Jeg syntes, som nok lagt de fleste, at det er da helt grotesk at det kan gå sådan til hos SKAT. Men hvad jeg slet ikke forstår en pind af, er hvordan SKAT kan påstå at de får de bedste/rigtige priser, når deres opgaver ikke engang kommer i udbud? Som der blev nævnt et par gange i udsendelsen, er det SKAT selv som laver et estimat på hvad en given opgave må koste, hvorefter en leverandør bliver fundet - efter reglerne, hos en SKI godkendt leverandør (Hvilket de i udsendelsen blev omgik). Men hvordan kan man fra SKATs side påstå, at man har en god idé om hvordan markedet operere og samtidig forvente koruption ikke foregår, når man ikke lader det fri-marked vise sin sande kræfter, ved licitationer? Det er jo netop ved udlicitering, at specielt de offentlige sektorer, får øjnene op for nye og smartere måder at gøre tingene på - for slet ikke at sige de rigtige priser det kan gøres til. Ved f.eks. at lave en SKAT medarbejder, abonnere på alle de smarteste og relevante nyhedsbreve, så ved han kun hvilke teknologier der findes til en given opgave. Han ved ikke hvornår den teknologi bliver billigere at producere med, på et givent marked. Det er kun markedet selv som kan komme med det svar - hvilket det ifølge OperationX langt fra altid gør. Anyways - Jeg syntes normalt at OperationX kan være svært at gennemskue - For hvor meget er manipulation og hvad er virkelighed? Men en ting er sikkert, de tager gode emner op og uanset hvordan de fremskaffer "beviserne" osv. så bør deres påstande bestemt tages seriøst. Thats just my 2 cents... Mvh. Janus |
Mikkel deMib Svendsen:Jeg synes der gennem de senere år har været en del dybdeborende journalistik og undersøgelser der har påvist, at Danmark muligvis slet ikke er så ikke-kurrupt, som vi ellers går rundt og bilder hinanden ind.
Jeg har desværre ikke så meget tillid til de ansatte på SKAT's høje moral. Jeg har selv oplevet, hvordan de ser meget stort på reglerne, når det gavner dem selv - som f.eks. da en af mine meget gode venner spillede musik med hans band til et arrangement på SKAT og blev betalt sort af "kaffekassen".
Magt korrumperer. Og når man som SKAT har 3 milliarder at dele ud af til IT om året, så er der grundlag for rigtig meget korruption. Udsendelsen efterlod ikke et indtryk af, at det forvaltes særlig sikkert.
Det skulle undre mig om ikke der kommer flere politiske krav til at der strammes mere alvorligt op på den slags.
Det skulle undre mig om der gjorde.
Jeg labbede hele den udsendelse i mig med god appetit, og konklusionen må altså være at manden er uskyldig til det modsatte er bevist - jeg brugte over en time af mit liv på deres såkaldte sensation, for efterfølgende at indse at jeg ikke var blevet præsenteret for nogle beviser - jeg er altså blevet snydt af Operation X.
Jeg har heller ikke så meget tillid til Skats høje moral, men jeg ved at der er tale om en mavefornemmelse.
Hvis du kan dokumentere at Skat har lavet noget skidt i forbindelse med et arrangement så synes jeg du skal fremføre bevis eller holde bøtte !!! :-)
Umiddelbart lyder det da som om det fortæller mere om disse musikere end om skat.
Tro mig, jeg har også mange anekdoter, men jeg forsøger at højne min moral ved at holde dem for mig selv, hvor fristende det så end kan være at bringe dem frem.
(no offense) :)
Jeg har en meget dårlig mavefornemmelse af direktøren fra Venzo, men det er hvad det er: en mavefornemmelse.
Jeg synes mange herinde er hurtige til at dømme. Og så undrede det mig også meget at de personer der hang Venzo ud var konkurrenter der havde svært ved at blive leverandører hos Skat.
Lad os i stedet snakke om hvor mange sure skrankepaver der efterhånden sidder på skattecentrene - de er nemlig ekstremt dyre for det danske samfund :-)