Hvis en funktionær er ansat på ren provision betyder det så nul løn under sygdom? |
godt spørgsmål, glæder mig til at se svarene :-)
Hvis en funktionær er ansat på ren provision betyder det så nul løn under sygdom? |
godt spørgsmål, glæder mig til at se svarene :-) |
Hvis en sælger, som er ansat på funktionærvilkår, arbejder på ren provisionsløn, skal man være opmærksom på, at der i forbindelse med sygdom, ferie osv. skal være defineret en realistisk lønramme. Så ja, og du skal nok regne med noget der svarer til en eller anden form for gennemsnit over en given periode.
|
Køb ren argan olie her
Hej Spørgsmålet er vel i realiteten om funtionærloven overhovedet gælder i dette tilfælde? Jeg kan personligt godt have min tvivl allerede ud fra kriterierne i funtionærlovens § 1 og 2, som klart beskriver, hvem der er omfattet af funtionærlovens bestemmelser. Med venlig hilsen |
Det behøver du ikke betvivle En ansættelse som sælger hører under funktionærloven, hvilket giver den ansatte visse rettigheder og arbejdsgiveren visse retningslinjer og forpligtelser. Det er derfor mest oplagt at udarbejde ansættelseskontrakten efter funktionærvilkårene, da det dels tager højde for de krav, der stilles, og det dels sparer noget arbejde, da vilkårene er defineret på forhånd. Den ansatte har bl.a. krav på løn under sygdom og delvis løn under barsel, og forskellige regler i forbindelse med opsigelse og ferie gør sig gældende. |
Køb ren argan olie her
Jeg tror det Tonny lurer på er at funktionærloven siger at ansættelsen mindst skal være på 8 timer om ugen for at høre under funktionærloven. Hvis der er tale om ren provision vil dette ikke nødvendigvis betyde 8 timers arbejde pr. uge hvorved funktionærloven ikke er relevant. |
Det er der slet ikke tvivl om, at du har ret i Der skal også betales løn under ferie ud til en funktionær, der udelukkende er ansat på provision. Hvis der ikke er klare bestemmelser i ansættelsesaftalen om betaling under sygdom, vil det måske være en mulighed at benytte ferielovens bestemmelser for løn under ferie. (Jeg husker dem ikke på stående fod).
|
Jeg er under normale omstændigheder enig med dig Derfor min tvivl Hilsen |
Nu har jeg svaret og så kan man tage imod rådet eller undlade at tage imod. En sælger er ansat som funktionær - punktum. Hvis en provisionslønnet sælger i gennemsnit på 6 måneder har tjent 30.000 per måned og det er udbetalt per månedsbasis, så er det de tal man beregner ud fra. Om han har arbejdet 1 time eller 300 timer er sagen uvedkommende. Hvis der er tale om at man er ansat under 8 timer om ugen behøver man ingen ansættelseskontrakt. Men det var ikke spørgsmålet i tråden.
|
Køb ren argan olie her
Så enkelt kan du desværre ikke sætte det op. Ved ukontrolabel arbejdstid beregnes arbejdstiden ud fra et gennemsnit af lønnet og en omregningsfaktor.
|