Jeg skriver da ingen steder at det er alle reklamefolk. Lad nu være med at lægge mig ord i munden jeg ikke har sagt. Jeg skriver jo netop "alt for mange reklamefolk" og ikke "alle". Men jeg er da glad for at du kan genkende billedet. |
Åh nej den sædvanlige reklamebranche bashing :)
Og så skal vi til definitionen af kunst igen. Der findes jo noget der hedder popkunst indenfor alle kunstarter. Og inden for den genre synes jeg da nok , der er blevet lavet noget kunst i reklamebranchen. Men klart reklamekunst er nærmest tvunget til at være pop(populær) kunst, det ligger implicit.
Jeg vil da også sige at , der findes for mange reklamefolk, der er mere højrøvede end de behøver at være, men at sige at der ikke er laves kunst i reklamebranchen er vidst mere en tilsnigelse end det er reel sandhed.
Kunst er ikke kun for neurotiske mennesker med et absurd, surrealistisk og mørkt syn på livet, men lige så meget en fortælling om de simple, smukke og dagligdags begivenheder i hverdagen. Et emne som min yndlingsforfatter William Blake plæderer for i hele sit kunstneriske virke. Der findes ikke kun mørke og tunge ting i livet, de lyse og lette er ligeså relevante.
At reklamebranchen så KUN viser den lette side, og at de er daglejere for mæcener, er en anden side. Men det har der nu også været fremragende kunstnere der har været , og er.
Her er et stykke dansk reklamekunst. Af en tidligere og nuværende stor kunstner, som desværre også lider af kunstnerisk mindreværd :