Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode ideer, men ingen betaling - surt opstød

Side 5 ud af 7 (63 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jan

Jeg kan godt forstå din frustration. Ingen har jo lyst til at arbejde gratis - heller ikke mig :) Og ja - der er mange der gerne vil have det hele gratis.

Men jeg synes at du glemmer at sætte dig i kundens sted (og det er lidt bekymrende, da det er noget jeg ville forvente en sælger kan)

Det du sælger er meget uhåndgribeligt. Hvad får jeg egentligt ved at hyre dig i en uge? Som kunde kan jeg ikke bruge "kundepleje" "engageret professionel sælger" eller andre løse floskler. Det er simpelthen for uhåndgribeligt. Hvorfor skal jeg som kunde betale dig fx 5-10.000,- for noget som jeg ikke kender udbyttet af? Jeg vil aldrig hyre en freelance sælger ,der på forhånd forlanger X kr inden de overhovedet er gået igang. Simpelthen fordi jeg ikke har nogen som helst garanti for udbyttet. Det er noget helt andet hvis jeg skal ansætte en fast sælger. Men som freelance sælger, så synes jeg det er frækt at forlange noget som helst - uden nogen form for risiko. Hvorfor skal jeg som kunde sidde med hele risikoen?

Som freelance sælger vil jeg forvente at du er professionel nok til at vurdere hvorvidt du kan sælge kundens produkter / ydelser. Det må så være DIN opgave at vurdere hvorvidt DU mener at det er en opgave DU kan tjene penge på. En løsning er jo at der inden projektsart opstilles nogle vilkår så du er sikker på at du har de ressourcer der skal til for at sælge. Men igen - det er din opgave at vurdere om du mener at jobbet er rentabelt.

Du kommer med nogle sammenligninger som ikke holder. Du sammenligner bl.a. med en revisor og en it-chef. Men disse personer leverer altså en håndgribelig ydelse.

Jeg har hyret nogen til at lave et nyt website til mig. Hvis jeg ikke er tilfreds med deres ydelse, så betaler jeg heller ikke. Hvis de ikke kan levere den vare jeg forventer så har de ikke fortjent deres hyre.

Det er da også sådan mit eget arbejde er. Hvis jeg kommer ud til en opgave som fotograf, og jeg ikke løser den sådan som kunden har bedt om, så kan jeg da heller ikke tage betaling for det.

Herudover skal du huske hvilke forum du er inde på. Du er inde på et iværksætterforum, og det er desværre kendetegnet for mange iværksættere at pengene ikke hænger på træet. Man virksomheder herinde er mindre privatejet firmaer, der i opstartsfasen kun lige tjener til at få smør på bordet. Her er det for mange en kæmpe risiko at hyre en freelance sælger, der muligvis ender med at levere absolut ingenting.

Og til sidst så lige et lille råd. Som freelance sælger, så bør du gøre mere ud af at fortælle om dine kompetencer. Jeg synes det et meget begrænset hvad du kommer med af oplysninger på dit site. Det er trods alt din opgave at skabe tryghed til kunden, og forsikre kunden om at du kan leve op til deres forventninger.

Hilsen Morten

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

I-M-D.DK - Salgshjælp:

Nej jeg sammenligner ikke, der findes jo både freelance bogholder, marketingfolk, it-konsulenter, indkøber osv. DE er jo ikke på provision, de er på fast timeløn når de arbejder som freelancer i virksomheden. Det er, som jeg skiver tidligere, at det "klæber" sig til salget, at det skal være på provision. Det ville jeg gerne sætte lys på :-) Og jo det er da rigtigt, at man ikke vil brænde sig på en dårlig sælger, men du vil vel heller ikke brænde dig på alle andre faggrupper ?.. 

Alle de brancher du nævner, leverer en konkret ydelse - Man kan ikke være sikker på, om produktet lever op til det aftalte, men man kan være sikker på, at man får et produkt! - fx et regnskab fra bogholderen, en hjemmeside fra itmanden osv.

Det produkt du tilbyder, er et produkt, som kan øge virksomhedens omsætning.. men de kan ikke være sikre på, at den bliver øget - De ved jo ikke om du bare sætter dig hjemmei sofaen og siger, at du har været ude at køre, eller om de kunder du opsøger er relevante, eller om du taler pænt til kunderne osv.. Måske har du i virkeligheden 50 firmaer, som betaler dig fast ugeløn og så bruger du reelt kun 1 time om ugen på netop min opgave.
Mon ikkke det er sådan kunden tænker og derfor de er bange for at betale?!

Hvis ja, må du jo overbevise kunden om, at du knokler for dem!
Læg vægt på, at de får "beviser" for dit arbejde, fx i form af lister over hvem du har besøgt, hvad deres reaktion var på produktet,hvorfor de ikke købte noget (fx jhvem af konkurrenterne de bruger i stedet) - osv.. Hvis du kan fremlægge det for mig som kunde, ville jeg ikke være bange for at give dig en fast løn.
Send en mail til kunden hver dag eller lav en hjemmeside, med personlig kundelogin, hvor kunden kan se, hvad du har lavet pågældende dag.

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen rigtig godt indlæg.

Når nu er jeg selv sælger og jeg kunne nok aldrig finde på at lave noget uden ren provision, en RIGTIG sælger der KAN sælger er ikke bange for provision, hvis du nu får noget du ikke tro på lader du jo bare værd med at tag produktet ind.

Jeg betaler da heller ikke en håndværker hvis ikke han laver sit arbejde, eller bogholder for den sags skyld

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis Jakodan, alt arbejde hos en prof sælger bliver altid dokumenteret. Jeg har bla. timer/sag registreringer på mine kunder så de præcis kan se på hvilke tidspunkter jeg laver hvad. kl. 08.22 - 11.20 telemarketing, 11.21-12.00 kørsel til møde kl. 12.00 - 13.00 møde med den og den :-) det virker fint.

Og naturligvis rapporter hver dag eller hver uge.

 

Jan

 

Tilmeldt 7. Nov 08
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

MartinL:

Jørgen rigtig godt indlæg.

Når nu er jeg selv sælger og jeg kunne nok aldrig finde på at lave noget uden ren provision, en RIGTIG sælger der KAN sælger er ikke bange for provision, hvis du nu får noget du ikke tro på lader du jo bare værd med at tag produktet ind.

Jeg betaler da heller ikke en håndværker hvis ikke han laver sit arbejde, eller bogholder for den sags skyld

Hej

Nu kender jeg håndværker branchen, og de laver også provisionsarbejde det kaldes akkord.

jeg citerer "Jeg betaler da heller ikke en håndværker hvis ikke han laver sit arbejde, eller bogholder for den sags skyld.

Hvis man overfører den her sætning til en sælger skal det så forståes på den måde at hvis en sælger bruger 37 timer og ik får  solgt en skid fordi det måske er et uduligt produkt ?

Jeg betaler da heller ikke en håndværker hvis ikke han laver sit arbejde, eller bogholder for den sags skyld så har han ikke udført hans arbejde,

Men bogholderen som før omtalt er måske ikke helt færdig med hendes opgave men hun gør den færdig senere men hun har lavet en del arbejde,

så får hun måske ikke løn for det hun har lavet.

En sælger tid bliver ikke regnet for en skid, det forstår jeg ikke ?????? 

 

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en sælger bruger 37 timer på en produkt er det sku han egen skyld, jeg er selv sælger og kunne man ved jo godt selv hvad der kan sælges

Tilmeldt 7. Nov 08
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan sig,. at sælgeren selv burde bestemme prisen på det produkt han skal sælge, for så har han jo solgt og dermed får han provision, om forhandleren tjener noget er bare ærgeligt de har bare ikke leveret et et produkt , der holder pengene, og dermed skal produksenten heller ikke have penge.

 

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Uden at have læst hele debatten vil jeg kommentere.. "no-cure-no-pay" er blevet meget kendt. Og brugt. De bedste tjener kassen og de mindre-gode tjener intet.

 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I-M-D.DK - Salgshjælp:

Præcis Jakodan, alt arbejde hos en prof sælger bliver altid dokumenteret. Jeg har bla. timer/sag registreringer på mine kunder så de præcis kan se på hvilke tidspunkter jeg laver hvad. kl. 08.22 - 11.20 telemarketing, 11.21-12.00 kørsel til møde kl. 12.00 - 13.00 møde med den og den :-) det virker fint.

Og naturligvis rapporter hver dag eller hver uge.

Kunne det så være et spørgsmål om, at gøre dine kunder bedre opmærksom på det?
Så kunden ved at de får noget for pengene - også selv om besøget ikke blev til et salg og det måske istedet er værdifuld viden om kundens reaktion på produktet.. Jeg kan ikke se, nogen steder på din hjemmeside, hvor du skriver, at man får rapporter, og hvad rapporterne omhandler, ud over tidsforbrug.

Det ville selvfølgelig ikke sortere opkald fra, fra folk som ønsker ren provisionslønning - men det kunne måske være med til at overbevise om, at fast timeløn er en god ide.

Tilmeldt 7. Nov 08
Indlæg ialt: 566
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon:

Uden at have læst hele debatten vil jeg kommentere.. "no-cure-no-pay" er blevet meget kendt. Og brugt. De bedste tjener kassen og de mindre-gode tjener intet.

Nå, Kommer det ikke an på produktet, hvor nemt  det er at sælge?

Side 5 ud af 7 (63 indlæg)