Hej Rene !
For det første er det rigtigt, at man skal bruge juraen korrekt, men det kræver også at man bruger de rigtige paragrafer.
Straffeloven og krænkelse af privatlivets fred og private personer (her skal der være tale om, at du har krænket en privat person/bygherre - foto af denne f.eks. med teksten se hvordan www.Koludabyg.dk rettede bygherre XXX HHHH's skæve lofter op).
Ej hellere har dette noget med Journalist Forbundet at gøre, uanset deres etiske regler, "love" m.m.
Som håndværkere arbejder vi under helt andre regler.
Ting/genstande som f.eks. renovering lofter - tage m.m har intet med straffeloven at gøre. Man kan f.eks. ikke personligt håne et skævt loft. Det kan man derimod en person, i særdeleshed hvis det ikke passer på pågældende person/byggeherre.
Her er der bl.a. alene tale om ophavsretten - hvem har retten til pågældende fotos og disponering af disse.
Hvad skulle diverse så sige i forbindelse med fotoes til diverse fagblade - gør det selv artikler m.m. ?
Hvem har så ophavsretten ? Ja som udgangspunkt er det dig, den som har taget fotoerne. Kan byggeherre havde denne ophavsret ? Ja det kommer så sandelig også an på, om han har betalt for pågældende vare. Du eller din samarbejdspartner har i hvert tilfælde i første omgang lagt ud for materialer & arbejdsløn m.m.
Konklusion: Du kan under alle omstændigheder ikke blive erstatningspligtig
Med hensyn til at borttage dem fra din hjemmeside ? Som udgangspunkt tror jeg hellere ikke at Bygherre kan forlange dette. Det kan være denne kan forlange billederne fremlagt i mere anonym form eller "tilpasset" form.
Et andet forhold er det rent aftalemæssige, hvem har du/I lavet aftale med ? Og hvad består denne aftale i ?
En anden ting er hvia man ikke måtte tage billeder af ting m.m. til viderebringelse ? Hvad kunne så leverandørene ikke finde på overfor os håndværkere ?
Så fortsæt du roligt som du hele tiden har gjort. Derfor kan du da godt spørge kunden forinden. Som jeg indledningvis påpegede, der er intet føde på den "sag". Fordi en tilfældig Ret & Råd advokat tilskriver dig, ved du jo også, at selvfølgelig varetager denne sin klients interesserer.
Men der er måske tale om sort arbejde, således at bygherre ikke er interesseret i at dette offentliggøres ?
Så fortsæt du bare med at tage billeder indenfor lovens rammer, som jeg kan forstå du gør.
Venlig hilsen
Ib Abildgaard
RÅD & MAL