Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbuds Danmark

Side 4 ud af 6 (55 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder TakeTwo.dk:
Så vidt jeg husker, så er det sidste jeg har hør om udviklingen i mængden af rygere i Danmark at tallet er stigende for de helt unge (specielt piger).

Nordjyske 14/8:

Siden 2006 er antallet af feminine festrygere faldet fra 18 pct. til 12 pct., mens det for drengene drejer sig om et fald fra 11 pct. til 9 pct., viser en undersøgelse blandt mere end 3.000 9. klasseelever. "Stort set alle voksne rygere er startet i 16-17-års alderen. Så hvis man kan udsætte rygedebuten, vil antallet af rygere i fremtiden også falde", siger Per Kim Nielsen fra Kræftens Bekæmpelse.

Fyens Stiftstidende 17/8:

Rygeloven, der blev indført for 2 år siden, er populær blandt danskerne. Det viser en måling fortaget af Megafon for Politiken og TV2. Hele 71% mener, at rygereglerne på deres arbejdsplads, er enten passende eller for milde. Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen, er overrasket over, at loven blevet så godt modtaget. "Danskerne har taget overraskende godt imod loven, både i forhold til den udbredte skepsis, vi så, og hvad man normalt kan forvente sig af en lov." siger han.

Peder TakeTwo.dk:
Det kan selvfølgeligt også være at jeg bare overhovedet ikke har fulgt med og derfor ikke lige er faldet over de positive historier, hvis det er tilfældet så æder jeg naturligvis min udkrængning igen!

God appetit Cool

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nam nam, tasty :)

Du er ikke tilfældigvis faldet over noget statistik, som viser om antallet af faste rygere i aldersgruppen er faldet?

Mvh Peder

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ikke, men har heller ikke ledt. Tjekkede lige cancer.dk (Kræftens Bekæmpelse), men kan kun finde tal frem til 2006.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Så kan vi kigge på debatten igen om et par år :)

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

her følger lidt mere information fra sundhedsstyrelsen..

Udviklingen i 2008
Der er færre rygere i Danmark end nogensinde før, og udviklingen blandt unge giver anledning til optimisme. Samtidig er lysten til at holde op med at ryge rekordstor. Omfanget af passiv rygning er mindsket, og mange private hjem er nu røgfri. Høj afgift på tobak har stor opbakning.

23 procent af danskerne over 15 år ryger dagligt. Det er det laveste tal, der nogensinde er målt i de årlige rygevaneundersøgelser, som Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Kræftens Bekæmpelse står bag. Sidste år var tallet knap 24 procent. Der er dog reelt tale om et meget beskedent fald - fra 23,9 til 23,2 procent. Det svarer til, at 1 million danskere i dag ryger dagligt. Hertil kommer knap 5 procent – svarende til 200.000 personer – der ryger lejlighedsvis.

Udviklingen mod færre rygere går langsommere end før. Hvor det årlige fald tidligere var et procentpoint, har det i de fem seneste år kun været på ½ procentpoint – svarende til 25.000 færre rygere årligt. Samtidig er der en betydelig aldersmæssig og social skævhed. Blandt de 15 – 19-årige ryger blot 11 procent dagligt, hvor det er tilfældet for 30 procent blandt de 50 – 59-årige. Blandt de højest uddannede er 18 procent daglig-rygere, hvor det gælder 31 procent blandt dem, der blot har en grundskoleuddannelse. 59 procent af rygerne har planer om at holde op med at ryge, hvilket er den højeste andel, der nogensinde er målt. Tallet fra sidste år var 54 procent. Hver tredje ryger – svarende til 400.000 mennesker - har endda planer om at stoppe inden for det næste halve år.

"Det er meget positivt, at kun få unge begynder at ryge, og de yngre generationers adfærd giver grundlag for optimisme, når vi ser på fremtiden. Samtidig vil flere rygere end før gerne kvitte tobakken. Det giver kommuner, regioner og stat et godt udgangspunkt for en styrket indsats, som også når de grupper blandt rygerne, som er vanskelige at nå. Det er nødvendigt, hvis vi vil nedbringe rygningen hurtigere end det sker i dag", siger konsulent i Sundhedsstyrelsen Jørgen Falk, der har koordineret de årlige rygevaneundersøgelser i de sidste 15 år.

mvh

 

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder TakeTwo.dk:
Okay. Så kan vi kigge på debatten igen om et par år :)

Så har du også råd til en ny hat Big Smile

Fortsat god dag!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Jesper G:
Alkohol og rygning er jo helt uskadelige i forhold til religion. Nu vi er igang med at forbyde adfærd på folks private ejendom kunne man da passende inkludere religion. Men så der ikke er tvivl, så er min holdning at man selv bestemmer hos sig selv. På arbejdspladser kan chefen naturligvis fint forbyde rygning, alkohol og religiøse- og politiske tilkendegivelser.

Ifølge dine forestillinger, måske. Men vil dog alligevel vove at påstå, at rygning og alkohol har en mere direkte, skadelig fysisk indvirkning på personer. Religion som sådan er vel ikke farlig, de fleste bygger på næstekærlighed og andre gode forslag. Religion er først farlig, når man insisterer på, at alle skal følge din religion - og din fortolkning af den.

Og dog giver disse tal fra CIA fact book et helt andet billede af folkesundheden verden over. Hvis man er fortaler for at regulere folks personlige adfærd kan man jo passende starte hvor det batter.

Michael:
Personligt er jeg nok af den overbevisning, at religiøse mennesker samtidig er en anelse uoplyste, men dem om det. Jeg er ligeglad med, hvad folk tror på - og hvor de tror det. Så længe de ikke pådutter mig samme overtro eller det medfører omkostninger for mig og samfundet som helhed. Burde vel egentlig melde mig ud af folkekirken.

Det burde du vel nok. Jeg synes den frihed for at blive påduttet andres holdninger burde stække lidt længere.

For mig at se er det interessandte den helt principielle diskussion. Nogle deltagere i denne debat har åbenbart mere tillid til, at staten træffer beslutninger for dem. De ønsker at lovgive omkring forhold jeg anser for private. Eksempelvis er der ingen som tvinger folk til at påtage sig et bestemt arbejde, så hvis man er utilfreds med røg eller andre forhold kan/bør man jo blot finde et andet job. 

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:
For mig at se er det interessandte den helt principielle diskussion. Nogle deltagere i denne debat har åbenbart mere tillid til, at staten træffer beslutninger for dem. De ønsker at lovgive omkring forhold jeg anser for private. Eksempelvis er der ingen som tvinger folk til at påtage sig et bestemt arbejde, så hvis man er utilfreds med røg eller andre forhold kan/bør man jo blot finde et andet job.

På dette punkt mener jeg, at staten har truffet en rigtig beslutning. At du så er uenig, kan jeg ikke gøre så meget ved. Det med at man bare kan finde sig et andet job klinger lidt hult for tiden. Desuden har der i mange år - så vidt jeg ved - ikke været valgfrihed på alle hylder, hvis du er på overførselsindkomst.

Ja, folk kan så bare selv finde et job, men ofte er omstændighederne ikke til det. Og det er nu engang lidt søgt, at forvente at folk siger deres job op, fordi andre ryger på jobbet. Inden et rygeforbud, hvem har så haft lyst til at melde ud, at man siger op på grund af for megen røg? Mon ikke man så (af andre potentielle arbejdsgivere) bliver set på som et meget principfast menneske, der vil have svært ved at finde en arbejdsplads, hvor alt passer personen?

Hvad skulle man  gøre i et delt kontormiljø, hvor ansatte i andre virksomheder ryger? Skulle man så bede chefen om at finde et nyt kontor? Lidt urealistisk i min verden.

Mht. værtshuse, så kunne vi afskaffe rygeloven og fortælle værtshuse, at de gerne må have gæster/ansatte, der ryger - men at alkoholbevillingen kun var til røgfri steder. Så er det jo op til værtshusejeren og hans frie valg om han så stadig vil have røg i lokalerne. Så er alle glade... eller hvad?

Tilmeldt 8. Feb 09
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper G:
Og dog giver disse tal fra CIA fact book et helt andet billede af folkesundheden verden over. Hvis man er fortaler for at regulere folks personlige adfærd kan man jo passende starte hvor det batter.

Forresten, så forstår jeg slet ikke, hvor du vil hen med den liste - især ikke i denne debat? Skal vi så alle sammen flytte til Macau eller hvad? Så stor er øen heller ikke!

EDIT: Udover naturligvis, at folk på hele det afrikanske kontinent, samt Afghanistan, bør holde op med at ryge hurtigst muligt.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en virksomhed skaber et job er det i udgangspunktet virksomheden selv der bestemmer vilkårene - og ikke de lønmodtagere som kunne tænkes at besætte stillingen. En række arbejdspladser havde, forud for rygeloven, allerede indført rygeforbud hvilket naturligvis er noget de kan beslutte i lighed med dresskode osv.

Spørgsmålet, om "man kan finde sig et andet job" har intet med den aktuelle jobsituation at gøre, men derimod med at tage ansvaret for den situation man er i. Er du utilfreds med chefen, utilfreds med kollegaerne, utilfreds med lønnen, utilfreds med rygepolitiken, utilfreds med dresskoden - så lev med det, lav det om eller find et andet job.

Du fokuserer udelukkende på røg og bruger sundhed som en løftestang. Min liste over levestandard viser at rygeforbud og alkoholforbud ikke skaber den længste levealder, så måske har indbyggerne i de pågældende lande lært at tage et selvstændigt  ansvar for deres egen sundhed. Dine eksempler er meget opfundne, så jeg synes ikke jeg vil kommentere på dem. At man skulle indføres rygemulighed i fælles kontormiljøer der før var røgfri ser jeg som urealistisk.

Bevillingsspørgsmålet er også et helt centralt punkt vi er uenige om. Hvis værtshusejeren beslutter der må ryges på hans ejendom vil du bruge Big Mother til at fratage ham hans levebrød. Hvorfor - som en 'hævn'? Hvorfor holder du dig bare ikke væk fra det pågældende værtshus?  Det er værtshusejeren der finansierer staten og staten er til for ham. Det er ikke omvendt.

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 4 ud af 6 (55 indlæg)