Debat, dialog og lytten på markedet er godt - men handling er endnu bedre :)
Udefra kan det godt undre mig lidt, at eHandelsfonden ser ud til at operere ligeså "tungt", som nogle af de største Amerikanske børsnoterede selskaber jeg har arbejdet for, på trods af at de hverken er ligeså store, tunge eller børsnoterede.
At teste værdien af at have eMærket på et website er altså ikke så kompliceret. Det samme gælder brugerundersøgelser og eyetracking analyser. Det er både reletivt let, ikke særlig dyrt og tilgængeligt via mange forskellige leverandører, der kan gå i gang med det samme. Jeg har svært ved at se, at der skulle være nogen objektiv logisk grund til at det skal tage måneder og år at sætte igang.
Når det ikke sker får man således en stærk mistanke om, at det er fordi at eHandelsfonden måske godt ved, at det bliver virkelig svært at bevise, at der faktisk er en målbar værdi af eMærket - fordi der nok slet ikke er det. Og det reducerer måske motivationen for den type tests. Det er blot et gæt....
Ud af de mange forskellige kritikpunkter der er bragt op er de tre vigtigste for mig nok:
1) Dobbeltrolle
Jeg har meget svært ved at se hvordan man kan være både forbrugernes og virksomhedernes mand. Det er svært at stå 100% på forbrugernes side, når man er afhængig af frivillige tilmeldinger og bidrag fra virksomhederne. Og det er svært at være virksomhedernes mand, hvis målet er at beskytte forbrugerne. Og en "mediator" rolle er der jo ikke tale om.
2) Urimelige krav
Der stilles en masse krav, som der ikke er lovgrundlag for - f..eks. de store bogstaver i betingelser (og jo, det var lige præcis det vi i et enkelt tilfælde fik påkrav om) og bankoverførsel. Disse krav kan være med til at reducere virksomhedernes konverteringer og omsætning. Og det er jo læigesom ikke målet for en virksomhed.
3) Manglende dopkumentation for effekten
Der mangler helt dokumentation for, at forbrugerne handler mere i eMærkede butikker, vælger butikker fra der ikke er eMærkede eller generelt giver en højere konvertering.
Jeg er ikke af princip imod mærkningsordninger. For eksempel synes jeg at Smiley ordningen er fin, men den er også fundamentalt anderledes bygget op - der er ingen dobbeltrolle problemer og den forholder sig alene til gældende lov.
Jeg kan også sagtens have respekt for intentionerne med eMærket og de gode folk der konkret arbejder med det på eHandelsfonden. Jeg er nok bare bange for, at hele grundkonstruktionen for ordningen er forkert. Og det er jo ikke bare sådan at lave om på ...
Ved at satse meget hårdt på at rette op på de andre faktorer - der ikke har direkte med konstruktionen at gøre, kunne der dog kompenseres noget for det. Men det har vi så bare ikke set ske endnu - og det synes jeg så er meget rimeligt at "brokke" sig lidt over set i lyset af af ordningen nu har kørt siden 2002 :)