Hej Jørgen.
Jeg har netop købt en sprit ny MacBook Pro (13.3") for mindre end en måned siden. Jeg er stærk Linux tilhænger, men bruger Windows i mit daglige arbejde.
Jeg blev utroligt facineret af Apples maskiner, da specielt deres MacBook Pro serie udstråler kvalitet og holdbarhed, hvilket jeg går meget op i.
I dag er jeg glad for min MacBook Pro, men kunne jeg vælge om, tror jeg at jeg ville gøre det. Jeg gætter på at jeg er blevet 20% mindre effektiv, siden jeg skiftede. Mac OSX er i høj grad gearet omkring brugen af musen, og det hader jeg inderligt. Og vil man bruge genvejstaster, så har Apple selvfølgelig fundet på deres helt egne og totalt obskure taste-kombinationer, så du kan være sikker på, at du aldrig vænner dig til det. Det kræver 4 taster at tage et screenshot af et vindue til udklipsholderen. Men hvis du ikke har noget imod musen, så vil det næppe belaste dig voldsomt. De har også tilføjet mange smarte multi-touch funktioner i touch-pad'et, så du fx kan få et totalt overblik over dine vinduer, ved at holde 4 fingre nede, og trække dem ind mod dig. På samme måde kan du, ved at skubbe fingrene væk fra dig, skubbe vinduerne til side, og få adgang til skrivebordet.
Jeg købte min MacBook Pro med Mac OSX Leopard. Jeg kunne gratis bestille Mac OSX Snow Leopard (den nyeste udgave), som jeg modtog med posten i går. Jeg har dog ikke tænkt mig at installere den, da den tilsyneladende er spækket med fejl, der resulterer i alt fra data-tab til dobbelt så varme CPU'er i maskinerne. Den kører dog rigtig fint med Mac OSX Leopard, så det er intet problem.
Jeg vil gætte på at jeg forsøger mig med Linux på den en dag. Debian med Gnome som brugerflade, kan ikke matches når det kommer til effektivitet. Selv Windows virker utroligt dejligt og brugervenligt, ved siden af OSX.
Men tag ikke kun Aminoernes ord for gode varer. Hop ned i en lokal biks og spørg, om du må hive en stol hen til en maskine, og sidde og taste på den en times tid. Jeg brugte lang tid i Fona, og fik endda lov til at boote en Linux Stick (http://linos.dk) på den, så jeg kunne teste om Linux fungerede.