Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken e-shop løsning skal jeg vælge?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tina,

Jeg kan ikke lave en webshop til dig, men jeg kan give dig et par råd baseret på sund fornuft.

1. Brug en open source webshop som f.eks Oscommerce eller Magento. Lad være med at købe en propritær webshop. Gør du det, gifter du dig med leverandøren. Du må ikke være afhængig af leverandørens lyst og lavne.

2. En open source løsning som f.eks Magento - min favorit - har sikkert alle de features du har brug for (samt en hel del flere). Du skal derfor kune "pege" på det du vil have og ikke lave dyr speciale udvikling.

3. Du kan købe alle mulige moduler for Magento lavet af andre softwarehuse. Det skal ses i modsætning til en propritær webshops hvor du må tage dig til takke - i det store hele - med det som leverandøren har lavet. Er du ikke tilfreds må du betale for udviklingen - som i øvrigt kun kan laves af webshop leverandøren.

4. En Magento / OSCommerce løsning kan du hoste lige der hvor du vil, og du har en kopi af souce coden. Det kan / har du ikke med en proprietær webshops løsning. Hostning er ikke noget problem, der er mange kompetente hosting firmaer som uden problemer kan hoste OS Commerce eller Magento løsninger. Derfor, hvis du en dag ikke kan lide lugten i bageriet så tager du bare din webshop og går et andet sted hen.

5. En Magento løsning er meget fleksible med hensyn til design i modsætning til nogle af de propritær webshop løsninger jeg her set, som kan være ret firekantet. 

6. Husk at finde en leverandør som kan lave både design og opsætning af shoppen.

Gør du ikke det løber du en risiko for at du ende op som en lus mellem to negle. Det er meget vigtigt at du kan tale direkte med designeren således du selv forklare dine behov til dem frem for at det skal gå igennem en sælger.

Held og lykke med shoppen!

Med venlig hilsen,

Peter

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:03
Gennemsnit 2,1 stjerner givet af 7 person

Peter Skouhus:
1. Brug en open source webshop som f.eks Oscommerce eller Magento. Lad være med at købe en propritær webshop. Gør du det, gifter du dig med leverandøren. Du må ikke være afhængig af leverandørens lyst og lavne.

Nej, nej det er det dårligste råd! Det må du endelig ikke følge. Skynd dig at finde en god og solid shop leverandør, at gifte dig med! En der ved en masse om e-handel, der kan hjælpe dig og der bekymre sig om at din webshop bliver ved at køre, fordi der afregnes på månedsbasis. På den måde kan du koncenterer dig om at drive forretningen, mens din shop leverandør sørger for det tekniske spiller.

Et godt og solidt ægteskab, er helt klart at foretrække fremfor, at afregne på timebasis for at få opfyldt sine behov! Også selvom den slags er billigt i Fillipinerne :-)

(Bare lige for at der ikke skal herske nogen tvivl så er Peters firma leverandør af Open Source løsninger, og mit firma EasyFlow er leverandør af standard løsninger).

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:19
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Velkommen til runde 1770292 af den samme debat.

Lundsby har et leje system hvor du ikke har nogen adgang til kildekoderne og dermed er 100% bundet til dem som leverandør og hvis du en dag om et år står og skal bruge noget som de ikke kan levere så er Lundsby ret sikker på at du ikke bare flytte din webshop væk fra ham som udbyder fordi du ikke kan tage noget med dig ud over den tekst og de billeder som der står på siden - og derfor har du en høj grad af leverandør afhængighed hvis du gifter dig med Lundsbys produkt.

En hver uafhængig virksomheds- eller organisationskonsulent vil fortælle dig hvor ufatteligt vigtigt det er at du ikke binder dig op på leverandør afhængighed og med mindre at rationalet er at du ikke har råd til at etablere en egen løsning fra dag 1 af og hellere vil leje dig og så betaler (noget mere) over tid så kan og bør der nok ikke være den store fordel i at gifte dig med et closed source system hvor du ikke har friheden til at ændre din webshop efter dit behov men er bundet op på hvad din udbyder ønsker af tilbyde.

Så kommer det helt sikkert de sædvanlige dårlige undskyldninger om at "en leje udbyder skal levere en bedre service for at folk er glade for de betaler jo per måned" men nej - dem som ved at kunden er helt frit stillet til at flytte deres webshop hvor hen de vil, hvornår de vil er nok noget bedre motiveret for at yde dig en god service end dem som ved at du ikke har råd til at skifte løsning fordi det medfører at du skal starte helt forfra + du får en masse ekstra omkostninger på at skifte system.

Så lad for guds skyld da være med at høre på Lundsby - med mindre altså du vil stille dig selv dårligst muligt fra start....

Når det er sagt så bør du undersøge markedet ud over de 2 nævnte open source løsninger.

Magento er ikke særligt godt kodet men de har brugt meget krudt på at pakke det pænt ind så det ser godt ud men har problemer med skallering.

OsCommerce burde slettes - det er forældet og mangler strukturelt og funktionelt rigtigt mange af de ting som du finder hos de fleste andre systemer i dag - dog har enkelte udbydere valgt at patche det op og lukke en del huller osv. men så binder du dig typisk også op på den enkelte udbyders version.

Derudover findes der en del andre muligheder som f.eks. PrestaShop, Joomla/VirtueMart, Joomla/redSHOP,

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 19:30
Gennemsnit 1,8 stjerner givet af 5 person

Kære Tina Lund

Hvor er det synd for dig, at du prøver at komme igennem med et seriøst spørgsmål, og det eneste du dybest set får ud af det, er en masse salgsgas fra et bund sultne iværksætterer.  I SKULLE FANEME SKAMME JER ALLE SAMMEN!

Tina hvis du er interesseret kan du sende mig en privat besked og så kan vi tage en snak om dette i enerum.  Jeg ejer selv en webshop og har MASSER af erfaring på godt og ondt med flere af de nævnte produkter.

Mvh

Ohm

PS: Lad nu være med at sable mig ned - Jeg har sgu ret.  Det her engang så nyttige forum er i øjeblikket oversvømmet med selvstændige entreprenører og andet godtfolk der blot forsøger at bruge det som en salgskanal.  Prøv at kigge jer omkring!  ALLE indlæg får, hvis muligt, et sted mellem 70 - 99% henvendelser fra "hjælpsomme sjæle" der helt åbenlyst blot prøver at "pushe" deres egne virksomheder.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:16

Ohm Holding:

Kære Tina Lund

Hvor er det synd for dig, at du prøver at komme igennem med et seriøst spørgsmål, og det eneste du dybest set får ud af det, er en masse salgsgas fra et bund sultne iværksætterer.  I SKULLE FANEME SKAMME JER ALLE SAMMEN!

Tina hvis du er interesseret kan du sende mig en privat besked og så kan vi tage en snak om dette i enerum.  Jeg ejer selv en webshop og har MASSER af erfaring på godt og ondt med flere af de nævnte produkter.

Mvh

Ohm

PS: Lad nu være med at sable mig ned - Jeg har sgu ret.  Det her engang så nyttige forum er i øjeblikket oversvømmet med selvstændige entreprenører og andet godtfolk der blot forsøger at bruge det som en salgskanal.  Prøv at kigge jer omkring!  ALLE indlæg får, hvis muligt, et sted mellem 70 - 99% henvendelser fra "hjælpsomme sjæle" der helt åbenlyst blot prøver at "pushe" deres egne virksomheder.

Et af de meget få indlæg som kan anbefales i denne tråd :(

Om man vælger open source eller en hostet løsning er op til en selv. Det er mere hvad man har mulighed for og adgang til. En open source kan være god nok for man kan have nogle muligheder i denne, mens en hostet også kan være god fordi der er nogle andre muligheder.

Du kan evt. kigge på min blog http://www.niels-henriksen.dk/it/hostet-eller-open-source/ hvor jeg skrev om det.

Jeg er også lidt skuffet over hvor meget folk prøver at sælge i tråeden fordi der er INGEN der kommer med regulære råd. De prøver kun at afsætte deres produkt. Nogle gange bør man lige kigge på hvad det er folk skriver.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Agerbæk, Vestjylland
Tilmeldt 21. Aug 05
Indlæg ialt: 500
Fra  Jesper CC Skrevet kl. 22:35

Niels:

Jeg er også lidt skuffet over hvor meget folk prøver at sælge i tråeden fordi der er INGEN der kommer med regulære råd. De prøver kun at afsætte deres produkt. Nogle gange bør man lige kigge på hvad det er folk skriver.

Niels, du siger, at ingen prøver på at hjælpe...det er jeg ikke enig i. Til mit eget forsvar vil jeg lige sige, at jeg ikke har til hensigt at sælge noget til nogen. (udover mine pejse naturligvis) Jeg driver selv en e-butik og har efter bedste evne forsøgt at bidrage positivt til at Tina kan træffe sin beslutning.   

De bedste hilsner

Jesper Christiansen
www.podcastnu.dk 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 312
Skrevet kl. 22:40

Jesper Christiansen:

Niels, du siger, at ingen prøver på at hjælpe...det er jeg ikke enig i. Til mit eget forsvar vil jeg lige sige, at jeg ikke har til hensigt at sælge noget til nogen. (udover mine pejse naturligvis) Jeg driver selv en e-butik og har efter bedste evne forsøgt at bidrage positivt til at Tina kan træffe sin beslutning.   

Skulle lige til at skrive et tilsvarende indlæg, men du kom mig i forkøbet Jesper ...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:02

Jesper Christiansen:

Fair nok. Mit indlæg kom i en reklame pause i Mythbusters :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:03

Skulle vi ikke lige fastslå at så vidt jeg kan læse mig til så er hverken Peter eller jeg selv ude i at give tilbud.

Peter giver nogle gode råd om open source generelt - som Lundsby har en anden holdning til - som jeg så giver et indspark på og oven i købet kommer med nogle råd ang. de 2 benævnte open source muligheder og nævner 3 mere.

Så skulle vi ikke lige modere opfattelsen af indlæggende i tråden så de modsvarer virkeligheden.

Til Niels:

Dit blog indlæg er et meget godt forsøg men det afspejler bestemt ikke virkeligheden.

Der hvor det går galt er følgende 2 elementer:

Bagdele ved Open Source:

• Du skal selv eller kende en der kan udvide det hvis det er nødvendigt
  • Hvis din webhotel udbyder ikke tilbyder backup skal du selv sørge for det
  • Din webhotel udbyder tilbyder ikke support (men tit har programmet et forum)
  • Et nyt modul kan være crap. Så du skal finde det rigtige

Fordele ved Hostet:

• Din webhotel udbyder tilbyder support i programmet
  • Du skal ikke tænke på om det kører som det skal. Din udbyder har ansvaret for det

For det første så kan du fint få hosted open source webshops med service, support, backup osv.

For det andet så kan nye features til hosted løsninger (open eller closed source) være crap (som du kalder det) - det behøver som sådan ikke have noget med modellen for softwaren at gøre.

Ja men skal selv kende en der kan udvide det - med mindre altså man har valgt en hosted open source løsning hvor man også kan få assistance til den del - men derudover har man jo lige præcis friheden til også selv at komme med en leverandør til det.

Og så giver de 2 fordele ved hostet jo ligesom sig selv - Ja det er fordele men det er fordele for en hostet løsning ikke for en closed source løsning.

Så skillelinjen skal stå imellem Open Source vs. Closed Source og ikke på om det er hosted eller ej - der findes i tonsvis af udbydere med hosted open source også.

Så derfor må mit absolutte råd være til Tina at hun overvejer fordele ved en hosted vs. en gør-det-selv løsning - og naturligvis bør hun vælge en Open Source løsning så hun ikke låser sig selv.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:05

Ronnikc:
Så skulle vi ikke lige modere opfattelsen af indlæggende i tråden så de modsvarer virkeligheden.

Joda... 6 ud af 9 indlæg på side 1 er "jeg kan levere en løsning".

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)