Hej Jan Jeg kan godt forstå din frustration. Ingen har jo lyst til at arbejde gratis - heller ikke mig :) Og ja - der er mange der gerne vil have det hele gratis. Men jeg synes at du glemmer at sætte dig i kundens sted (og det er lidt bekymrende, da det er noget jeg ville forvente en sælger kan) Det du sælger er meget uhåndgribeligt. Hvad får jeg egentligt ved at hyre dig i en uge? Som kunde kan jeg ikke bruge "kundepleje" "engageret professionel sælger" eller andre løse floskler. Det er simpelthen for uhåndgribeligt. Hvorfor skal jeg som kunde betale dig fx 5-10.000,- for noget som jeg ikke kender udbyttet af? Jeg vil aldrig hyre en freelance sælger ,der på forhånd forlanger X kr inden de overhovedet er gået igang. Simpelthen fordi jeg ikke har nogen som helst garanti for udbyttet. Det er noget helt andet hvis jeg skal ansætte en fast sælger. Men som freelance sælger, så synes jeg det er frækt at forlange noget som helst - uden nogen form for risiko. Hvorfor skal jeg som kunde sidde med hele risikoen? Som freelance sælger vil jeg forvente at du er professionel nok til at vurdere hvorvidt du kan sælge kundens produkter / ydelser. Det må så være DIN opgave at vurdere hvorvidt DU mener at det er en opgave DU kan tjene penge på. En løsning er jo at der inden projektsart opstilles nogle vilkår så du er sikker på at du har de ressourcer der skal til for at sælge. Men igen - det er din opgave at vurdere om du mener at jobbet er rentabelt. Du kommer med nogle sammenligninger som ikke holder. Du sammenligner bl.a. med en revisor og en it-chef. Men disse personer leverer altså en håndgribelig ydelse. Jeg har hyret nogen til at lave et nyt website til mig. Hvis jeg ikke er tilfreds med deres ydelse, så betaler jeg heller ikke. Hvis de ikke kan levere den vare jeg forventer så har de ikke fortjent deres hyre. Det er da også sådan mit eget arbejde er. Hvis jeg kommer ud til en opgave som fotograf, og jeg ikke løser den sådan som kunden har bedt om, så kan jeg da heller ikke tage betaling for det. Herudover skal du huske hvilke forum du er inde på. Du er inde på et iværksætterforum, og det er desværre kendetegnet for mange iværksættere at pengene ikke hænger på træet. Man virksomheder herinde er mindre privatejet firmaer, der i opstartsfasen kun lige tjener til at få smør på bordet. Her er det for mange en kæmpe risiko at hyre en freelance sælger, der muligvis ender med at levere absolut ingenting. Og til sidst så lige et lille råd. Som freelance sælger, så bør du gøre mere ud af at fortælle om dine kompetencer. Jeg synes det et meget begrænset hvad du kommer med af oplysninger på dit site. Det er trods alt din opgave at skabe tryghed til kunden, og forsikre kunden om at du kan leve op til deres forventninger. Hilsen Morten |
I-M-D.DK - Salgshjælp:Nej jeg sammenligner ikke, der findes jo både freelance bogholder, marketingfolk, it-konsulenter, indkøber osv. DE er jo ikke på provision, de er på fast timeløn når de arbejder som freelancer i virksomheden. Det er, som jeg skiver tidligere, at det "klæber" sig til salget, at det skal være på provision. Det ville jeg gerne sætte lys på :-) Og jo det er da rigtigt, at man ikke vil brænde sig på en dårlig sælger, men du vil vel heller ikke brænde dig på alle andre faggrupper ?..
Alle de brancher du nævner, leverer en konkret ydelse - Man kan ikke være sikker på, om produktet lever op til det aftalte, men man kan være sikker på, at man får et produkt! - fx et regnskab fra bogholderen, en hjemmeside fra itmanden osv.
Det produkt du tilbyder, er et produkt, som kan øge virksomhedens omsætning.. men de kan ikke være sikre på, at den bliver øget - De ved jo ikke om du bare sætter dig hjemmei sofaen og siger, at du har været ude at køre, eller om de kunder du opsøger er relevante, eller om du taler pænt til kunderne osv.. Måske har du i virkeligheden 50 firmaer, som betaler dig fast ugeløn og så bruger du reelt kun 1 time om ugen på netop min opgave.
Mon ikkke det er sådan kunden tænker og derfor de er bange for at betale?!
Hvis ja, må du jo overbevise kunden om, at du knokler for dem!
Læg vægt på, at de får "beviser" for dit arbejde, fx i form af lister over hvem du har besøgt, hvad deres reaktion var på produktet,hvorfor de ikke købte noget (fx jhvem af konkurrenterne de bruger i stedet) - osv.. Hvis du kan fremlægge det for mig som kunde, ville jeg ikke være bange for at give dig en fast løn.
Send en mail til kunden hver dag eller lav en hjemmeside, med personlig kundelogin, hvor kunden kan se, hvad du har lavet pågældende dag.