Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

grunden til der ikke findes flinke udlejere

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Jørgensen:

Hej Allesammen

Bliver lige nødt til at komme med et par kommentarer. Jeg har arbejdet som jurist i Københavns Huslejenævn indtil for et par år siden, så jeg kan da svare på en del af spørgsmålene.

Lad os lige få slået fast at hvis en lejer skriver under på at han er flyttet ind i en nyinstandsat lejlighed - og den er nyistandsat - ja så kan udlejer istandsætte lejligheden ved lejers fraflytning. Dette drejer sig typisk om maling af vægge og slibning og lakering af gulve. Normalt godkendes fakturaer fra "uafhængige" håndværkere raskt væk - I København har jeg set samlede fakturaer som lyder på op til 1.000 kr pr. m2 - dvs 80.000 for en lejlighed på 80 m2.

Dine 14.000 kr lyder derfor ikke skræmmende og kan du dokumentere udgifter til materialer og en rimelig timeløn samt tidsforbrug - så vurderer jeg ikke at du har nogle problemer ifht. depositummet.

Mht betaling af vand, varme m.m så er der nogle krav der skal overholdes - overholder udlejer ikke disse så falder hammeren - Dette er beskyttelsesregler for lejerne da de jo netop ikke har noget depositum at modregne i.

Med hensyn til lejens størrelse så kan det ikke betale sig for dig at finde sammeligningslejemål mm. hvis der er tale om et enkelt lejemål eller en mindre ejendom. Huslejenævnet har allerede en idé om hvad lejen bør være - og den kan du kun rykke ved at oplyse om at lejligheden har fjernvarme, termovinduer, hvidevarer, kælderrum m.m - altså forhold der bringer din lejlighed op over "standardsatsen"

Håber dette indspark fik afklaret nogle af diskussionerne. En anden ting er at du behøver ikke ryste i bukserne over LLO - Huslejenævnets vigtigste opgave er at træffe den rigtige afgørelse, og LLO har i mine øjne sjældent bidraget særligt meget til dette. At Huslejenævnet så ofte følger lejernes påstande, skyldes lovgivningen på udlejningsområdet. Det er simpelthen politisk bestemt at lejerne skal beskyttes mod eventuelle "overgreb". Dette går så i princippet også ud over de gode udlejere i form af de mange regler

Mvh

Anders

Tak for dit svar!

I Odense sider der folk for LLO ( en advokat og en dommer) i huslejenævter og 1 enkelt fra ULO tror jeg.. syntes bare det virker mærkeligt at det er sådan..

Jeg syntes bestemt at jeg er på den gode side, og føler ikke at jeg er uretfærdig hvad prisen for istandsættelsen at gøre.

Du Nævner Gode lejere.. Er der flere af dem hvis de først har været 1 gang igennem LLO tersklen? Jeg har nu rundet de 15 timer i forberedelse og papirarbejde bare for at forsvare mig og for at kunne sende en rykker til udlejren om den manglende betaling på 4000.

Fik heldigvis et brev idag hvor der står de stadigvæk kræver at hun ikke betaler noget for istandsættelse, og UDEN reference til nogen paragraffer og love, hvilket er mit tegn på at det er deres sidste desperate forsøg på at knække mig.

Men ja, har afelveret 70 sider til Huslejenævnet og venter vel på en besigtelse af mit lejemål?

venter spændt og små irrerteret.. de 15timer kunne have været brugt på noget :)

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 15:12

Hej Igen

Der sidder en lejerrepræsentant, en udlejerrepræsentant og en uvildig dommer - Det er klart du synes det er mærkeligt hvis din "fordeling" skulle passe.............

Mht til gode udlejere så findes de også efter at LLO har haft "fat" i dem - Sålænge udlejer overholder loven har LLO intet at skulle sige eller komme efter. Dvs mit bedste råd til udlejerne er at overholde lovgivningen, hvilket der så desværre er mange der har svært ved - ligesom lejerne gerne vil have så billige boliger som muligt, så skruer mange udlejere også ofte (for meget) på huslejen eller laver andre krumspring

Lejelovgivningen er ikke nødvendigvis altid nem at "forstå" for udlejerne, men den er ikke særligt svær at overholde - det kunne være en god idé at afstemme forventningerne med lejer når kontrakten indgås - hvis du fx forklarer lejer at lejemålet er nyistandsat og skal afleveres nyistandsat hvilket indebærer at det med stor sandsynlighed koster lejer hans depositum (medmindre han selv istandsætter) så vil du formentligt undgå noget af balladen. der er dog alt for mange lejere og udlejere der stikker hovedet i busken og ikke får afklaret sådanne spørgsmål inden problemerne opstår.....

Mvh

Anders

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 15:58

Man ser også alt for mange tåbelige udlejere med krav som de ikke har ret til.

En husleje som er alt for høj sat - hvor udlejer ikke har sat sig ind i reglerne om hvad en udlejer kan tillade sig at, tage for en lejlighed.

Nu aner jeg ikke hvad din udlejningspris er for dine 50m2 - men en pris på over 1000 kr pr 10m2 er røveri og så kan jeg sagtens forstå udlejer rykker udlejer(dig) eller LLO ved manglende kommunikation osv.

Supply Chain blæksprutte

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 18:08

se nu havde jeg brugt 30min på at skrive en lang besked men pga. af Aminos server syntes det er sjovt med Server Timeout må jeg prøve at genskrive det hele..

Anders: Hun så lejligheden uistandsat, og så køkken, gulv og badeværelse inden det blev lavet, og var ok med pris, og det hele. Men hun kan stadigvæk tude til LLO.

Kejser: er 1million dyrt for en ny bentley eller 20mil for en strandvejs villa?

Jeg tog 928pr. m2/år. det er en høj husleje men sku ikke for en istandsat lejlighed med alt i hårdehvide vare til køkken, nyt køkken bad, gulv i hele lejligheden (med Badeværelse undtaget), sænket loft i køkken, gang og badeværelse, med indbygningsspot. Nye fodlister, fejelister, 2 døre(1 franskdør).

som sagt, en top dollar lejlighed, Prisen er forsvarlig, men LLO kan stadigvæk sende mig frem og tilbage til huslejenævnet og dokumentere hvad renovationen har kostet, og finde eksempler på andre lejligheder så jeg kan forsvare min husleje og jeg skal give dig, for noget som er for en der er erfaren inde for branchen, ville være en forsvarlig husleje..

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:27

Lidt pusidt med emne-titlen.

Min udlejer har lige været forbi for 5 minutter siden med en æske Merci, som julegave og tak for at jeg (åbenbart) er en god lejer :)

Så det er ikke alle udlejere som er dumme svin :P

Men fedt move fra hans side, da det da kun øger min i forvejen høje tiltro til ham, og at jeg nemmere ville kunne tolerer at få taget noget af mit depositum, når jeg engang flytter. Selvom jeg i kontrakten er sikret meget godt imod det.

Ikke at det har nogen relevans direkte for trådens emne da jeg ikke synes jeg ved nok om det til at tage en side. Det afhænger vel også meget af hvad kontrakten diktere. Jeg ved at i min egen står der at udlejer skal sørge for at holde lejligheden i stand, men jeg modtog den så også bl.a. umalet.

Fra Frederiksberjg
Tilmeldt 27. Jul 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:21

@Bautik

Jeg er så evigt enig med dig. Danmark er fyldt med mennesker som ikke har rygrad nok til at tage ansvaret for deres beslutninger. Danmark er et samfund fyld med mennesker, som har det så godt at de eneste de kan er at brokke sig.

Forstår ikke at nogen kan føle sig snydt over at betale 14.000 for istandsættelse efter man 2 gange har skrevet under på det.

Det giver ingen mening.

www.broncosystems.dk     -     GPS sporings løsninger til erhvervslivet.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Skrevet kl. 21:24

Johannes:

Lidt pusidt med emne-titlen.

Min udlejer har lige været forbi for 5 minutter siden med en æske Merci, som julegave og tak for at jeg (åbenbart) er en god lejer :)

Så det er ikke alle udlejere som er dumme svin :P

Men fedt move fra hans side, da det da kun øger min i forvejen høje tiltro til ham, og at jeg nemmere ville kunne tolerer at få taget noget af mit depositum, når jeg engang flytter. Selvom jeg i kontrakten er sikret meget godt imod det.

Ikke at det har nogen relevans direkte for trådens emne da jeg ikke synes jeg ved nok om det til at tage en side. Det afhænger vel også meget af hvad kontrakten diktere. Jeg ved at i min egen står der at udlejer skal sørge for at holde lejligheden i stand, men jeg modtog den så også bl.a. umalet.

Det var da en god historie :) Ingen tvivl om der er både gode og onde udlejere..Men det er de færreste der er så flinke..

Det er heller ikke alle lejere der er nogen dumme svin og smider alle udlejere til LLO og huslejenævnet :)

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:42

Du er ikke den første, heller ikke den sidste der er frustreret over systemet.
Jeg er selv udlejer, og har bare sat min frustration i et firma som netop hjælper udlejere.

Gå ind på www.ulo.nu hvis du ønsker en lidt nemmere udlejning.
Vi samarbejder med Ret & Råd.

Ja vi er ved at være en soli gruppe, der gerne tager kampen op ;-)

Nicolai Sønnichsen

ULO...hjælp til udlejere.

Side 4 ud af 4 (38 indlæg)