Jeg kan ihvertfald røbe, at Silverstripe (der i øvrigt er er udmærket CMS) suger MAX i forhold til MVT, så der er man som udgangspunkt bundet til A/B-test... |
Hej Mikkel
Da jeg umiddelbart læste om det, synes jeg at multivariant testing var relativt, uinteressant ud fra et integrationsperspektiv. Dels kan sætte på stortset alle shopløsninger, men de er også begrænset til at lave indholdsudskiftningstests på enkelte sider, ændrering i stylesheet, layout m.m. er synes jeg ikke det virker så egnet til.
A-B split delen, var helt klart mere spændende, her kan vi lave vores shopsystemer, så man nemt kan producere to versioner af en side, og så kan google klare hele hypotese prøvningsdelen.
Det er relativt nemt at løse problemet med de unikke url'er, det man gør er holde styr på de aktuelle versioner, via session variable. Så når en bruger besøger en side med splittest, så køres splittest scriptet første gang og der redirectes til en af de to test url'er denne url, sætter en session variable for om det er version a eller b, der skal vises, så redirectes tilbage til den url, som brugeren oprindeligt forespurgte, men den gang ved shopsystemet hvilken version der skal vises.
Hvis det f.eks. er en test der gælder hele sitet, som f.eks. udskiftning af topbanneret, så skal tricket kun udføres første gang man besøger sitet. Faktisk vil tricket kun skulle udføres maks. en gang pr. test pr. besøgende.
Umiddelbart, burde dette gøre at den almindelige besøgende aldrig bemærker splittesten, eller ser de forskellige url'er, der burde ikke være duplicate content problemer, da det er samme url der vises forskellige versioner for, faktisk kan jeg ikke rigtigt se nogle ulemper ved løsningen, andet det dobbelte redirect, men det er en minor, bare der er den defaulter til version a, hvis js ikke understøttes. Jeg tænkte lidt på om google ville se det som et forsøg på snyd, det tror jeg ikke, men det er ude for mit ekspert område, hvad siger du ?