Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lad os lave en iværksætterbank.

Side 1 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke bare her på debatsiderne, men også ude i den virkelige verden, er det meget svært at komme til penge - specielt igennem en bank - og specielt med et "sidekig" til finanskrisen.

Nu er det jo sådan, at en bank er en "forretning", der skal leve - og overleve - af at tjene penge. Det er der jo overhovedet ikke noget mærkeligt i - vi vil allesammen gerne tjene penge.

Der er dog lige den hurtle, at når banken skranter, kan den som "privatforretning" få hjælp fra staten. Dette gør staten naturligvis for, at det ikke skal gå ud over alle bankkundernene, som er helt almindelige mennesker, på den ene side - og på den anden side, mere nationaltøkonomisk, at undgå et tillidsbrud.

Når en almindelig bank - som jo er en almindelig forretning - skal drive deres forretning, og prøver at skabe størst muligt afkast, er det klart at banken går efter den største fortjeneste og den største sikkerhed - hvorfor det altid sker, som de fleste af os har oplevet, at man selv skal kautionerer får sin virksomheds lån.

Og nu til det egentlige debatoplæg.

Var det ikke en rimelig fornuftig idé, at man dannede en forening med henblik på stiftelse af en "Iværksætterbank" - hvor bankrådgivernes funktion ikke var at tage sikkerhed i din familie og dits liv, men tage sikkerhed i et iværksætterprojekt - og hvor "banken" var en aktiv teamplayer i projektet?

Hvor de ansatte i banken ikke var ansat til, at finde mest sikkerhed i din person, men i dit projekt. Altså bankmedarbejdere, der har prof viden om iværksætterprojekter.

For mig at se, ville dette kunne sætte skub i mange projekter (og der vil sikkert også være en del der ikke er eksistensberettiget, men det er der jo under alle omstændigheder) og der er da store pengetanke som f.eks. ATP, der har et dedikeret formål, at investere en del af deres summer i nytænkning og iværksætteri.

Hvad synes du?

Er det en god idé med en Iværksætterbank.

• Lad os komme i gang (56,8%)
  • Det vil aldrig kunne gå (22,7%)
  • Det lyder meget besværligt (20,5%)
  • Totalt antal stemmer: 44
Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 10:00

Bennie Larsen:
Var det ikke en rimelig fornuftig idé, at man dannede en forening med henblik på stiftelse af en "Iværksætterbank" - hvor bankrådgivernes funktion ikke var at tage sikkerhed i din familie og dits liv, men tage sikkerhed i et iværksætterprojekt - og hvor "banken" var en aktiv teamplayer i projektet?

Hvis du som brænder for en ide ikke vil risikere noget overhovedet, hvordan kan man så forvente at en bank vil (der er sat i verden for at tjene grunker)?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 10:28

Hej Bennie...

Jo - du kan kun få en positiv smiley herfraYesBig Smile

Det mangler så afgjort. Pt. har jeg på 14 dag modtaget ordrer for kr. 110.000,- excl. moms. men mangler selv 18.000,- for at kunne iværksætte dem. Og der er ingen bank der hjælper.. Har været 6 steder. Ej heller hjælp til depositum til nye lokaler.. 

Så en iværksætter bank der kan se at når man ligger inde med en positiv ordrebeholdning vil også være den der hjælper en videre....

mvh. Michael

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:44

Rasmus Lindgren:

Bennie Larsen:

Hvis du som brænder for en ide ikke vil risikere noget overhovedet, hvordan kan man så forvente at en bank vil (der er sat i verden for at tjene grunker)?

Rasmus > Det var dog vældigt som du er ude med riven i dag Wink. (Havde du ikke også noget i et tidligere indlæg idag som du selv kaldte "at du var en gamel gnaven mand" ) - Nå - det var kun sagt i spøg Big Smile.

Rasmus har selvfølgelig en pointe i at vi som iværksættere også skal kunne turde / tåle at risikere noget. Hvis det var helt risikofrit og der var frit valg på alle hylder, så tror jeg ikke at man ville kæmpe så meget for tingene og finde den tilfredsstilelse, som det er når noget lykkedes.

Når så det er sagt, kan jeg på mange punkter godt følge og være enig med trådstarter omkring behovet/ideén om en iværksætterbank. P.t. har jeg ikke selv det store behov, og da jeg havd, var det tiden før finanskrisen. Så der var det jo "bare" at skrive en mail og bede om forhøjelse af kreditten - og vupti - dagen efter var der penge på kontoen igen Wink.

Helt så nemt går det jo nok ikke idag. Men ideén med at rådgiverne i banken på egen krop måske havde prøvet noget iværksætteri og på den måde også kendte til, at selvom et pågældende projekt måske i andres øre lød helt hen i vejret - ja så viste erfaringerne jo at det faktisk godt kunne gå hen og blive en givtig forretning med årene. Så - ja jeg ved ikke hvordan en sådan bank skulle stables på benene - men jeg ville helt sikkert blive kunde der.

P.s. Mon ikke der sidder en eller anden fillialbestyrer og ærger sig gul og grøn over, at han ikke for mange år siden gav en lille smedvirksomhed ude i Vestjylland den ekstra kassekredit på 10.000 kroner som smeden havde brug for (tænkt eksempel) - forøvrigt hedder denne lille smedevirksomhed i dag Vestas!!                 Så du pointen     Big Smile

Birger

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 10:54

Hej alle.

Jeg kan sagtens se Rasmus´ pointe - men det var nu ikke meningen, at det skulle være risikofrit i den forstand.

"Banken" har f.eks. pant i selve projektet, og der financieres f.eks. ikke løn til iværksætter etc etc.

Bennie

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:59

Og hvis projektet går på røven, så står banken med håret i postkassen og den selvstændige har ikke løbet nogen nævneværdig risiko.

Jeg tror ikke det er noget en bank lever ret længe på.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Skrevet kl. 11:02

Anders Christensen:

Og hvis projektet går på røven, så står banken med håret i postkassen og den selvstændige har ikke løbet nogen nævneværdig risiko.

Siger du dermed, at f.eks den meget omtalte hr. Stein Bagger, skulle borge for sikkerheden, i og med han sikkert har kautioneret overfor den danske bank?

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 11:05

BMøllerC:

Rasmus Lindgren:

Bennie Larsen:

Rasmus > Det var dog vældigt som du er ude med riven i dag Wink. (Havde du ikke også noget i et tidligere indlæg idag som du selv kaldte "at du var en gamel gnaven mand" ) - Nå - det var kun sagt i spøg Big Smile.

Rasmus har selvfølgelig en pointe i at vi som iværksættere også skal kunne turde / tåle at risikere noget. Hvis det var helt risikofrit og der var frit valg på alle hylder, så tror jeg ikke at man ville kæmpe så meget for tingene og finde den tilfredsstilelse, som det er når noget lykkedes.

Når så det er sagt, kan jeg på mange punkter godt følge og være enig med trådstarter omkring behovet/ideén om en iværksætterbank. P.t. har jeg ikke selv det store behov, og da jeg havd, var det tiden før finanskrisen. Så der var det jo "bare" at skrive en mail og bede om forhøjelse af kreditten - og vupti - dagen efter var der penge på kontoen igen Wink.

Helt så nemt går det jo nok ikke idag. Men ideén med at rådgiverne i banken på egen krop måske havde prøvet noget iværksætteri og på den måde også kendte til, at selvom et pågældende projekt måske i andres øre lød helt hen i vejret - ja så viste erfaringerne jo at det faktisk godt kunne gå hen og blive en givtig forretning med årene. Så - ja jeg ved ikke hvordan en sådan bank skulle stables på benene - men jeg ville helt sikkert blive kunde der.

P.s. Mon ikke der sidder en eller anden fillialbestyrer og ærger sig gul og grøn over, at han ikke for mange år siden gav en lille smedvirksomhed ude i Vestjylland den ekstra kassekredit på 10.000 kroner som smeden havde brug for (tænkt eksempel) - forøvrigt hedder denne lille smedevirksomhed i dag Vestas!!                 Så du pointen     Big Smile

Birger

Eftersom Vestas tidligere er gået konkurs, tror jeg lige præcis at denne filialbestyrer ikke ærgrer sig over, at han for mange år siden gav den lille virksomhed en ekstra kassekredit. I stedet er han nok glad for, at han i stedet i dag har muligheden for at låne pengene ud til en virksomhed, der sandsynligvis har nok opbakning til ikke at gå konkurs - Foreløbigt.

Førnævnte er vist blot skrevet for at pointere, at det nok ikke er videre sandsynligt at lave en bank, der bygger 100% på iværksætterlån. Det er en grund til, at almindelige banker ikke vil udlåne - Og er det ikke størstedelen af de danske virksomheder, som går nedenom og hjem indenfor de første par år?

Efter min mening er det alt for risikabelt at stable en bank på benene, som fokuserer 100% på iværksættere - Og i værste fald, vil denne bank blot give en højere udlånsrente til iværksætterne, end velkonsoliderede iværksættere kan få i almindelige banker.

Samtidig vil en sådan Iværksætter-bank sandsynligvis samle de udlån, som almindelige banker ikke vil tage ind som kunder - Og bygger banken ikke som udgangspunkt på kunder (og desuden stiftere), som andre banker ikke vil røre med en ildtang? - Der vil som regel være en grund til, at banker ikke vil låne penge ud - Foruden den omdiskuterede solvensgrad.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 11:05

Altså Anders

Prøv lige at finde det positve og bak lidt op.. Du plejer da at have hjælpende kommentar med i dine andre indlæg...  

Det Bennie gør er at samle sammen om at finde positive løsninger... Det skal man ikke rakkes ned for - det har vi i forvejen banken til...

mvh

Michael

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 11:09

BMøllerC:

Jo jeg er en "gammel" sur fis Wink

Anders Christensen:

Og jeg er meget enig Yes. Vi iværksættere får desværre en super god ide dagligt som vi er overbeviste om kan gøre os til mange millionære Smile. Vi er rigtig gode til at se muligheder. Desværre ser kun de færreste begrænsninger og endnu færre går ud og analysere markedet grundigt. Hvis jeg skulle investere i noget (nu er jeg ikke en bank, så vi er nok nede i de mindre beløb... Smile), så ville jeg da sikre mig at vi var i samme båd. Hvis jeg stod til potentielt at kunne miste et par hundrede tusinde, så ville jeg da også forvente at iværksætteren også mistede et lignende beløb (mindst...!).
Min pointe med dette er også at sige at der er rigtig mange idéer hos rigtig mange mennesker, og hvordan kan en bankmand der kun ser på tal forventes at finde det ene guldkorn blandt tusinde kokasser, der kan give en profit? Ja... man passer på og sætter nogle regler op der kan omsættes til for at kunne låne pengene. Et eller andet sted forstår jeg sgu godt bankerne i denne tid.

Side 1 ud af 5 (49 indlæg)