Wow, man kan da heller ikke vende ryggen til et øjeblik! ;-) Fedt med al den feedback!
"Dette har intet med søgemaskiner at gøre, men derimod det faktum at
folk helt vil handle på deres eget sprog og har mest tillid til
websites der lever op til lovgivningen i deres eget land.
Søgemaskinerne forsøger såmænd bare at tilfredsstile de ønskler deres
søgebrugere har."
Det er netop teorigrundlaget google har lagt til grund for brugernes ønsker, som jeg også prøver at kortlægge... men hvad kommer først - hønen eller ægget? er søgemaskinen indrettet således fordi det er det folk vil ha' eller fordi det er det de ALTID har fået? det er denne cirkel der stopper globaliseringen... jeg har lavet globale forsøg som påbeviser at selvom du søger på et f.eks. et engelsk ord som Yacht på google.com, så er der ca. i gennemsnit 30% lokale resultater, både på engelsk og lokal sprog. Det er I TEORIEN ikke globalisering og det er ærgeligt at internettet ikke bliver udnyttet bedre. En yacht til mange millioner har jo købere fra hele verden I TEORIEN.
jeg er klar over at Adwords, branding etc. altsammen arbejder sammen - men jeg kigger ISOLERET på det organiske søgefelt. Hvis jeg er en nystartet ukendt bådsejler der vil sælge en Yacht til 80 millioner kroner uden brug af reklame, adwords etc. hvordan skal det så gøres? - Man skal optimere for hvert enkelt lokale marked på hhv. kinesisk, spansk etc. og endda købe domæner i de pågældende lande for at have en chance for at ranke... IP server spiller også en rolle og så selvfølgelig søgeordene, osv. Hvis man er et ukendt brand - så er man meget afhængig af søgemaskinerne!
anyhow - jeg er klar over at det ikke er et realistisk opgave - det er jo derfor det hedder TEORI! det handler om at kigge på isolerede problemstillinger; såsom små ukendte virksomheders afhængighed af google, og om hvorfor google fordeler trafikken som den gør - så er det nemmere - fra en teoretisk synsvinkel - at forstå hvordan man arbejder omkring algoritmen. der findes desværre meget lidt teoretisk litteratur om søgemaskiner og SEO/SEM, - hvorfor jeg må trække på diverse SEO blogs og bøger. De er alle meget praktisk orienterede (som flere også nævner ;-) så jeg leder derfor efter en mere teori orienteret kilde.
alle skal have lov til at synes hvad de vil om det pågældende emne :-0, men jeg leder altså stadig efter en teoretisk/akademisk funderet artikel som omhandler SEO :-)
Mvh.
Frederikke
Ang. succes uden SEO; ja det kan man da sagtens hvis man har mulighed for at benytte reklame, branding, adwords, affiliates, links eller networking osv. - eller hvis der lidt eller ingen konkurrence er på det pågældende marked. Google forfordeler desuden lokale virksomheder baseret på søgerens IP.Det kan da også være at man rent faktisk har opbygget siden perfekt ift. SEO på selve hjemmesiden... Men jeg kigger kun på SEO isoleret uden brug af nogen andre kanaler. I TEORIEN :-)