentligt væsentlig billigere end en statsautoriseret eller godkendt revisor.

Dette er den generelle opfattelse af den store forskel på bogholdere og godkendte revisorer, men som jeg absolut ikke er enig i f.s.v. angår mine generelle priser. Det kan udmærket være rigtigt i mange tilfælde, men jeg har i de fleste tilfælde, hvor jeg har overtaget regnskaber fra bogholdere oplevet, at prisen faktisk er blevet billigere efter min overtagelse. Grunden til det er, at typisk i de tilfælde hvor bogholderen har klargjort til revisor, vil udarbejdelsen af årsregnskabet blive dyrere hos den godkendte revisor, hvor den godkendte revisor ikke har foretaget den løbende bogføring m.v.. Ses det samlede honorar herefter under ét, vil det være billigere at anvende den godkendte revisor til hele opgaven, især hvor jeg er den godkendte revisor. Det skal for en god ordens skyld bemærkes, at jeg som godkendt revisor ikke umiddelbart er interesseret i deciderede bogføringsopgaver, men i videst muligt omfang anvender eksterne bogholdere til formålet, som udfører opgaverne i.h.t. mine anvisninger, herunder udarbejdelse af diverse kvalitetsstyringsdokumenter ligesom jeg har en overbevisning om, at disse bogholdere kan deres metier.

Statsautoriserede og registrerede revisorer er i dag omfattet af den samme lov "lov om godkende revisorer", så vi er alle godkendte revisorer i dag.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 13:39

Tonny Skov Pedersen:
Dette er den generelle opfattelse af den store forskel på bogholdere og godkendte revisorer,

Der er en afgørende forskel på om man iværksætter skal have udarbejdet et regnskab der er revideret eller man alene skal have udarbejdet et årsregnskab.

I det tilfælde hvor man vil have sit regnskab revideret - ja så ville der være et vis fornuft i at lade revisor og bogholder være sammenfaldende. I alle andre tilfælde mener jeg, at det stadigvæk i forhold til hovedparten af revisorerne vil kunne findes rigtig dygtige "bogholdere", som uden problemer kan opstille et korrekt regnskab til en fornuftig pris.

Eksempelvis betaler jeg 180 kr. ex moms for den person jeg bruger. En sædeles regnskabskyndig og ikke mindst kompetent mand, som varetager alle økonomifunktioner for mig i DK. Dette indebærer klargøring til revision hos et af de store revisionsfirmaer. Der er ikke mange steder jeg finder en bedre pris og slet ikke hvis jeg bad min revisionsfirma om at lave de samme ydelser.

Som altid når vi taler om finde en revisor eller bogholdere drejer det sig om at finde en, som man selv stoler på. Fejl i et regnskab kan have alvorlige konsekvenser. Det drejer sig for både bogholdere og revisorer om at opbygge og have troværdig. En troværdig der skabes ved at levere korrekt og ikke mindst kompetent rådgivning hele vejen igennem.

I relation til troværdighed synes jeg at jeg konstateret nogen forskel i vidensniveauet mellem "bogholdere" og på den anden side de statsautoriserede og registrerede revisorer. Derfor er det afgørende efter min opfattelse, at iværksættere gør sig klart, hvad de reelt har brug for. Er det i virkeligheden en revisor de har brug? Eller kan en "bogholder" klare samme opgave.

Henrik

PS

Tonny Skov Pedersen:
Ses det samlede honorar herefter under ét, vil det være billigere at anvende den godkendte revisor til hele opgaven, især hvor jeg er den godkendte revisor

Jeg håber, da virkelig ikke at prisen er den afgørende konkurrenceparameter når iværksættere skal vælge deres revisor. Jeg håber, da at folk har fokus på kvaliteten af revisors arbejde og den værdi han kan tilføre. Prisen bør være det underordnet.

Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 13:46

Jeg arbejder selv hos BDO Statsautoriseret Revisionsaktieselskab. BDO er markedleder indenfor små og mellemstore viksomheder og vi tilbyder bogføring, rådgivning og regnskab i en samlet pakke. Du kan enten vælge at betale efter medgået tid eller efter en fast pris. 

Som de andre skriver bliver der hurtigt faktureret en masse når det er statsautoriserede der skal ind over -ved os fungerer disse som mentorer ved de mindre virksomheder, som ikke har brug for en statsautoriseret til at gennemgå det hele - de er klar med ekspertisen når der er brug for den. 

Håber du kan bruge svaret til noget :) 

www.hvidevareoutlet.dk - Outlet af hvidevarer bl.a. haves mærkerne Liebherr, Witt, Kenwood samt Fisher & Paykel 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24

Henrik Krogh:

Tonny Skov Pedersen:
Dette er den generelle opfattelse af den store forskel på bogholdere og godkendte revisorer,

Der er en afgørende forskel på om man iværksætter skal have udarbejdet et regnskab der er revideret eller man alene skal have udarbejdet et årsregnskab.

Her er vi så ikke enige, idet jeg absolut ikke er tilhænger af, at man alene skal have lavet et årsregnskab. Der bør tillige indgå en samlet vurdering af hele den skattemæssige stilling, herunder skatteberegning og kapitalforklaring m.v.. Hvis dette ikke udføres af den godkendte revisor, så har vi et problem den dag, vi skal have foretaget en kvalitetskontrol.

Henrik Krogh:

I det tilfælde hvor man vil have sit regnskab revideret - ja så ville der være et vis fornuft i at lade revisor og bogholder være sammenfaldende. I alle andre tilfælde mener jeg, at det stadigvæk i forhold til hovedparten af revisorerne vil kunne findes rigtig dygtige "bogholdere", som uden problemer kan opstille et korrekt regnskab til en fornuftig pris.

Eksempelvis betaler jeg 180 kr. ex moms for den person jeg bruger. En sædeles regnskabskyndig og ikke mindst kompetent mand, som varetager alle økonomifunktioner for mig i DK. Dette indebærer klargøring til revision hos et af de store revisionsfirmaer. Der er ikke mange steder jeg finder en bedre pris og slet ikke hvis jeg bad min revisionsfirma om at lave de samme ydelser.

Både ja og nej! Hvis det kun handler om at opstille et korrekt årsregnskab, så er jeg enig under forudsætning af, at du hermed mener et opstillet årsregnskab jvf,. lovgivningen og ikke en tilfældig årsudskrift af en balance fra et regnskabssystem.

Nu er den pris du betaler ekstremt billig, og omregnet giver det "kun" en månedsløn på kr. 28.800, hvilket er meget i underkanten for den gældende månedsløn for en fuldbefaren bogholder m.v.. Denne tjener ikke rigtig til sammenligning, hvilket også fremgår af de bud på regnskabsopgaver, som vi finder på Freelancer, hvor timepriserne i gennemsnit er det dobbelte.

Henrik Krogh:

Som altid når vi taler om finde en revisor eller bogholdere drejer det sig om at finde en, som man selv stoler på. Fejl i et regnskab kan have alvorlige konsekvenser. Det drejer sig for både bogholdere og revisorer om at opbygge og have troværdig. En troværdig der skabes ved at levere korrekt og ikke mindst kompetent rådgivning hele vejen igennem.

I relation til troværdighed synes jeg at jeg konstateret nogen forskel i vidensniveauet mellem "bogholdere" og på den anden side de statsautoriserede og registrerede revisorer. Derfor er det afgørende efter min opfattelse, at iværksættere gør sig klart, hvad de reelt har brug for. Er det i virkeligheden en revisor de har brug? Eller kan en "bogholder" klare samme opgave.

Jeg er helt enig, men det kan jop netop være utroligt svært at gennemskue, særligt for nystartede og iværksættere, hvilken løsning der er optimal i deres situation. Desværre ses det alfor ofte, at man først opdager problemerne, når enten SKAT eller andre eks. banker eller lignende gør opmærksom på, hvilke forhold i regnskabet og rådgivningen (om nogen overhovedet) ikke er korrekt.

Henrik Krogh:

Tonny Skov Pedersen:
Ses det samlede honorar herefter under ét, vil det være billigere at anvende den godkendte revisor til hele opgaven, især hvor jeg er den godkendte revisor

Jeg håber, da virkelig ikke at prisen er den afgørende konkurrenceparameter når iværksættere skal vælge deres revisor. Jeg håber, da at folk har fokus på kvaliteten af revisors arbejde og den værdi han kan tilføre. Prisen bør være det underordnet.

Ja, hvis verdene var to-farvet, så har du helt ret, men indgangsvinklen er alt andet lige for denne gruppe netop prisen. Får man tilbudt en timepris på kr. 300,00 overfor en godkendt revisors på kr. 700-900,00 for samme ydelse, og iøvrigt med en erklæring om, at der ikke er nogen forskel på ydelsen, så bliver prisen afgørende. At bogholderen ofte bruger mere tid eller ikke kan indfri det lovede, det er så en helt anden snak. Vi får, ligesom bogholdere også får fra godkendte revisorer, en del opgaver fra kunder, der har anvendt en bogholder, hvor der ikke er sammenhæng mellem virksomhed og den private indkomst og skat m.v..

Jeg kan kun bifalde, at det er kvaliteten af det udførte arbejde, og revisors/bogholders kvalifikationer, der afgørende for valget af vedkommende som rådiver for sin virksomhed og også overfor den private sfære. Det er trods alt sammenhængende størrelser.

Med venlig hilsen

Det er egentlig pudsigt, som sådan en tråd kan udvikle sig, kun fordi min bemærkning "Hmmm....?" til dine betragtninger om revisor contra bogholdere.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:35

Tonny Skov Pedersen:

Jeg er helt enig, men det kan jop netop være utroligt svært at gennemskue, særligt for nystartede og iværksættere, hvilken løsning der er optimal i deres situation. Desværre ses det alfor ofte, at man først opdager problemerne, når enten SKAT eller andre eks. banker eller lignende gør opmærksom på, hvilke forhold i regnskabet og rådgivningen (om nogen overhovedet) ikke er korrekt.

Tonny - du er inde på noget meget vitalt her.

Men hvordan finder man ud af om en revisor/bogholder har de nødvendige kvalifikationer inden skaden er sket?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)