Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arrgghh min hukommelse står snart af

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nok en del af Jer som også kan nikke genkendende til mit problem:

Jeg syntes virkelig at jeg for tiden kæmper med at holde styr på alt det som jeg skal huske. Normalt plejer det ikke at være et problem, men med en 4 måneder gammel datter, et udefinerbart søvnunderskud, en virksomhed som vokser hurtigt og en del jern i ilden på andre projekter, så syntes jeg godtnok at jeg til tider kæmper med at huske det hele.

I virksomheden er der ikke de helt store problemer med at huske hvad der skal laves takket være min outlook-kalender og vores produktionskalender. Men de små dagligdags situationer hvor f.eks. en kunde ringer med en "kan du ikke ved lejlighed lige prøve at se på...", de kan godt til tider glippe. Også sådan nogle ting som en af mine venner ringer og spørger om jeg ikke lige kan huske at tage en eller anden ting med, så er der 50/50 change for at jeg husker det.Jeg har opgivet at lægge det i min kalender, da den i forvejen er booket op i 2-3 rækker hver eneste dag. Og hvis jeg skulle sidde og skrive alle småting jeg skal huske ind i min kalender, så vil jeg ikke kunne lave andet.

Lige pt. kører jeg med et forsøg med kulørte sedler i 10x10 cm. - Hvide til simple ting, røde til ting som er virkelig vigtige, grønne til private ting og orange til ting jeg skal huske i sammenhæng med andet (f.eks. "husk servietter når du a lligevel er i Metro"). Og det fungerer også nogenlunde, men det er jo ligesom ret svært at "synkronisere" dem når man så f.eks. sidder i bilen, er på arbejdet eller hjemme. En klassiker lige i øjeblikket er, at jeg kommer i tanke om nogle ting i løbet af aftenen hjemme. Dem skriver jeg så ned på en seddel. Næste morgen glemmer jeg så sedlen og først midt på dagen kommer jeg i tanke om sedlen, men kan så dårligt nok huske hvad der står på den.

Jeg var så begyndt at lægge sedlen i baglommen på mine bukser om aftenen. Men I dag indtraf så katastrofen hvor jeg havde taget et andet par bukser på i morges - og smidt det andet i vaskemaskinen. Så lige pt. er min hukommelse lig en lille ynkelig kugle papir-fnuller..... Crying

- Men hvad gør I for at holde styr på alt det I skal huske? Er der nogen af Jer som har nogle gode tips, gadgets eller andet som I mener har hjulpet Jer til at holde alle styr på de ting som I skal huske Jeres travle iværksætter-liv? Tongue Tied

/Jesper

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:22

Hej Jesper

Du er ikke alene... jeg har det på samme måde, og glemmer alt alt alt... Det er så slemt at hvis jeg skal hente barn en eftermiddag, så ringer min mand mig op en halv time før, for at minde mig om det... Hvis nogen beder mig om at tage noget med hjem fra arbejde er der også 50% risiko for at jeg glemmer det. I det hele taget er det egentlig et rigtig irriterende problem at have. Det er jo fordi man har for travlt og har sine tanker andre steder som er mere vigtige. Servietter er eksempelvis ikke vigtige Wink

Min sidste nye anskaffelse er en iphone. Superlækker - og med en rigtig god og nem kalender. Har den med overalt og det fungerer rigtig godt. Den kan opdeles i privat og arbejde eller begge dele. Der er så du kan skrive noter som post it sedler - og der er diktafon funktion... I'm in love :·) Den er mega skøn.

Derudover er post it sedlerne jo et must have - og der kan ligefrem gå sport i at få dem væk fra skrivebordet.

Måske en ansat mere også kan hjælpe lidt - forward funktionen kan så benyttes lidt oftere :·)

En lille som holder en vågen om natten, gør jo heller ikke underværker for hukommelsen... Plus at der er en masse nye ting man skal se til. Man skal lige vænne sig til det, og så bliver man lidt friskere igen :·)

Mange hilsener Helle

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:22

Hej Jesper

Tak for et godt oplæg Wink

Ja, jeg kender den godt.

Næsten hele skrivepladsen på mit bord er overbroderet med gule sedler. Dem ordner jeg så en gang imellem og prioriterer .
Her ryger diverse ideer ned, der skal undersøges nærmere og også en telefonbesked.
Jeg kan egentlig rigtig godt lide systemet (3M tjener godt på mig) så jeg er frisk til at indføre videreudvikle systemet med din farvemærkning.

Outlook kalenderen bliver kun brugt til når vi skal være på et bestemt tidspunkt på et bestemt sted - intet andet.

Til de daglige opgaver i firmaet skriver vi emails - enten til os selv eller hinanden - og så farvemærker vi dem med Outlooks Kategorisystem.

Hver farve har sin betyning INCL prioritet. Jo kraftigere farven er, jo vigtigere er den.
Vi har fælles e-mail, så hvis vi begge kan tage opgaven kan vi sætte 2 farver på.

Med denne teknik er det YDERST sjældent jeg glemmer noget, noget jeg har været slem til for nogle år siden.

Ting, som ligger indenfor rækkevidde er Outlooks Gule Noter, der lever et uundseeligt liv nederst i venstre hjørne. Har prøvet dem; men sværger til at lade skrivebordet flyde med rigtige noter.

Sidst men ikke mindst, så er der også nogen, der kan lide at gå rundt med en fysisk kalender eller notesbog - men jeg synes, at det er nemmere at se de hele på mobilen, hvis jeg ikke er i nærheden af en PC.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Vejle
Tilmeldt 26. Jul 09
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 22:27

Jeg har fået hentet mig Mozilla sunbird, som er en kalender til computeren. Hver aften printer jeg så næste dags begivenheder ud, og hænger op, så har jeg nogenlunde styr på hvad jeg skal.

Fra København
Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 62
Fra  Danish Mind Skrevet kl. 22:39

Hej Jesper - det kunne også lyde som om du godt kunne bruge hjælp ude fra til at få styr på din (hver-) dag. Tjek evt. disse hjemmesider ud før du misser noget alvorligt:

www.dortherindbo.dk

www.sineweiss.dk

De to superwomen Dorthe Rindbo & Sine Weiss - er eksperter i oprydning i såvel ydre som indre rod - og om ikke andet bliver du klogere af deres gratis råd og vejledninger. 

Held og lykke

Helle

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 22:43

Hej

Jeg har genbrugt nogle gamle PDA er  og så dukker tingene op på skærmen når tiden er inde. Står der "husk papirservietter til 1.okt" går jeg i mappen med supermarked og her finder jeg så at jeg også skal huske vinen til Kurts grillaften d. 3.okt. osv. osv.

Med lidt øvelse går det faktisk rigtigt fint, - ordbogen husker jo gengangerne. 

Jeg har så også en fast i bilen, som synkroniserer via bluetooth, så når jeg sætter mig i bilen og drejer tændingsnøglen "popper" de aktuelle beskeder op, og da min kone ikke læser Amino kan jeg godt røbe at en bryllupsdag eller to er husket her Cool

Det er samme princip som papirlapperne, - ganske vist Big Smile

/Michael

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 22:55

Hej Jesper. Ligesom Helle er jeg også helt vild med iPhonen - der er en fremragende kalenderfunktion, beskedfunktion og en notatblok der klarer det meste i en håndevending.

Men måske det skulle gribes lidt anderledes an - det lyder umiddelbart som om der er lidt for mange jern i ilden? I så fald er der kun en umiddelbar løsning på problemet: outsourcing. Måske ikke i ordets oprindelige betydning men alligevel...

Jeg kender det udemærket selv at mange knap så vigtige aftaler er der omkring 50% chance for at jeg husker. Det har så afledt at vennekredsen og jeg stort set kun planlægger 10-15 timer frem. Vi snakker sammen i løbet af dagen og bliver enige om at lave noget til fyraften samme dag - ikke noget med middag et par dage senere osv.

Det samme gælder når fruen beder mig om eksempelvis at købe servietter - det er efterhånden gået op for hende at mundtlige beskeder fiser ind af det ene øre og ud af det andet; derfor bliver den slags fulgt op med en SMS og så har jeg vænnet mig til konstant at kigge på mobilen når der skal købes ind mm.

Det kræver naturligvis en vis opdragelse af den nærmeste omgangskreds, men de er i mit tilfælde lykkelige for at de ikke får det sædvanlige opkald med: "tiden er løbet fra mig..." eller "det havde jeg glemt..."

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 22:55

jeg bruger noter i iphonen! eller en lille blok papir toil en tiér i bog en boghandler! kun til at skrive todo ting her og nu så når dagen er omme så ryger papirlappen ud men inden så overfører jeg de gamle ikke gjorte todo ting fra dagen til den nye dag!

hmm håber det er tydligt nok altså en side per dag hehe og de er ganske små men nok til en 15 todo ting som hent kamera! ring til... køb.... husk... blablabla

og så de andre ting noter på iphonen og de ting som jeg skal påmindes de ryger i ical.

v indkøb så sender min kone mig en note seddel fra computeren til min email på iphonen! arggg  nu kan jeg heller ikke komme til at glemme noget Angry

jeg kan også finde på at lægge ting frem så jeg husker det eks hvis jeg skal tage noget med hjemmefra, så tager jeg det ud og lægger det ovenpå bil nøglerne eller foran døren hehe

kun fantasien sætter grænser

BTW Super tak for U/Béren!! hehe og min knægt blev top glad for at åbne dit brev resultatet blev han spiste slikket og jeg fik regningen :-( hehe

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 415
Skrevet kl. 22:58

Hej Jesper,

Det er et stress symptom, som jeg for et par dage siden skrev om her.

Jeg har før i tiden haft styr på ALT, men godt inde i min iværksættertid og samtidig styring af familien (inkl. 3 børn), fik jeg det på samme måde som dig. Jeg skriver, hvad jeg ændrede på, priotererede og nedprioterede i denne periode.

Der er desværre ikke andet for, end at få de timers søvn du skal have og se på det, på denne måde: DU er iværksætter og din kone har barsel (går jeg ud fra) - så du skal have din søvn. Ellers kan det desværre blive katastrofalt - her henviser jeg til min mand, som jeg også skrev LIDT om i den anden tråd.

Hvis du gearer ned - kommer hukommelsen igen og det er en skøn fornemmelse Smile

Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:52

Hej Jesper,

Tillykke medden lille dame!

Først, travlhed er ikke nødvendigvis stress, stress er ikke altid negativ - hvis man hilser den velkommen.

Så jeg ser det sådan at der hvor du styrer og trives er i din virksomhed (fedtmed så meget produktion i disse tider).

Det der gør det storslemt er din søvnmangel: vi har unge voksne har behov for gennemsnitligt 7 timers søvn, hvor hjernen skal oplades og regenerer sig selv efter al den aktivitet (og misbrug :-)).

2-3 dages søvnmangel og 1-2 døgn uden søvn kan gøre enhver voksne bims i hovedet og småparanoid. Derfor ikke forunderligt at du har det sådant.

Det sker altså også for nogle af os.

Kvinderne kan multitaske - det er genetisk betinget, som jeg har evidens for :-)

nogle forslag er allerede givet, men her er de:

1) Jeg vil også anbefale en lommecomputer. Mange i min omgangskreds synes at være forfaldne til HTC TYTNT II, med mobil tlf, GPS og outlook med kalender og post direkte koblet til computer, så den er konstant opdateret.

2) uddeleger nogle opgaver i virksomheden til andre - så har du mere overskud til at tage imod beskeder og huske dem (kvinder har altså altid haft evnen til at både planlægge indkøb og madlavning mens de arbejder på computeren på kontoret).

3) Søvn.

4) Mor må også være på barsel, men mor trænger vel også til pauser indimellem hvad med bedsteforældre, kan de ikke byde ind?

5) de ting du skal tage med hjem fra virksomheden eller til andre; når du får beskeden kan du ikke eksekutere den med det samme: altså stille tingene frem ex ved døren, i bilen...

6) prioritering

Som sagt det sker også for os andre, men man skal også lære at afgive - og man kan ikke nå alt når man får børn.

Mvh og god bedring ;-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)