Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lad os lave en iværksætterbank.

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

ATP er desværre også nødt til at forholde sig til risikoen af deres (vores) investeringer - Det er jo trods alt vores allesammens pensionsmidler der jongleres med.

Og der falder iværksættere jo nok desværre i kategorien af højrisiko investeringer.

Jamen Anders - jeg vil da give dig lidt ret hen ad vejen.

Som iværksætter, er du selvfølgelig selv med til at definere den "gruppe" du tilhører - og du vælger altså at tilhøre en "højrisikogruppe", og det forstår jeg egentlig ikke! Det er lidt ligesom "skomager, bliv ved din læst". Men til gengæld er det at kaste sig ud i iværksætteri måske risikobetonet.

Jeg er klar over at mange iværksættere - et godt eksempel ville jo være Martin Thorborg - har været foregangsmænd udi iværksætteri, og har dermed løbet en ekstrahøj risiko, men også ydet en ekstrahøj indsats. Og det kan være at dette bliver belønnet. Men når det nu netop er iværksætteri, der driver det meste nytænkning, hvorfor så ikke støtte det med alle kræfter og midler - til samfundets bedste?

Og hvad angår "højrisikoinvesteringer", ville jeg da mene at aktier i Berlosconis medieverden, eller i den tidligere så ansete guru Maddoc (tror jeg nok han hedder), i bund og grund er mindst lige så risikable som at investere i et iværksætterprojekt.

Fortsæt endelig med kommentarer.

Bennie

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 12:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

En fornuftig investeringsportfolie - For privatperson, fond, forening eller ATP - Består af en række investeringer i forskellige typer investeringsprodukter (noterede/unoterede aktier, obligationer, ejendomme, råvarer etc.) - Specielt aktier bør fordeles blandt forskellige brancher med forskellig risikoprofil.

Og det samme gælder for banker. INGEN banker udlåner 100% af deres midler til en enkel branche, hvilket for nyligt har vist sig nyttigt efter som banker med overvejende udlån til ejendomsspekulation ikke har det helt optimalt for tiden.

Det samme gælder for bankerne, som bør have en blanding af udlån blandt iværksættere, selvstændige, kassekreditter til større virksomheder, udlån til ejendomme, huslån, forbruglån m.v.

For større investeringsforeninger, med offentlig investeringsstrategi, er det desuden naturligt at kigge på investeringsobjekters grønne regnskaber, miljøpolitiker, arbejdsvilkår for arbejdere m.v. Hvorfor der blandt andet findes investeringsforeninger, som ikke investerer i cigaretter, våben etc.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 12:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har iøvrigt lige en tilføjelse, der ganske præcis betegner udvikling af en idé (iværksætteri).

Er den lykkelige ejer af en kæmpe vase, der er lidt skæv i bunden, og derfor altid "banker" lidt i gulvet når man går forbi. Min seksårige søn påstod, at han nok skulle løse problemet for en 10´er. Det lød da spændende - så værsgod min søn!

Han købte en is - spiste den - og satte ispinden i klemme under vasen.

Han skal nok blive en god iværksætter en dag.

Bennie

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:53

Bennie Larsen:

Var det ikke en rimelig fornuftig idé, at man dannede en forening med henblik på stiftelse af en "Iværksætterbank" - hvor bankrådgivernes funktion ikke var at tage sikkerhed i din familie og dits liv, men tage sikkerhed i et iværksætterprojekt - og hvor "banken" var en aktiv teamplayer i projektet?

Hvor de ansatte i banken ikke var ansat til, at finde mest sikkerhed i din person, men i dit projekt. Altså bankmedarbejdere, der har prof viden om iværksætterprojekter.

Hej Bennie,

Det er netop det, som www.InvestorKapital.dk gør. Der er en række andre investorfirmaer som gør netop det samme. Så din idé er allerede effektueret.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 13:03

Martin E. Jensen - InvestorKapital.dk:

Hej Bennie,

Det er netop det, som www.InvestorKapital.dk gør. Der er en række andre investorfirmaer som gør netop det samme. Så din idé er allerede effektueret.

Hej Martin.

Det er nu ikke helt det samme. I forbereder iværksætteren til at mødes med en investor, som i har skaffet, og håber der opstår enighed imellem dem.

Det jeg ville frem til, var en mere direkte vej, uden disse mellemled.

Der skal stadig laves de samme overvejelser som i laver, men beslutningsfasen udføres direkte i "banken", hvis daglige ledelse iøvrigt kunne bestå af fremtrædende iværksættere.

Bennie

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:08

Uha hvor har I / vi jo alle sammen ret i vores meninger og synspunkter.

Anders - du har jo fat i en pointe, når du som jeg læser - mener at det er for letkøbt blot at lade risikone for ens iværksætteri overgå til banken.

elmanden - du har jo også ret i din redegørelse for hvordan en rigtig bank bør være skruet sammen - i fordelingen af diverse kunder etc.

Og dig Bennie - hvor jeg dog "elsker dig" [;) - jeg kan i mange af dine points godt følge dig. Hvorfor skal vi iværksættere ligestilles med de dårligeste betalere der findes....? Det kan da godt være at der er lavet statistiker over at et vis antal firmaer er lukket igen indenfor 10 år. Men tænk nu lige lidt - 10 år er da altså også en pæn portion tid. Og det behøves vel ikke nødvendigvis at betyde at firmaet er lukket med tab og er skyldig banken penge......?? Og undersøgelsen viser vel ikke om det er fordi to firmaer er fusioneret, og derved opgives det enes cvr nummer osv.

Som nævnt i et af mine andre indlæg i denne tråd, så er jeg ikke nok inde i bankverden til at kunne komme med et kvalificeret bud på, hvordan sådan en bank kunne skrues sammen. MEN jeg tror vi for en stund skal lægge alle begrænsningerne på hylden (kun for få sekunder...Big Smile) - og så prøve at tænke ud af boksen. Hvem siger at det skal være en traditionel bank som vi kender den idag...??

Og selvfølgelig skal der være et 100% gennemarbejdet projekt med alverdens analyser osv. før en hjælp kan komme på tale - det er jeg fuldt ud enig i. Der findes mange platugler, som kun er ude på at hive nogle hurtige penge ud af banken.

Min kone og jeg selv er begge selvstændige med hver vores firma. I vores første 2-3 år af vores firmaes leveår (og det var enda længe før finanskrisen), oplevede vi flere gange at en kreditrating automatisk satte os til en lavere kreditscore, blot fordi at vi i rubrikken under arbejdsform, skrev "selvstændig".

Altså en fornemmelse af at det virkelig var op af bakke, hvis vi f.eks. skulle låne til en bil etc. Havde vi kunnet lægge 2 lønsedler og skrive "lønmodtager" var vi røget lige igennem. (Og sig ikke at det er noget vås - har selv før mit selvstændige virke, arbejdet med indtastning i kreidtrating. Så vi blev ligestillet med de andre "forkerte" svar som f.eks. hemmeligt telefonnummer, flyttet mange gange, ingen fagforeninig etc. som alle gav en lavere kreditrating).

Surt - når regnskaberne viste fornuftige tal.

Nå - dette også blot som lidt vægt til Bennie´s fordel Wink.

Uanst iværksætterbank eller ej - så god weekend til jer alle. Rart med lidt debat og "venden tanker med hinanden"

Birger

Fra København
Tilmeldt 29. May 09
Indlæg ialt: 368
Skrevet kl. 13:18

Tror du får svært ved at finde ansatte/ledelse, der i tilstrækkelig grad har forstand på iværksætteri og samtidig har en fornuftig bankuddannelse.

Men problemet er også, at det du søger er en løsning, hvor der ikke er sat lighedstegn imellem risiko og afkast og på den måde kan det ikke løbe rundt for den part, der skal låne dig pengene.

Det lyder måske lidt hårdt det her, men det tyder på, at det er et sted for idéer, der hverken er gode nok eller har et fornuftigt økonomisk fundament, siden hverken bank eller almindelig investor vil røre ved den. 

Jeg så hellere en større fokus på investeringsfonde fra statens side - så må den enkelte iværksætter leve med at betale en større del af kagen tilbage, hvis det bliver en succes.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:22

Bennie Larsen:

Var det ikke en rimelig fornuftig idé, at man dannede en forening med henblik på stiftelse af en "Iværksætterbank" - hvor bankrådgivernes funktion ikke var at tage sikkerhed i din familie og dits liv, men tage sikkerhed i et iværksætterprojekt - og hvor "banken" var en aktiv teamplayer i projektet?

Hvor de ansatte i banken ikke var ansat til, at finde mest sikkerhed i din person, men i dit projekt. Altså bankmedarbejdere, der har prof viden om iværksætterprojekter.

Skulle man ik bare fokusere på det man er bedst til og lade andre om resten? Siden hvornår er en bank blevet en objektiv rådgiver?

Hvorfra skulle en bank få alt den viden om alle brancher og i alle lokalsamfund? Hvorfra skulle banken få sikkerhed og tjene penge? Hvordan kan en bank tage sikkerhed for f.eks 5 mio kroner i et projekt, der pt er værdiløs?

Ja hvorfor ik blot lade bankerne drive bank og de selvstændige drive virksomhed?

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 13:24

BMøllerC:

...........ror vi for en stund skal lægge alle begrænsningerne på hylden (kun for få sekunder...Big Smile) - og så prøve at tænke ud af boksen. Hvem siger at det skal være en traditionel bank som vi kender den idag...??

Birger

Tak for ordene Birger.

Du rammer måske helt rigtigt. Hvem siger det skal være en traditionel bank, som vi kender den idag? Og netop det, at tænke ud af boksen, er der behov for her - ligesom i alle andre situationer.

God weekend til dig også

Bennie

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 13:26

Fashion-Seller:

Bennie Larsen:

Skulle man ik bare fokusere på det man er bedst til og lade andre om resten? Siden hvornår er en bank blevet en objektiv rådgiver?

Hvorfra skulle en bank få alt den viden om alle brancher og i alle lokalsamfund? Hvorfra skulle banken få sikkerhed og tjene penge? Hvordan kan en bank tage sikkerhed for f.eks 5 mio kroner i et projekt, der pt er værdiløs?

Ja hvorfor ik blot lade bankerne drive bank og de selvstændige drive virksomhed?

Er det ikke den der med "skomageren" igen????

Bennie

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)