Jep,
Sig nej tak til alt i telefonen og bed om at få en mail eller et brev i stedet. Og er man stadig i tvivl, så spørg folk herinde
Helt enig, Frank.
Da jeg lige var startet som selvstændig, blev jeg ringet op af et firma, som præsenterede sig som om vedkommende ringede fra en organisation, som gør en indsats for at underholde børn på hospitaler i Danmark.
Jeg kunne ved at købe et en velgørenhedpakke få nogle kontorartikler med i prisen.
Det var en meget ihærdig sælger, og jeg faldt for det velgørende formål.
Jeg accepterede at købe sådan en velgørenhedspakke, og modtog nogle dage efter en kasse med 30 kuglepenne i den billige kvalitet sammen med et girokort på godt 500 kr.
Ved at tjekke op på den velgørende organisation fandt jeg ud af, at sælgeren var fra et firma, som handler med kontorartikler til overpris - og som angiveligt donerer 10% af overskudet til den organisation, vedkommende ellers havde hævdet at komme fra.
Da beløbet ikke var større, valgte jeg at betragte det betalte beløb som lærepenge, og jeg gjorde ikke mere ved det, indtil en ny sælger ringede fra det, som jeg nu vidste var en virksomhed.
Denne gang blev jeg fortalt, at den pågældende telefonsælger var fra et firma, som samarbejder med den før omtalte organisation.
Da jeg kontant afviste dem og fortalte, at jeg havde gennemskuet deres metode, ville sælgeren absolut have, at jeg skulle tale med vedkommendes chef. Bare for underholdningens skyld valgte jeg at høre, hvad han havde at sige. Nu blev tonen endnu mere pågående, og jeg valgte at afvise vedkommende og afbryde samtalen.
Siden den oplevelse har jeg bedt alle telefonsælgere, som uopfordret har ringet til mig, om at sende mig noget skriftligt materiale vedrørende deres produkt, abonnement, eller hvad de ellers har villet sælge til mig, før jeg vil tage stilling til deres henvendelse.
Tæt ved halvdelen af gangene hører jeg ikke fra dem igen, indtil en ny telefonsælger sidder med mit navn på deres canvas-salgsliste.
Der findes helt sikkert seriøse telefonsælgere, og de kæmper med det ry, som andre påfører deres branche.
Ja, det må reelt være forbandet svært at være telefonsælger.