hej Ian
jeg ville prøve at svare på dit inlæg, så godt som muligt :
Så var tiden åbenbart moden for endnu et ligegyldigt kosttilskudsprodukt. Først vil jeg give producenterne af dette produkt anerkendelse for innovation.
hvis kosttilskud er ligegyldigt, så må jeg gå ud fra du er vegetar ? ellers med folks kostvaner nu om dage, hvis man kan kalde det kost !!
http://www.sundhed-massage.dk/Artikler/DinSundhedErTruet.pdf
Dette eller disse produkter er ikke andet end kosttilskudsprodukter hvorfor man ligeså godt kan spise en vitamin eller anden form for kosttilskudspille.
ja der har du helt ret, Agel er kun kostilskud men en nemmere og hurtigere måde at tage dem på, samt så smager de fleste godt, og nogle skal man vænne sig til, sådan det med alt nyt. du skriver jo selv en anden form, og det er Agel.
Jeg har læst lidt om dette produkter og må indrømme, at selv med min viden fra 9 klasses biologi stiller mig meget skepsis.
Følgende er sakset fra deres hjemmeside:
"Ny teknologi til kosttilskud
Vi kunne kalde det en "banebrydende innovation," men i virkeligheden... handler det om gel. Hvad er gel? Gel er en plantebaseret, geléagtig væske, der giver de grundlæggende næringsstoffer mulighed for at "flyde." Når næringsstoffer "flyder," bliver de ved med at være i en opløst og "suspenderet" tilstand. De er nemme at transportere, nemme at indtage, nemme at dossere præcist og nemme at absorbere for kroppen."
Jaja alt gel er åbenbart plantebaseret - men fair nok salgslir skal der være plads til.
nop ingen salgslir her, det er faktisk ret vigtig hvilken slags gel der bliver brugt, da noget gel bliver udvundet af slagtede dyr ( vingummi = gel eller stivelse fra køer og grise) også er det lige det med HALAL godkendelse som de fleste produkter er.
"Forskningen viser det klart og tydeligt. For at få mest muligt ud af næringsstoffer skal de indtages omkring det tidspunkt, du spiser. Det indebærer, at man altid skal have dem på sig! ’You can't take a supplement you leave at home’ Og Agels bløde gel-packs kan ikke være nemmere at tage fat i, lægge i lommen, åbne og spise. Du glemmer aldrig mere dit kosttilskud derhjemme."
Hvilken forskning henvises der til? Lad os for argumentationsskyld antage, at der er tale om seriøs forskning. Så er der efter dette udsagn kun tale om, at man ikke får det optimale ud af næringsstofferne.
I min verden er det altså nemmere at tage en lille vitaminpille med end f.eks. 20 ml gel - og det er endnu nemmere at spise grønt, der har en langt højere næringsværdi end en gel pak.
grønsager, der er ekspresdyrket på rockwool og savsmuld, kunstigt gødet og pisket frem af kunstigt lys døgnet rundt. Det hele skal også gå hurtigt, så mange vælger industrielt fremstillede, næsten færdiglavede produkter, der er fyldt med kunstige kemiske stoffer. Selvom disse stoffer står på en positivliste - E-nummerlisten - så er der hvert år nogle af E-numrene, der fjernes, fordi det har vist sig, at de alligevel ikke var uskadelige, og der kommer hvert år nye til, som ikke har været brugt så længe, at man har nået at opdage deres skadelighed. Man kan blive helt syg af bare at se de mange E-numre på varedeklarationen af de ting, man køber.
Det er meget få mennesker, der spiser de 600 gram grønt og frugt om dagen som anbefales, og meget af det er der spor af sprøjtemidler og anden gift i, især grønt og frugt fra udlandet. De fleste har et overforbrug af mættet fedt fra dyr og mælkeprodukter samt fast fedt med transfedtsyrer og andet usundt, i stedet for at bruge sunde olier og spise mere fisk. Det gode i naturlig mad fjernes, så vi ikke får de vigtige vitaminer og mineraler, vi har brug for. Fx fjernes alt det sunde fra hvedemel, når kliddet fjernes, og fint hvidt sukker har fået fjernet alle de vigtige mineraler, der hjælper til, at sukkeret kan omsættes i kroppen på en rigtig måde
Så skriver de en masse om, at det er nemt at dosere og pulver smager grimt og piller er svære at sluge.... fair nok.
det er jo smag og behag, der er nogle der ikke kan lide Agels produkter, sådanne er det jo bare, personligt hvis jeg spiser en pille,
får jeg luft i maven, og kan smage den hver gang jeg bøvser, lidt surt hvis det er fiske olie bøvs ;-)
"Nem at absorbere for kroppen
Det kaldes "biologisk tilgængelighed." Det er store ord at bruge om hvor hurtigt din krop kan absorbere de næringsstoffer, du indtager. Atleter indtager kulhydrater i gel-packs under konkurrencer for at få en øjeblikkelig virkning. Det kan du nu også. Piller og pillebelægninger nedbrydes nogen gange. Væsker skal rystes før brug og indtages med det samme. Men næringsstofferne i Agel gel-packs er altid opløste, suspenderede og virker med det samme. "
Atleter spiser/drikker simple kulhydrater, da det netop er kompleksiteten af kulhydraterne der afgør hvor hurtigt det optages i kroppen!
Fine Hvide Kulhydrater. Jeg vil gøre opmærksom på at fine ikke i denne forbindelse er noget kvalitetsstempel, tvært i mod. Fine betyder at kulhydraterne er så meget forarbejdet på forhånd, at der stort set ingen egentlig næring er tilbage i det, eller at de fra naturens hånd er sammenskruet på en måde der gør at mange mennesker reagerer uheldigt på indtagelsen af disse Fine Hvide Kulhydrater, det er ikke ligegyltigt
hvor man man får sine kulhydrater fra, nogle virker som at tisse i bukserne, det varmer de første 5 min også bliver det koldt.
Kulhydrater: Kulhydrater er kroppens vigtigste brændstof. Kroppen bruger hovedsageligt kulhydrater, når den bevæger sig. Dette skyldes at kulhydrater bliver optaget hurtigere end både fedt og proteiner. Når kroppen bevæger sig bruger musklerne glukose som en salgs brændstof, og dette er netop hvad kulhydrater omdannes direkte til: glukose. Ligesom protein er der flere slags kulhydrater. Man opdeler dem overordnet i tre slags: mono-, di- og polysakkarider.
Navnet på kulhydraterne fortæller om opbygningen af dem. Monosakkarider og disakkarider består af henholdsvis en og to sukkerringe. Disse er også kaldet de simple kulhydrater. Polysakkarider kaldes for de komplekse kulhydrater, da disse er opbygget af flere sukkerringe. Disse tager længere tid for kroppen at optage, da kæderne af sukkerringe først skal ”brækkes fra hinanden”.
Optagelseshastigheden af kulhydrater er ikke helt ligegyldig, da det er vigtigt at få de rigtige på det rigtige tidspunkt. Fx har man ikke brug for hurtige kulhydrater, hvis man blot er sidestillende, og ligeså hjælper langsomme kulhydrater ikke meget under sport, hvor man har brug for energi her og nu.
Optagelseshastigheden bliver ofte beskrevet ud fra en GI-værdi, der beskriver hvordan blodsukkeret påvirkes. GI står for glykæmisk indeks, hvor indeks 100 er fastsat til at være lig optagelseshastigheden af ren glukose.
Agels produkter er pre hydreret, det vil sige at div vitaminer og mineraler er klar for kroppen at optage, så den skal ikke bruge energi, på at nedbryde, en pille
Jeg kan ikke undlade, at spørge hvorfor det er vigtigt at det optages hurtigt i kroppen - jeg vil nærmere betegne det som vigtigt at kroppen optager næringsstoffer langsomt og over en konstant periode.
nogle af produkterne, er beregnet til at man skal have en effekt eller virkning hurtig, nogle ville man kunne mærke en virkning af over en længere periode, som du selv skriver en konstant periode.
Jeg har ikke noget problem med, at der sælges kosttilskud. Det jeg har et problem med er måden dette sælges på - som især er et problem i MLM miljøet hvor viden omkring produkterne ofte er ikke eksisterende.
ved godt at der er mange der har svært, med at sluge et mlm firma, da det er en jungle derude. Agel er godkendt som firma i DK og medlem af DSA , alle produkter er godkendt af WADA - og lad mig lige slå fast jeg SKAL ikke sælge produkterne, jeg giver folk nogle smags prøver, så er det op til dem, gider ikke at bruge tid på at jage folk eller sælge.
Vil hellere bruge min tid på at hjælpe dem, jeg har started i Agel med at nå deres mål, store som små.
personlige vil jeg takke dig Ian, da jeg selv er blevet meget klogere, på Agels produkter, og håber jeg har kunne svare på dit indlæg på Agel tråden , samt at du er blevet lidt klogere.
Agel holder ikke noget hemmelige, alt kan læses på www.agel.com Patentet er nogle af de forskellige step, produktet gennemgår fra batch til pakken med gel.
mvh Karsten Aagaard
www.gelonline.iamagel.com
p.s forbehold for stavefejl 
|