Jamen Anders - jeg vil da give dig lidt ret hen ad vejen. Som iværksætter, er du selvfølgelig selv med til at definere den "gruppe" du tilhører - og du vælger altså at tilhøre en "højrisikogruppe", og det forstår jeg egentlig ikke! Det er lidt ligesom "skomager, bliv ved din læst". Men til gengæld er det at kaste sig ud i iværksætteri måske risikobetonet. Jeg er klar over at mange iværksættere - et godt eksempel ville jo være Martin Thorborg - har været foregangsmænd udi iværksætteri, og har dermed løbet en ekstrahøj risiko, men også ydet en ekstrahøj indsats. Og det kan være at dette bliver belønnet. Men når det nu netop er iværksætteri, der driver det meste nytænkning, hvorfor så ikke støtte det med alle kræfter og midler - til samfundets bedste? Og hvad angår "højrisikoinvesteringer", ville jeg da mene at aktier i Berlosconis medieverden, eller i den tidligere så ansete guru Maddoc (tror jeg nok han hedder), i bund og grund er mindst lige så risikable som at investere i et iværksætterprojekt. Fortsæt endelig med kommentarer. Bennie
|
En fornuftig investeringsportfolie - For privatperson, fond, forening eller ATP - Består af en række investeringer i forskellige typer investeringsprodukter (noterede/unoterede aktier, obligationer, ejendomme, råvarer etc.) - Specielt aktier bør fordeles blandt forskellige brancher med forskellig risikoprofil.
Og det samme gælder for banker. INGEN banker udlåner 100% af deres midler til en enkel branche, hvilket for nyligt har vist sig nyttigt efter som banker med overvejende udlån til ejendomsspekulation ikke har det helt optimalt for tiden.
Det samme gælder for bankerne, som bør have en blanding af udlån blandt iværksættere, selvstændige, kassekreditter til større virksomheder, udlån til ejendomme, huslån, forbruglån m.v.
For større investeringsforeninger, med offentlig investeringsstrategi, er det desuden naturligt at kigge på investeringsobjekters grønne regnskaber, miljøpolitiker, arbejdsvilkår for arbejdere m.v. Hvorfor der blandt andet findes investeringsforeninger, som ikke investerer i cigaretter, våben etc.