Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

grunden til der ikke findes flinke udlejere

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Disse regler er er standard indenfor almene boligbyggerier. Så Casper følger loven.

I social boligbyggeri får man hele depositumet tilbage efter man har boet i lejligheden i 8 år og 2 mdr.

De trækker en vis procent del fra, for hvert år, man har boet i lejligheden.

Vh. Jette

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:37

Det er med i huslejen,  det er meningen at der ska gå visse intervaller mellem feks tapetsering.  Der tror jeg det er 10 mellem ver tapetsering,

Så er jeg flyttet ind i en lejlighed der blev tapetsert for 5 år siden, ja så må jeg vente 5 år til jeg kan få lejligheden tapetsert

Er det deriom sådan att jeg fraflytter  og har ödelagt tapeten, så må jeg betale om tapetsering med fradrag for 5 år 

hade jeg ödelagt en nytapetsert lejlighed hvor jeg boet i ett år,  ja så hade jeg kun fået fradrag for 1 år.

svensk lejelov blad ned til 10 kap bostadsarrende

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 16:41

Michael_N1973:

Det er med i huslejen,  det er meningen at der ska gå visse intervaller mellem feks tapetsering.  Der tror jeg det er 10 mellem ver tapetsering,

Så er jeg flyttet ind i en lejlighed der blev tapetsert for 5 år siden, ja så må jeg vente 5 år til jeg kan få lejligheden tapetsert

Er det deriom sådan att jeg fraflytter  og har ödelagt tapeten, så må jeg betale om tapetsering med fradrag for 5 år 

hade jeg ödelagt en nytapetsert lejlighed hvor jeg boet i ett år,  ja så hade jeg kun fået fradrag for 1 år.

svensk lejelov blad ned til 10 kap bostadsarrende

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm

Okey, det ændre så stadigvæk ikke på at der skal males? Ihvertfal i dk:)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59

Jeg er egentlig forståelig overfor begge synspunkter.

Hvis lejer har forvoldt skader, skal de også betale for dem, dog indenfor rimelighedens grænser. 

Synes dog 14.000 lyder af meget for en mindre lejlighed, men jeg kender ikke skaderne.

Vi prøver selv, som udlejer, at have et godt forhold til lejerne. Vores pris pr. kvm. er høj, men ikke urimelig. Vi ville dog aldrig tage 14.000 for en 50 kvm. lejlighed i renovation, med mindre at det er skader, som en gang maling og lidt arbejderstimer ikke kan klare.

Min pointe er, at hvis man er rimelig omkring omkostningerne ved fraflytning og bibeholder et godt forhold, vil det ikke komme så vidt, at lejer vil gå til LLO. (med mindre de er nogle r**huller) og man slipper bla. for at skulle tilbagebetale husleje og andre ting, de kunne finde på at gøre krav på.

Hvis man så er uheldig, og at ens lejer går ind under kategorien r**huller, ja så hænger, 130 kroner for smide sin lejer igennem LLO og huslejenævnet, ikke sammen!

Dette er ikke sket for os endnu-  7 9 13

Held og Lykke med sagen :)

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 17:04

en 71m2 lejlighed kan forsvarligt males for 26.000.. og det er kun males..

Jeg tog alt inden for de 14.000..  som jeg skrev tidligere, jeg bonner ikke folk for alt hvad jeg kan.. men jeg vil gerne have dækket tiden, materialerne.. det er kun fair.  og 14.000 i arbejdstid og materiale er altså ikke meget for 51m2.

Det jeg lære af den her sag er at jeg skal være hård, konsekvent og tage det der kan tages, istedet for at være mr. nice guy :)

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:33

Bautik - det er godt at høre at du kender reglerne og der er intet i dine handlinger der ikke kan forsvares :-)

Som du selv skriver er det frustrerende at kontrakten er bindende for dig som udlejer, men når det kommer til lejer, så er det desværre okay at man underskriver en standardkontrakt, uden nødvendigvis at overholde indholdet!

Så længe at det er gratis (okay 130kr) at brokke sig over udlejer, så er det lidt op ad bakke som udlejer. Det er lidt underligt at lejer ikke kommer til at hæfte når han/hun taber sagen..!

Anyway - så håber jeg at du benytter muligheden for at tage et depositum svarende til 3 måneders husleje, samt opkræver 3 måneders husleje for lejemålets sidste 3 måneder, når du laver en kontakt?

Pøj pøj med det hele :-)

Fra -
Tilmeldt 30. Dec 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 17:49

Bautik:

en 71m2 lejlighed kan forsvarligt males for 26.000.. og det er kun males..

Jeg vil give dig ret i alt hvad du har sagt indtil nu, men at du med god samvittighed kan tage 26k for at male en lejlighed på 71 m2 er efter mn mening rent svindel. Om det så er dig der har sat den pris eller en skruppeløs malermester ved jeg ikke, men at tage en månedsløn for noget der tager maksimalt 3-5 dage for en enkelt person er fuldstændigt uacceptabelt.

Hvis det er malermester der tager den pris må lejer da have krav på der benyttes en anden virksomhed til opgaven.

som sagt er jeg enig i alt andet, men den her havde kostet dig en røvfuldt i min bog Skype-Angry

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 17:53

14.000 kr. for at male en lejlighed på 71m2, mod en standardpris på 26.000 kr.?

Hold da helt fest. Det er da intet under polske håndværkere har været så populære i Danmark.

Jeg er da glad for mine forældre og jeg kunne male min første lejlighed (68m2) på to aftener og to bøtter maling (1.000 kr.) Smile

Von Münchhausen: Spot on. Det er det rene svindel. Og så kan man argumentere nok så meget for, at en malermester kan gøre det åh-så-fint, men helt ærligt.... 14/26.000, nej.

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allesammen

Bliver lige nødt til at komme med et par kommentarer. Jeg har arbejdet som jurist i Københavns Huslejenævn indtil for et par år siden, så jeg kan da svare på en del af spørgsmålene.

Lad os lige få slået fast at hvis en lejer skriver under på at han er flyttet ind i en nyinstandsat lejlighed - og den er nyistandsat - ja så kan udlejer istandsætte lejligheden ved lejers fraflytning. Dette drejer sig typisk om maling af vægge og slibning og lakering af gulve. Normalt godkendes fakturaer fra "uafhængige" håndværkere raskt væk - I København har jeg set samlede fakturaer som lyder på op til 1.000 kr pr. m2 - dvs 80.000 for en lejlighed på 80 m2.

Dine 14.000 kr lyder derfor ikke skræmmende og kan du dokumentere udgifter til materialer og en rimelig timeløn samt tidsforbrug - så vurderer jeg ikke at du har nogle problemer ifht. depositummet.

Mht betaling af vand, varme m.m så er der nogle krav der skal overholdes - overholder udlejer ikke disse så falder hammeren - Dette er beskyttelsesregler for lejerne da de jo netop ikke har noget depositum at modregne i.

Med hensyn til lejens størrelse så kan det ikke betale sig for dig at finde sammeligningslejemål mm. hvis der er tale om et enkelt lejemål eller en mindre ejendom. Huslejenævnet har allerede en idé om hvad lejen bør være - og den kan du kun rykke ved at oplyse om at lejligheden har fjernvarme, termovinduer, hvidevarer, kælderrum m.m - altså forhold der bringer din lejlighed op over "standardsatsen"

Håber dette indspark fik afklaret nogle af diskussionerne. En anden ting er at du behøver ikke ryste i bukserne over LLO - Huslejenævnets vigtigste opgave er at træffe den rigtige afgørelse, og LLO har i mine øjne sjældent bidraget særligt meget til dette. At Huslejenævnet så ofte følger lejernes påstande, skyldes lovgivningen på udlejningsområdet. Det er simpelthen politisk bestemt at lejerne skal beskyttes mod eventuelle "overgreb". Dette går så i princippet også ud over de gode udlejere i form af de mange regler

Mvh

Anders

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allesammen

Bliver lige nødt til at komme med et par kommentarer. Jeg har arbejdet som jurist i Københavns Huslejenævn indtil for et par år siden, så jeg kan da svare på en del af spørgsmålene.

Lad os lige få slået fast at hvis en lejer skriver under på at han er flyttet ind i en nyinstandsat lejlighed - og den er nyistandsat - ja så kan udlejer istandsætte lejligheden ved lejers fraflytning. Dette drejer sig typisk om maling af vægge og slibning og lakering af gulve. Normalt godkendes fakturaer fra "uafhængige" håndværkere raskt væk - I København har jeg set samlede fakturaer som lyder på op til 1.000 kr pr. m2 - dvs 80.000 for en lejlighed på 80 m2.

Dine 14.000 kr lyder derfor ikke skræmmende og kan du dokumentere udgifter til materialer og en rimelig timeløn samt tidsforbrug - så vurderer jeg ikke at du har nogle problemer ifht. depositummet.

Mht betaling af vand, varme m.m så er der nogle krav der skal overholdes - overholder udlejer ikke disse så falder hammeren - Dette er beskyttelsesregler for lejerne da de jo netop ikke har noget depositum at modregne i.

Med hensyn til lejens størrelse så kan det ikke betale sig for dig at finde sammeligningslejemål mm. hvis der er tale om et enkelt lejemål eller en mindre ejendom. Huslejenævnet har allerede en idé om hvad lejen bør være - og den kan du kun rykke ved at oplyse om at lejligheden har fjernvarme, termovinduer, hvidevarer, kælderrum m.m - altså forhold der bringer din lejlighed op over "standardsatsen"

Håber dette indspark fik afklaret nogle af diskussionerne. En anden ting er at du behøver ikke ryste i bukserne over LLO - Huslejenævnets vigtigste opgave er at træffe den rigtige afgørelse, og LLO har i mine øjne sjældent bidraget særligt meget til dette. At Huslejenævnet så ofte følger lejernes påstande, skyldes lovgivningen på udlejningsområdet. Det er simpelthen politisk bestemt at lejerne skal beskyttes mod eventuelle "overgreb". Dette går så i princippet også ud over de gode udlejere i form af de mange regler

Mvh

Anders

Side 3 ud af 4 (38 indlæg)