Mht. at starte firma og modtage dagpenge ... så tag lige en snak med a-kassen - da der er en række problemstillinger i dette !! Du vil ikke kunne modtage dagpenge hvis du driver et firma ved siden af ... i hvert fald ikke som hovedbeskæftigelse ! Det vil blive betegnet som "statsstøtte" og det kan vi jo ikke have ..
Men der er en mulighed for at drive selvstædig virksomhed som bibeskæftigelse ved siden af dagpenge...
Ingen tvivl om at det kan være et stort skridt at tage - da det er lidt "enten eller" !!
|
Lønmodtager med Aps ?
Hvorfor i alverden skulle du have et "gratis" sikkerhednet de første par måneder når alle andre iværksætter ikke for det? Sikke noget hø! Ikke noget med at puste og have mel i munden.
Hver eneste dag er der ivæksættere der satser alt uden sikkerhedsnet! Skal de også have "hjælp" så?
Men skønt det var muligt for alle andre også! |
Manden spørg om hvordan det kan lade sig gøre at starte virksomhed op. Så er det da relevant at se på de ups and downs der nu en gang er…. Forstår da godt at der findes en række overvejelser omkring opstart .. og at han ønsker at se på hvilke muligheder der er for at beholde sit sikkerhedsnet – er vel blot et udtryk for at man enten har behov for et sikkerhedsnet og/eller at man ønsker at stå så optimalt/velovervejet som muligt. Var vel lidt det iværksætterstøtten gik ud på i sin tid Så jeg synes da bestemt at det er helt fint at man se på sine muligheder for at starte ”blødt” ! Min point : Synes at dit indlæg er unødvendigt aggressivt !!
|
Uhhh ha... Den med start af virksomhed samtidigt med at du modtager dagpenge skal du holde dig langt væk fra!
Din A-kasse modregner IKKE i dagpengene hvad du tjener i din virksomhed!
Fra det øjeblik du starte din virksomhed bliver du smidt ud af dagpenge-systemet.
Modregning i dagpenge kan kun ske i meget få situationer - som i nedenstående eksempel:
- Du har et normalt lønmodtagerjob (kontraktansat).
- Du stifter en virksomhed ved siden af og får dennee registreret som dit bi-erhverv (meget meget vigtigt).
- Hvis du så mister dit lønmodtager job (du skal opsiges - du må ikke selv sige op), så er du berettiget til dagpenge - men kun i den halve periode. Samtidigt vil der blive modregnet i dine dagpenge hvad din virksomhed tjener. Du skal endvidere kunne dokumentere over for A-kassen at du er til rådighed på arbejdsmarkedet (din virksomhed må ikke optage mere tid end din fritid). Endvidere skal du være aktivt jobsøgende og må ikke afvise eventuelle jobs og kurser anvist af A-kassen eller AF.
Som du kan se af ovenstående, så kan du ikke benytte dig af dagpenge-modregnet-virksomhed-metoden.
A-kasse versus selvstændig-erhvervsdrivende er en af mine personligt størtste kæpheste, da jeg syntes det virkelig er en af de lammeste lovgivninger man har lavet - Navnligt set i lyset af at regeringen så gerne vil have at flere bliver iværksættere...
Du kan læse mere om dette i min tråd: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=406
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk
|
..deler meget Jesper holdning vedr. vores dagpengesystem ... som ikke helt er fuldt med udviklingen - i hvert fald ikke for iværksættere, men lidt er der dog sket - men der er lang vej endnu !! Kan dog varmt anbefale min a-kasse som var utrolig forstående og hjælpsom da jeg gik fra lønmodtager til selvstændig ... det er KRIFA ! (www.krifa.dk)
|
![]() Dato: 9/27/2005 12:47:49 PM Forfatter: Olin
Ikke et ondt ord om dig Henrik, for jeg kender dig naturligvis ikke, men man behøver ikke en guldske for at kunne klare sig selv. Det er ikke svært at finde et job idag - måske ikke lige drømmejobbet, men man skal jo starte et sted - det er altid lettere at få et job, når man har et job! Men som sagt kender jeg ikke din situation, så lad nu det ligge...
Mit indlæg var mere generelt - synes det er komplet latterligt, at man kan få penge for at gå hjemme uden at tilføre samfundet andet end udgifter. Hvis man er syg eller på anden måde uarbejdsdygtig, så er det helt perfekt, at vi har mulighed for at give disse folk en værdig tilværelse sådan som situationen er idag. Dem som blot er ugidelige eller ikke villige til at tage et simpelt job indtil man finder det rette, de skulle efter min mening ikke have en krone!
Mht. dit projekt så bare klø på - iværksætteri er en fantastisk ting - har selv været der flere gange. Hvis du kan få det til at køre på deltidsbasis så er det jo kun godt. Om du kan fortsætte på dagpenge ved siden af ApS''et, kan du vel høre kommunen om ? De er jo også interesserede i at du kommer igang, så måske du kunne lave en ordning med dem...
Jeg er osse opdraget til og har troet på den der remse "at der er altid er arbejde til dem der vil arbejde" og "smøg ærmene op, knægt, så skal det nok gå" !!
Måske passer det, hvis man lever et stabilt liv, uden sygdomme og andre uheld, men hvis først man er ramt af uheldet, så kan det endda være meget svært, er min bitre erfaring.
jeg forstår godt hvad du mener Olin,
![]() |