Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reference billeder

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen, Nielco IT :
Hvis håndværkeren i stedet lige spørger, om det er OK at bruge billederne af "dit flotte køkken", så vil jeg sandsynligvis blive smigret og sige "Ja, selvfølgelig!" Smile

Tro mig, de fleste af mine kunder spørger selv om dette, og er meget interesseret i at andre kan se deres flotte renovering, nyt tag eller hvad det nu er de har fået lavet.

Flere kunder får også udlevet billederne på CD, så den kan se deres hus før renoveringen, med også gennem hele renoveringen, hvilket er et stort hit når familie og venner er på besøg, efter arbejdet er fuldført.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:57

fremgår af straffelovens § 264d:

§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

# 7

fremgår af straffelovens § 264a

§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:06
Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:07

Koludabyg:
Hvis håndværkeren i stedet lige spørger, om det er OK at bruge billederne af "dit flotte køkken", så vil jeg sandsynligvis blive smigret og sige "Ja, selvfølgelig!" Smile

Tro mig, de fleste af mine kunder spørger selv om dette, og er meget interesseret i at andre kan se deres flotte renovering, nyt tag eller hvad det nu er de har fået lavet.

Flere kunder får også udlevet billederne på CD, så den kan se deres hus før renoveringen, med også gennem hele renoveringen, hvilket er et stort hit når familie og venner er på besøg, efter arbejdet er fuldført.

Lige præcis..  man bliver smigret og synes jeres arbejde er flot.

Eneste forskel er, at du har vedkommendes forudgående accept.

Et helt tænkt eksempel:

En fotograf tager et billede af dig på åben gade, hvor du tilfældigvis lige sidder på en bænk med et meget lidt flaterende ansigtsudtryk (du piller måske næse.. )

Fotografen bruger uden din forudgående accept billedet af dig - uden af skrive dit navn eller oplyse sted for "optagelsen" - som billedmæssigt fyld til en online artikel om hjemløse i Vestjylland.

Du ser billedet ved et tilfælde...

Hvad gør du? Smile

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:08

Mikkel Friis Media:
en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.

Som der står, der åbentbart kan forlanges unddraget offentligheden, her mener jeg da klart at de billeder ikke kan forbindes til ejeren, er der ingen grund til disse billeder skulle forlanges unddraget offentligheden.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:12

Hvad gør du?

Ingenting - fordi jeg kender forskellen på om et billede er taget på et frit tilgængeligt sted eller et ikke frit tilgængeligt sted!Wink

Henrik

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 19:14

Smile

OK, den detalje var jeg ikke opmærksom på.
Men hvis jeg sad på en bænk i min egen have, så var det stadig gældende, ikke?

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 19:17

En fotograf tager et billede af dig på åben gade, hvor du tilfældigvis lige sidder på en bænk med et meget lidt flaterende ansigtsudtryk (du piller måske næse.. )

Dette er da noget helt andet, kan du ikke selv se forskellen, så mener jeg du har et problem.

For det første så udstiller han mig jo en "pinlig" situation, og kan man tydelig se mit ansigt, kan dette jo også sættes i forbindelse med mig, derudover så bringer han det i en artikel som jeg venter læses af væsentligt flere og bredere personkreds, en dem der kigger med på min side....

Skete dette som du selv skriver, så havde jeg dog nok ikke lige kontaktet en advokat og sagsøgt manden, men havde nok kommet over det.

Havde han taget et billede på afstand, hvor mig ansigt ikke kunne genkendes, og derfor ikke spores tilbage til mig, så ville jeg da være fuldstændigt ligeglad.

Jeg forventer at de eneste der kan sætte de billeder jeg har bragt i forbindelse med kunden, er kundens familie og venner som jo flere gange har set huset og derfor kan genkende det.

Og de kan de ikke blive krænket over at folk de faktisk kender og har haft som gæster, kan sammensætte kunden med deres egen køkken og loft, kan man det så har man da et problem, der stikker lidt dybere end et par billeder på en webside.

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 19:18

Var det mig selv ville jeg altid spørge kunden om lov... Ville sku være øv og få dårlig omtale på grund af et par billeder.

Snak med kunden og ta ikke billeder uden deres viden.

Mikkel

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:19

Hmmm. første forudsætning for at diskutere jura er at du citerer loven rigtigt:

"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person."

Læg mærke til at fremhævelsen alene henfører sig til personen. At tage billederne uden tilladelse kan henføres til ledet før "...der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold..."

Henrik

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)