|
Hej Hans
> Jeg føler mig ret sikker på, at der mangler nogle smileys i Jespers udfald.
> Elers er det da skudt helt ved siden af.
Det har du naturligvis ret i :-) Begge dele.
// Jesper
|
Hej Hans > Jeg føler mig ret sikker på, at der mangler nogle smileys i Jespers udfald. Det har du naturligvis ret i :-) Begge dele. // Jesper |
Folkeafstemning om Patentdomstolen
jeg synes helt klart der hvor hun skød mest ved siden af, var da hun sagde de havde gjort det forbi DAnmark er ukendt i verden... mindes i muhammed? pusher street droppede hård narko og den seneste kirke-gate? Generelt synes jeg kampagnen er plat. |
Thomas Kaarup
Der er en yderst fornuftig kommentar i Markedsføring i dag: |
Helt enig. Artiklen samler alle saglige argumenter og komprimerer dem på forbildedlig vis. mvh Hans |
Pointen er jo netop det jeg hele tiden har sagt - kampagnen virker ikke (også selvom de ikke havde pillet den af) "– Set lidt oppefra skal en viral succes konverteres til reel succes. Gør man ikke det, er pengene spildt, og kunden skadet. Nu ligner hele øvelsen en katastrofe, fordi kundens image er ødelagt, og det store potentiale er spildt. " At få en masse visninger har INGEN SOM HELST værdi. Det er først når al den opmærksomhed konverteres til en handling - noget mere, at det skaber en værdi. Og det er netop det der mangler i de fleste virale kampagner jeg har set. Det eneste de tilfredstiller er bureauernes selvfede selvtilfredshed over at SÅ mange vil se på deres skidt :) |
Danskere elsker at lege ih så frie: "De amerikanere er så skøre og puritanske", men sandheden er (IMO), at de fleste danskere er på vej ud ad den vej de elsker at hade så meget. Se bare hele Leth-affæren (uhhh nej en mand har haft sex med sin tjenestepige) og nu forargelsen over denne viralvideo (det er åbenbart uetisk at en kvinde prøver at finde faderen til sit barn?). Ja, jeg synes al dette ståhej er latterligt - det positive er at hvis dette er så vigtigt, så så har vi det sku meget godt. |
Der er nok nogen der er bitre :-) Fra et meget snævert synspunkt kan man måske godt give dig ret, ihvertfald er det jo åbenlyst for alle at "linket" mellem opmærksomhed og reel værdiskabelse er der stadig ikke rigtig nogen der har fundet. (heller ikke VisitDenmark, selvom de tidligere sagde det modsatte. Men nu er jeg jo en af de selvfede der sidder på bureau, og det er faktisk ikke med vores gode vilje at markedsføringen tager den drejning den gør, vi vil meget hellere lave strategisk velovervejede kampagner der giver en målbar effekt, det er nemlig den eneste måde vi kan argumetere for værdien af vores eget arbejde (og så selvfede som vi er koster vi jo penge). Vores problem lige PT er at der er rigtig mange kunder der har en ide om at man kan lave et eller andet andet sjovt simpel viral stunt evt kombineret med nogle sociale medier... Det er nemlig billigt, og virksomhederne er gud hjælpe mig tilfredese med opmærksomhed. VisitDenmark var jo i Søndags også helt oppe og ringe over hvor meget omtalte den havde fået for så relativt få penge! Det med at kreativtitet for kreativtetes skyld er for fedt, stoppede mere eller mindre i halvfemserne, i dag sidder der rådgivere og plannere på næsten alle bureauer, og vi vil alle sammen meget gerne lave noget der flytter varer, ellers ender det jo bare med at folk kommer til at tro som dig, og så går det hele jo istå |
Jeg er skam ikke bitter - jeg er sur, og det er noget helt andet :) Jeg har altid angrebet annoncehajer, småfuskere og andre der forsøger at nare penge fra folk for noget uden værdi. Og desværre er der store dele af reklamebranchen der lider af dette. Problemet er i høj grad, at det er de samme bureauer der kæmper for at få budgetterne, som også opsætter kriterier for måling af effekten af deres arbejde. Og når der så ikke kan påvises nogen egentlig økonomisk gevinst af markedsføringen afskrives det hele som "dialog", "debat" eller "branding". Bullshit! Et andet problem er, at alt for mange reklamefolk er alt for optaget af at lave noget de synes er sjovt, udfordrende og rigtig kreativt. De hader at lave "kedelige" kampagner - uanset at de måske virker 100 gange bedre end deres cafe-latte-pop-smarte pis. Jeg kan da også godt se, at det er sjovere at afspære hele Rådhuspladsen, for at skyde en spektakulær reklamefilm med internationale stjerne end det er at lave "500 gram hakket oksekød for en 20'er" film på en hvid baggrund. Spørgsmålet er bare, om kunderne skal betale, for det. Der er ganske enkelt for mange reklamefolk, der tror de er kunstnere. Kunstnere var de så ike dygtige nok til at blive, og så søgte de ind i reklamebranchen, hvor de så kan sidde og spilde firmaers penge med deres lavkomiske parodier på rigtig kunst. Det er det samme problem vi ser indenfor webudvikling - særligt når det styres af reklamebureauer. Alt for ofte er der alt for meget fokus på det grafiske udtryk, branding og en hel masse andet som man ikke tjener en skid på som eKøbmand. Mange af de shops jeg gennem tiden har haft med at gøre, som solgte mest og bedst var skide grimme. Dem ville de fine reklamegutter på bureauerne aldrig lave - så heller noget flot der konverterer af lort. Stil frem for resultater. |
Ok, lyder som om du enten er temmelig fordomsfuld, eller også har du ikke været særlig god til at vælge bureau. Selvfølgelig findes der reklamefolk der passer på din beskrivelse... Men det er jo heller ikke nødvendigvis alle bankfolk der er indbegrebet af ondskab, eller alle kommunalarbejdere der er dovne. Men fred med det, sig til hvis du skal bruge et bureau en dag, så skal jeg anbefale dig nogle der er pengene værd. |