Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 15 ud af 21 (205 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Juul,

Jeg vil give dig ret i at der ligge et område der, som måske ikke er ordenligt oplyst. Det er dog 15 år siden jeg gik ud af folkeskolen, så må ærligt indrømme at jeg ikke kender til omfanget af oplysning på området.

Men måske reaktionerne på denne tråd, kunne danne grundlag for en ny tråd, men oplysninger til vores unge med-iværksættere :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:56

Kim Gam-Jensen:
Det er jo ikke sådan, at man kan plukke dele ud af loven og stille . overfor en Amino-domstol hvor man er skyldig indtil det modsatte er bevist...

Så jeg går ud fra vi sådan set er enige.

xxx har sin ophavsret, Amino skal nedtage artiklen, posteren har gjort noget dumt (og hans alder er totalt ligegyldig), Amino skal ikke udlevere brugernes identitet fordi en advokat ønsker det.

Men hvem er den person, der tager fat i sin advokat først i stedet for at skrive til rettighedskrænkeren eller Amino? Det er ikke en person der "bare" er interesseret i at få nedtaget artiklen, men i stedet en person der vil profittere økonomisk eller politisk på sagen. De sørgelige historier om xxx SEO-værdi giver jeg intet for - han er måske endda glad for dem når han skal vælges til en lønnet post i Journalistforbundet.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 01:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bendtsen:

Hej Martin Thorborg

Dette er som jeg ser det en sag der for alle involverede parter kan gribes an på mange forskellige måder.

Jeg synes det er helt fair og diskuterer om den pågældende person der ejer "værket" (har ophavsretten til det viste materiale) her handler korrekt - omvendt så kan jeg forstå at hans ophavsret er krænket, så han reelt er i sin ret til at fremkomme med et erstatningskrav. (selvom det nok for mange Aminoer er ubegribeligt, inkl. mig selv)

Well, det jeg ikke forstår er at du poster en tråd omkring dette på Amino - jeg bruger ikke Amino så flittigt mere, dog synes jeg det virker til at være et godt og proffesionelt site. Dette samt din egne erfaringer indenfor IT branchen, får mig til at undrer mig over, at i ikke har kontaktet den pågældende bruger som er involveret i denne sag, og sammen prøver at finde en løsning - i stedet for at spørge 100 Aminoer om deres mening?

Tror ikke der er tvivl om at denne person er ung, og på nogle punkter uvidende, men hvad kan man ellers forvente - dog mener jeg at med alle disse kommentarer (vel ment) fra så mange personer kan lægge et ekstremt pres på den unge bruger - dette er efter min mening en fejl vurdering fra din side. Brugeren kan jo reelt se til udefra og f.eks. tænke "hvad skal der nu ske med mig, hvis de sagsøger mig mv"

Så i mine øjne (en opfordring til dig personligt) er at kontakte denne unge bruger, prøve at forklare hvad sagen i sin helhed går ud på, og hvilke muligheder i ser for at ende sådan en uheldig sag nemmest - vil slet ikke gå ind i hvem der er skyld i hvad, men jeg kan stadig ikke læse mig frem til om erstatningskravet er stillet mod Amino eller brugeren pt.? - Hvis det er mod brugeren, så er det vel jeres opgave og besvare advokatens brev i henhold til lovgivningen omkring personlig data, altså at I ikke kan udleverer oplysninger uden en dommerkendelse - eller videregive oplysninger på "anklageren" til den pågældende bruger, så brugeren evt. sammen med sin familie eller lign. kan tage stilling til, hvad brugeren vil gøre i sagen. Hvis den er mod Amino, går jeg ud fra i har jeres egne interne procedure for dette?

Nå, men synes bare at debatten havde taget en uheldig drejning, samt at jeg mente at tråden ikke burde være startet, slet ikke af, i mine øjne, en kapacitet som Martin Thorborg, med så mange års erfaring inden for branchen.

God aften

Bendtsen

Der er 3 simple grunde til at jeg har startet debatten.

Den ene er at jeg faktuelt ikke er klar over om vi kan holde informationer tilbage fra advokaten, uden at vi selv bliver flået. Så for at spare en advokat, så brugte jeg Amino som alle andre gør.

Den anden er, at jeg regnede med at det kunne blive en super spændende debat om lovgivning, moral og etik.

Den sidste er, at det er en super god og pædagogisk måde at kommunikere over for alle, at den slags kan koste kasse.

Alle tre dele må jeg sige er gået super. Jeg har fået en god indikation på at jeg kan holde brugeren hemmelig, uden at pådrage Amino omkostninger.
Det gav en fantastisk debat, som jeg tror har gjort alle klogere. 
Og jeg er sikker på at mange nu er klar over, at man ikke uden risiko kan kopiere andre folks materiale.

Så jeg er godt tilfreds.

Dbh Martin 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 02:40

Martin Thorborg:

Debatten er bestemt fornuftig og god til at minde os om, at der er stor forskel på citatret og kopiering.

Men - Jeg synes desværre at du opnåede en (med garanti ubevidst) 4. og mere uheldig drejning også, nemlig at en journalist bliver hængt ud med navns nævnelse mange gange.

Hans advokats handlinger kan let diskuteres som tvivlsomme, hvis han bevidst og velvidende går efter en 14 åring dreng fortjener han bøllebank af karakter og hvis den 14 årige dreng i virkeligheden er 30 år og bedre vidende så er sagen en anden.
Men har journalisten i realiteten blot opdaget (endnu engang) at blive kopieret og sendt sagen til sin advokat fordi han er træt af at se sit arbejde blive misbrugt, så fortjener han ikke en "evig dom" i form af at blive hængt ud her på Amino og få lov at toppe Google med denne debat i top.

Med mindre du ved noget vi andre ikke ved, så synes jeg navnet bør slettes.

:-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolai Lønne:

Martin Thorborg:

Debatten er bestemt fornuftig og god til at minde os om, at der er stor forskel på citatret og kopiering.

Men - Jeg synes desværre at du opnåede en (med garanti ubevidst) 4. og mere uheldig drejning også, nemlig at en journalist bliver hængt ud med navns nævnelse mange gange.

Hans advokats handlinger kan let diskuteres som tvivlsomme, hvis han bevidst og velvidende går efter en 14 åring dreng fortjener han bøllebank af karakter og hvis den 14 årige dreng i virkeligheden er 30 år og bedre vidende så er sagen en anden.
Men har journalisten i realiteten blot opdaget (endnu engang) at blive kopieret og sendt sagen til sin advokat fordi han er træt af at se sit arbejde blive misbrugt, så fortjener han ikke en "evig dom" i form af at blive hængt ud her på Amino og få lov at toppe Google med denne debat i top.

Når man fører sig frem uden dialog og bare sender sin advokat, så må man forvente at man ikke bliver modtaget med åbne arme.

Jeg syntes det tangerer rockernes dummebøder og det er også fint nok hvis brøden bestod i at berige sig selv.
Men vi snakker om en iværksætter der blot har forsøgt at hjælpe en anden iværksætter og det med en tekst der ligger til fri afbenyttelse på en iværksætter-portal betalt af det offentlige.

Hvad angår hans alder, så syntes jeg ærligt talt at den er underordnet i denne sag. Jeg vidste ikke engang at han var 14 år da jeg skrevet min indlæg.

Det er muligt at juraen er på hans side og han ender sikkert med at få sine penge, men jeg syntes bare ikke at det er god stil.

Jeg er klar over at jeg nok ikke høster stjerner hos den skrivende del af iværksætterne på Amino, men jeg er helt ærligt meget harm over denne sag, som jeg føler er helt ude af proportioner.

Dbh Martin

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 07:27

Martin Thorborg:

Nicolai Lønne:

Martin Thorborg:

Når man fører sig frem uden dialog og bare sender sin advokat, så må man forvente at man ikke bliver modtaget med åbne arme.

Jeg syntes det tangerer rockernes dummebøder og det er også fint nok hvis brøden bestod i at berige sig selv.
Men vi snakker om en iværksætter der blot har forsøgt at hjælpe en anden iværksætter og det med en tekst der ligger til fri afbenyttelse på en iværksætter-portal betalt af det offentlige.

Hvad angår hans alder, så syntes jeg ærligt talt at den er underordnet i denne sag. Jeg vidste ikke engang at han var 14 år da jeg skrevet min indlæg.

Det er muligt at juraen er på hans side og han ender sikkert med at få sine penge, men jeg syntes bare ikke at det er god stil.

Jeg er klar over at jeg nok ikke høster stjerner hos den skrivende del af iværksætterne på Amino, men jeg er helt ærligt meget harm over denne sag, som jeg føler er helt ude af proportioner.

Dbh Martin

Jeg kunne ikke være mere enig.. Men hiv fat i startvækst, og spørg dem hvor mange sidevisninger den artikel har haft, også regn ud hvad hans kompensation er pr. sidevisning(af de 321 visninger der var igår på Amino indlægget) også tilbyder du advokaten og ham 12 pakker marie kiks, 4 liter sødmælk og de par kroner det nu kunne rende op i i sidevisnings kompensation :)

Igen, når folk ikke kan gå up front i en dialog men smider en Advokat title i hovedet på en med et erstatningskrav, så går jeg automatisk i bakgear. Har oplevet det flere gange, og advokaten og vedkommenet der har været efter mig har ikke fået det let :)

Håber snart ham Journalisten xxx kommer på banen med en undskyldning :)

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 07:48

Hej Martin
har i overvejet at sende ham en invitation til denne debat ?
og lade ham selv komme med lidt indput fra den anden side af sagen ?

jeg er 100% enig at denne sag ikke skulle ha været taget med Advokater.
men denne debat er jo rigtig sund da den minder os alle om at det ikke bare er tilladt at kopierer billeder,tekst,musik,film osv....

og ja jeg er helt enig. personen der Kopi/pastede ville bare hjælpe og har overhoved ikke skænket en tanke til at dette kunne være ulovligt... men er det ikke desværrer der den går hen af ? og er det måske ikke det der er problemet ?

Hvor manger webshop ejere  sidder der ikke her der har kopieret tekster fra producenters hjemmesider ? og er det tilladt ? og hvor/hvornår går grænsen når vi snakker offentlige tekster ?
så længe man husker at skrive kilden ?

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 07:59
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Det er forkert at kopiere andres ting, hvorfor skal Amino gøre sig til retsinstans imellem krænker og opretshaver?

Vi kan diskutere beløbet, og hurtig blive enige om at 7-8.000 er rigtig mange penge for en 14 årig, men hvorfor dælen snakker vi alder? Hvad hvis knægten havde været 17½?

Jeg syntes at Amino kunne  fortælle hr. xxx´s advokat at de gerne videreformidler en regning, og så må vi/de jo se om krænkers etik siger at han så må betale. Hvis Amino er bevidst om at brugeren kun er 14 år (12 år, knægten lyver sig sgu nok et par år ældre), så kan de jo ud fra hvor synd DE syntes det er for drengen jo sige til advokaten, at måske beløbet skulle ændres til 500,- hvis de vil have nogen som helst forhåbning om at statuere nogen som helst form for eksempel.

Til dem der har travlt med at hænge journalistens navn ud, og desperat forsøge at få indlægget frem på google, syntes i virkelig det er retfærdigt at deltage i sådan en folkeslagtning, når i måske kun aner 10% af hvad der har foregået i denne sag?

Nøj, hvor er det træls at folk stjæler ens ting, jeg kan min. en gang om ugen gå ind på QXL, eller andre markedsfora og finde tekster og billeder af mine produkter. Skal jeg sidde og vurdere folks økonomiske situation, alder, politiske standpunkt, størrelse på patter etc. inden jeg forsøge at lokalisere klovnene og vurdere boden, inden  jeg sender en regning.

Jimmy

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 08:56

Hej Martin Thorborg

Som du måske kunne se, mener jeg ikke du har lavet dette indlæg i anden end god tro. Og jeg synes reelt også din begrundelse for indlægget er helt fair, men jeg undrer mig stadig over, hvorfor i ikke kontakter den pågældende bruger up front, og informerer brugeren om sagens omfang, i stedet for blot at poste denne tråd.

Nu er det svært for mig direkte og sætte mig i brugerens sted, men som skrevet tidligere vil jeg godt nok blive små nervøs, hvis jeg fandt ud af at der kørte en tråd om mig og omkring retssag, erstatning mv. - når du selv taler om "pædagogisk" mv, så mener jeg at folkene bag Amino burde have håndteret denne sag anderledes.

At få en generel debat om emnet ophavsret, erstatningsansvar mv, synes jeg er super - og et meget vigtigt emne og tage op på et forum som Amino, men synes det er yderst uheldigt at du bruger en konkret sag - det er blot min pointe, som jeg synes i burde tage til jer, og evt. bruge denne overvejelse i fremtidig sager.

Ha en dejlig dag.

Bendtsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:57

Martin Thorborg:
Og jeg er sikker på at mange nu er klar over, at man ikke uden risiko kan kopiere andre folks materiale.

Hvis det er rigtigt er det jo godt. Desværre synes jeg, at mange helt forkerte påstande om hvordan Ophavsret fungerer, som er gentaget SÅ mange gange i denne debat, at jeg er svært bange for, at der er mange som tror ...

- At man godt må tage noget fra en offentlige hjemmeside. Men det må man ikke!

- At erstatningen udregnes på baggrund af hvor mange der har set det man har kopieret - altså meget lidt, når det bare drejer sig om et par hundrede sidevisninger. Det passer ikke!

- At man ikke er erstatningsansvarlig når man er under 15 år. Men det er man!

Vi kan godt blive enige om, at det er en lidt klumpet måde journalisten har grebet sagen an på. Ikke desto mindre er det meget almindeligt, at skribenter sender sådanne sager direkte til deres advokat.

Jeg håber da folk har lært ovenstående af denne tråd - men jeg tvivler dog ...

Side 15 ud af 21 (205 indlæg)